Lidl fortsätter satsa på svensk mat

- Vi arbetar för att ständigt utveckla vårt sortiment och har under de senaste åren satsat på att bredda oss inom svenska varor med tanke på att många av våra kunder efterfrågar just svensk mat. Vi har alltid ett stort fokus på att lyfta vårt växande svenska sortiment eftersom vi vill säkerställa att konsumenterna känner till vårt breda utbud av svenska produkter. Under Från Sverige-veckan satsar vi dock extra på att synliggöra alla varor med märkningen Från Sverige, säger Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.
Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer. En andel som ständigt ökar. Över 160 produkter är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige eller Svensk Fågel. Förra verksamhetsåret var 74 procent av det färska köttet som säljs under Lidls egna varumärken från Sverige. Vilket innebär att köttet kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade här. Den största andelen produkter med Från Sverige-märkningen finns inom just kött och chark, mejeri och grönsaker.
- Vi är stolta över våra drygt 160 produkter med Från Sverige-märkning, det är en kvalitetssymbol som gör det lätt för våra kunder att snabbt hitta sina svenska favoriter. Under våren tecknade vi dessutom avtal med närmare 50 nya leverantörer från hela Sverige, och fick på så sätt ett fint tillskott till vårt svenska sortiment. Att vi nu lyfter Från Sverige-produkterna är ett bra komplement till vår pågående kampanj, Destination Lidl, där vi hyllar våra nya svenska leverantörer, avslutar Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidls fastighetsdirektör går vidare19.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Carl Balcer slutar som fastighetsdirektör för Lidl Sverige efter drygt tre år i rollen.
Lidl Sverige öppnar ny, större butik i Sollefteå – ersätter tidigare butik med fördubblad yta och bredare sortiment12.6.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter att förstärka sin närvaro i Västernorrland. Idag, torsdagen den 12 juni, öppnades portarna till Lidls nya, moderniserade butik i Sollefteå. Den nya butiken ersätter den tidigare lokalen och erbjuder en fördubblad försäljningsyta, ett bredare sortiment och en förbättrad shoppingupplevelse för Sollefteåborna.
Say cheese! Lidls Herrgårdsost från Matriket utsedd till bäst i test5.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidls egen herrgårdsost från Matriket har utsetts till bäst i test i ett smaktest av Allt om mat. I ett blindtest där smak, doft, utseende och konsistens bedömdes fick osten full pott – fem av fem plus. Osten blev inte bara testets vinnare – utan var också den billigaste av de ostar som var lagrade minst 12 månader. ”Den är fyllig, har lång smak och rikligt med saltkristaller vilket bevisar att osten har lagrats ordentligt”, anser testpanelen.
Lidl Sverige växer och vänder till vinst – Har vuxit med 43 procent sedan 20202.6.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges resultat för det brutna verksamhetsåret 2024/25 är nu klart. Företaget fortsätter växa och har sedan 2020 ökat sin omsättning med 43 procent. Det senaste verksamhetsåret var omsättningen nästan 19 miljarder kronor, vilket är en ökning med drygt två procent.
Fotbollsläger samlar unga tjejer från hela Europa – Lidl och UEFA Women’s EURO 2025™ satsar på nästa generation30.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I sommar kommer 100 unga tjejer från hela Europa, varav en från Karlskoga, få utveckla sina fotbollstalanger tillsammans med likasinnade. På Lidl Youth Camp i Basel kommer de inte bara få bygga på sina styrkor, utan också växa som individer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum