Problemen med teamarbete – så löser du dem

Vad krävs för att team ska fungera väl? Ofta lyder svaret: inspirationsdagar, föreläsningar och gruppövningar. Men forskningen visar att bara systematiska förändringar i teamarbetet ger resultat.
- Det handlar om att lösa problemen på ett systematiskt sätt. Vi följer hela problemlösningskedjan. Först måste man analysera orsakerna innan man kan hitta lösningen, säger Annika Lantz.
Hon är en av författarna till boken Problemen med teamarbete och hur du löser dem. I den beskrivs hur man systematiskt och forskningsbaserat kan förbättra teamarbete. Boken tar upp nio vanliga problem, som konflikter i gruppen, brister i ledarskapet eller att teamet inte anpassar sig till förändrade omständigheter.
- För varje problem presenteras teorier om orsaker och vad forskningen visat om hur man praktiskt kan gå tillväga för att lösa problemen, säger Annika Lantz.
Ett vanligt problem är problemlösningen i sig. Ofta anlitas konsulter som använder sig av enkla modeller med snabba lösningar.
- Populära modeller fokuserar i huvudsak på gruppdynamiken. Det har behövts en bok som beskriver vad forskning säger om orsakerna till problemen på ett mer komplext sätt och som kombinerar kunskap om hur team fungerar med praktik, säger Annika Lantz.
Problemen illustreras med autentiska fallstudier utifrån författarnas mer än 40 år långa erfarenhet av teamutveckling. I varje kapitel presenteras en kognitiv karta som kan vara vägledande för att lösa problemen. En utgångspunkt är att varje team och problem är unikt och bör förstås utifrån sin kontext.
- Det finns fler förklaringar till att team inte fungerar än samspelet i gruppen som vi vill lyfta, till exempel ledarskapet, arbetets utformning eller övergripande mål och strategier, säger Annika Lantz.
Boken riktar sig lika mycket till studenter inom beteende- och samhällsvetenskapliga utbildningar som till yrkesverksamma personer, till exempel team- och verksamhetsutvecklare, teamledare, chefer, konsulter eller HR-personal.
- Vi försöker erbjuda något hoppfullt, där man utifrån kunskap kan finna praktiska lösningar på problemen, för både studenter och de som löser teamrelaterade problem eller köper tjänster som har med team att göra. Boken är tänkt som en handbok att ha i arbetet under en längre tid, säger Annika Lantz.
Lantz, Ulber och Friedrich har i den här boken lyckats med konststycket att integrera gedigen vetenskaplig forskning med sina stora praktiska erfarenheter av arbetsteam som kämpar med svåra problem. Författarna ger tydliga riktlinjer för hur man skapar team där deltagarna samarbetar i små, kompetenta grupper som klarar av de utmaningar de ställs inför.
- Michael West, professor vid Lancaster University, Storbritannien, om den engelska utgåvan av boken (Routledge, 2020)
Nyckelord
Kontakter
Susanna MagnussonFörläggare psykologi
Tel:046-31 22 05susanna.magnusson@studentlitteratur.seFanny von HomeyerMarknadskoordinator
Tel:046-31 22 04fanny.vonhomeyer@studentlitteratur.seBilder


Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
Student belönas för bästa rättsteoretiska examensarbete4.6.2024 08:06:33 CEST | Pressmeddelande
David Reidhavs pris för bästa rättsteoretiska examensarbete delas nu ut för tredje gången. Studentlitteratur uppvaktade årets mottagare Gustaf Sveréus med diplom och 5000 kr vid en högtidlig ceremoni på Juridicum i Lund den tredje juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum