Lidl fortsätter satsa på svensk mat

Lidl Sverige storsatsar på att öka sitt sortiment av svenska produkter. Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer, en andel som ständigt ökar. Ett stort steg tog man mitt under pandemin genom att teckna avtal med närmare 50 nya svenska leverantörer. Nu under Från Sverige-veckan fokuserar livsmedelskedjan extra på att lyfta de drygt 160 produkterna med märkningen.

- Vi arbetar för att ständigt utveckla vårt sortiment och har under de senaste åren satsat på att bredda oss inom svenska varor med tanke på att många av våra kunder efterfrågar just svensk mat. Vi har alltid ett stort fokus på att lyfta vårt växande svenska sortiment eftersom vi vill säkerställa att konsumenterna känner till vårt breda utbud av svenska produkter. Under Från Sverige-veckan satsar vi dock extra på att synliggöra alla varor med märkningen Från Sverige, säger Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.

Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer. En andel som ständigt ökar. Över 160 produkter är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige eller Svensk Fågel. Förra verksamhetsåret var 74 procent av det färska köttet som säljs under Lidls egna varumärken från Sverige. Vilket innebär att köttet kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade här. Den största andelen produkter med Från Sverige-märkningen finns inom just kött och chark, mejeri och grönsaker.

- Vi är stolta över våra drygt 160 produkter med Från Sverige-märkning, det är en kvalitetssymbol som gör det lätt för våra kunder att snabbt hitta sina svenska favoriter. Under våren tecknade vi dessutom avtal med närmare 50 nya leverantörer från hela Sverige, och fick på så sätt ett fint tillskott till vårt svenska sortiment. Att vi nu lyfter Från Sverige-produkterna är ett bra komplement till vår pågående kampanj, Destination Lidl, där vi hyllar våra nya svenska leverantörer, avslutar Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Lidls falukorv väcker barndomsminnen – Bäst i test!6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sveriges falukorv från det egna varumärket Matriket får i en ny testbedömning högst betyg och tilldelas utmärkelsen bäst i test. Testet, utfört av en panel om tio deltagare, gjordes på ett urval av korvar från olika livsmedelskedjor. Lidl Sveriges falukorv från det egna märket Matriket gick hem hos hela panelen med fina omdömen som ”Smakade som jag minns att falukorv smakade när jag var barn”.