Kreativitet och klassisk ingenjörskonst: Audi e-tron GT med unikt e-sound

Bilens ljud är en unik egenskap – det kan beskrivas fysiskt, men är framförallt något som måste upplevas. Vi kan känna ljudet i maggropen, det berör oss och skickar signaler. Låga frekvenser ger ett kraftfullt intryck, medan mellanfrekvenserna förmedlar en känsla av sportighet och smidighet. De höga tonerna svarar för briljans och stämmer väl ihop med den ljudbild en elbil har. Ljudet som hörs när en elbil närmar sig, är helt annorlunda än det som upplevs i kupén. Även om föraren bara är medveten om det i vissa situationer, har det stort inflytande på körupplevelsen.
Fiol, gitarr eller didgeridoo?
”Rent principiellt har bilens ljud en hel del gemensamt med musik”, säger Rudolf Halbmeir. Han arbetar som ljuddesigner på Audi och är en hängiven musiker som på fritiden skriver egna låtar och själv spelar alla instrument i sin privata inspelningsstudio. Halbmeir berättar: ”För att hitta grundljudet för e-tron GT, testade jag först med alla möjliga sorters instrument – från fiol och elgitarr hela vägen till en didgeridoo, ett blåsinstrument från Australien. Men inget av dem fungerade riktigt bra. Sen hittade jag ett rör i trädgården, det var 3 meter långt och mätte 80 mm i diameter. Jag satte dit en fläkt i ena änden och lyssnade på det ljud som kom ut i den andra. Det var ett väldigt speciellt ljud, som ett djupt morrande – och jag förstod direkt att jag hittat ett ljud jag kunde utgå ifrån.”
Inspirationen följdes av klassiskt ingenjörsarbete, både vid datorn på kontoret och i Audis ljudlaboratorium. Som hjälpmedel använde de ett program som de själva tog fram, inspirerade av den programvara som används för att skapa musik. Halbmeir och hans kollega Stephan Gsell använde det egna programmet för att utveckla frekvensstrukturen med 32 ljudelement. Bland dessa finns ljud som behandlats i en synthesizer, och ljud från t.ex. en sladdlös skruvdragare. På repertoaren står också inspelningar man gjorde av en modellhelikopter, och flera plaströrsvariationer kan också urskiljas i e-tron GT:s ljud.
Ett syntetiskt ljud som på ett autentiskt sätt förmedlar hur drivsystemet arbetar.
En annan del av utvecklingsarbetet utfördes inne i bilen, och det hann bli många kilometer innan man var klara med denna fas. När allt kommer omkring är det ju bara där, i kupén, som man kan uppleva realistiska vardagsförhållanden – rörelserna, vindbruset, däckljudet, annan trafik...
”Vårt e-sound förändras hela tiden i takt med att algoritmen mixar och prioriterar de enskilda ljuden på olika sätt”, förklarar Halbmeirs kollega Stephan Gsell. Allt baseras på data om elmotorernas varvtal, belastningen, bilens hastighet och andra parametrar som hämtas från drivsystemets styrenheter. Så länge man kör sakta är e-ljudet lågmält för att sedan bli allt mer fylligt och dynamiskt när farten ökas. Även om ljudet är syntetiserat, ger det ett rättvisande och välnyanserat intryck av hur drivsystemet jobbar för tillfället.
”e-tron GT:s ljud måste vara lika njutbart i alla körsituationer”, tillägger Gsell. ”Och naturligtvis kan man inte utgå från att alla tycker som oss.” Med detta i åtanke, bjöd Audi-ingenjörerna under utvecklingsfasen in 130 personer att delta i en kundundersökning. Bakom ett skynke fick deltagarna där utvärdera ljudet från passerande bilar. Resultaten av undersökningen gav utvecklarna värdefulla insikter.
Men hur låter då en eldriven Audi Gran Turismo? ”Vi avstod medvetet från att försöka imitera ljudet från en förbränningsmotor eller ett rymdskepp i en sci-fi-film,” berättar Halbmeir. ”Istället tog vi fram ett sportigt, expansivt och sofistikerat ljud som också uppfattas som tydligt och distinkt. Det innehåller välkända ljudmönster blandade med nya, futuristiska ljud.” Ljudet från en Audi är så mycket mer än bara ljudet från förbränningsmotorn eller elmotorn. Det är ett akustiskt uttryck för sportighet, förfining och en progressiv karaktär – något som i ännu högre grad gäller för el-mobiliteten.
Med ljudpaketet till e-tron GT bestämmer kunden själv
Köper man en Audi e-tron GT kan man själv bestämma om och hur man vill höra Audi e-sound. I standardutrustningen ingår lagstadgat varningsljud i låga hastigheter (”AVAS”: Acoustic Vehicle Alerting System). Ljudet kommer från en högtalare placerad i bilens front. I låga hastigheter (från 20 km/h i EU och från 32 km/h i Nordamerika) – blir det gradvis svagare ju fortare man kör och tystnar helt när man kommit upp i 60 km/h. Även i standardversionen ingår de lagstadgade ljudkomponenterna i en ljudpalett som är bredare än vad lagen kräver.
Ljudpaketet (tillval) svarar för en betydligt mer expressiv ljudupplevelse. Två styrenheter och förstärkare, som sitter placerade i bagageutrymmet, alstrar både ljuden utanför och i bilen. Här kompletteras den högtalare som sitter i fronten med en yttre högtalare även i bakpartiet, samt med två högtalare monterade i bakdörrarna för interiörljudet. Tack vare att högtalarna är relativt stora, kan de återge frekvenser ända ner till 65 Hz.
Via kördynamiksystemet Audi drive select, kan föraren välja hur Audi e-sound ska levereras. I läget ”efficiency” är det endast varningsljudet AVAS som spelas upp. I ”comfort”-läget träder även högtalaren i bakpartiet in och levererar ett fylligt, raffinerat externt ljud ända upp till topphastigheten. I läget ”dynamic” låter de båda externa högtalarna högre, och dessutom aktiveras interiörljudet. e-tron GT är den första eldrivna Audi-modell där kunderna själva kan anpassa sin ljudupplevelse – från eldriften tysta gång hela vägen till ett unikt bakgrundsljud.
e-sound
- Utveckling av e-sound för Audi e-tron GT, med musikalisk kreativitet och teknisk kompetens; designat på dator, i ljudlaboratoriet och i bilen
- 32 enskilda ljudelement; viktade och modulerade baserat på kördata
- Ljudpaket som tillval: 2 styrenheter i bagageutrymmet, 2 externa högtalare på bilen och 2 interna högtalare i bakdörrarna
- Ljudkarakteristiken kan justeras i flera steg via Audi drive select
På Audi MediaCenter finns fler bilder, videofilmer, grafik och ljudet av e-tron GT.
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51irene.bernald@audi.seBilder







Länkar
Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Audi Revolut F1 Team avslöjar officiellt namn och datum för teampresentationen i Berlin15.12.2025 13:31:21 CET | Pressmeddelande
Ingolstadt/Hinwil, 15 december 2025 – Audi Revolut F1 Team har tillkännagivit sitt officiella namn och logotyp och meddelar samtidigt att presentationen kommer att äga rum i Berlin den 20 januari 2026. Milstolpen är ett viktigt steg för Audi Revolut F1 Team på vägen mot deltagandet i Formel 1-världsmästerskapet 2026. Teamnamnet och logotypen förenar Audi F1 och det globala fintechbolaget Revolut, efter att titelpartnerskapet tillkännagavs i juli 2025.
50 år med Audis femcylindriga motor3.12.2025 09:45:43 CET | Pressmeddelande
Audi firar ett speciellt jubileum 2026 - 50 år med den ikoniska femcylindriga motorn. Märket med de fyra ringarna introducerade motorn för första gången 1976 i den andra generationen av Audi 100. Därefter följde uppgraderingar och nyutveckling med turboladdning, avgasrening och fyrventilsteknik, rallymotorer och dieselmotorer. Idag fortsätter traditionen med femcylindriga motorer genom 2,5 TFSI i Audi RS 3.
Audi tar med Disney+ i bilen och medverkar i biofilmen "TRON: Ares"2.12.2025 14:28:04 CET | Pressmeddelande
Audi och Disney har inlett ett samarbete för att skapa underhållning i både bilen och på bio. Audi-kunder kan nu använda Disney+ direkt i bilen. Dessutom medverkar två Audi-modeller i nya Disney-filmen "TRON: Ares" som för närvarande bara visas på bio. Från bioduken till bilens displayer understryker samarbetet Audis ambition att förena den senaste tekniken med underhållning på resan.
Uppdaterade Audi Q6 e-tron fokuserad på quattro26.11.2025 12:00:54 CET | Pressmeddelande
Audi tar nästa steg i elektrifieringen. Inför modellårsskiftet satsar märket helhjärtat på Q6 e-tron quattro – den enda varianten av Audi Q6 e-tron som kommer att erbjudas på den svenska marknaden. Med uppgraderad hårdvara, förbättrad mjukvara och ett startpris på 789.900 kr för Proline edition lanserar Audi ett starkt erbjudande i premiumsegmentet.
Fem Audi-modeller uppdateras: ännu mer känslor, komfort och funktioner26.11.2025 09:20:47 CET | Pressmeddelande
Audi-modellerna som är baserade på Premium Platform Electric (PPE) och Premium Platform Combustion (PPC) får en omfattande uppdatering av hårdvara och programvara vid modellårsskiftet. Audi A5, A6, Q5, A6 e-tron och Q6 e-tron får därmed flera nya funktioner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
