
‘German Summer Cities 2021’ skapar nya impulser för stadsturism

Bevarad natur och bekymmersfri njutning, hållbara erbjudanden och god underhållning är hörnstenarna i kampanjen ”German Summer Cities 2021” som Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) använder för att locka turister till stadsregionerna sommaren 2021. Med #GreenSummerStories vill DZT rikta de potentiella gästernas uppmärksamhet mot alternativa erbjudanden bortom de välkända turistattraktionerna som grönområden, parker, lokala rekreationsområden och fritidsaktiviteter i städernas omgivningar.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:
– Stadsresor, som är ett synnerligen framgångsrikt segment för tysk incomingturism, har drabbats särskilt hårt under Coronapandemin. I linje med det växande säkerhets- och omvårdnadsbehovet bland utländska gäster kommer fokus det kommande året att riktas mot nya, hållbara stadsupplevelser - German Summer Cities reloaded med COVID19. Med attraktiva erbjudanden i städernas omgivningar skapar vi nya impulser för våra internationella gäster. Målet med marknadsföringskampanjerna är främst att stärka varumärkesmedvetenheten för resmålet Tyskland och att ge våra kunder inspiration inför nästa års resplaner.
’ German Summer Cities 2021’ fokuserar på fem temakluster: ’Natur och stad’ tematiserar det breda spektrumet av natur- och aktivitetserbjudanden i och omkring städerna. ’Sevärdheter’ belyser även mindre kända höjdpunkter i metropoler och mindre städer. 'Romantik' ger förslag på drömrutter där man gärna dröjer sig kvar och låter njutningen stå i fokus. 'Konst och kultur' spänner bågen från klassisk kultur via tradition och seder till upplevelser av samtida konst. ’Underhållning’ inspirerar till Tysklandsresor i samband med små och stora evenemang som äger rum under 2021.
Petra Hedorfer fortsätter:
– Många av våra partners inom tysk turism har med stort engagemang anpassat sig till kundernas behov i dessa Coronatider. Med vår kampanj vill vi presentera och framhäva dessa produkter till relevanta marknader och målgrupper.
Kampanjens främsta kommunikationsmedel är vår mikrosajt som fungerar som ett inspirations- och informationscentrum med målgruppsspecifikt bild- och videoinnehåll; digital kommunikation på alla internationella marknader, samt samarbetet med globala OTC-plattformar som Tripadvisor. Samarbetspartners inom Tysklandsturismen som Magic Cities, Historic Highlights of Germany och UNESCO-världsarven, har tagit fram skräddarsydda och Coronaanpassade erbjudanden baserade på de olika temaklustren. Dessa erbjudanden visar utländska besökare att staden också kan upplevas på andra sätt, nära naturen, hållbart och långt borta från turiststråkens trängsel – till exempel med cykel.
Bakgrundsinformation för redaktionerna:
Sedan lanseringen av ”German Summer Cities” år 2019 har kampanjen nått 250 miljoner potentiella kunder på över 30 marknader runt om i hela världen, bland annat med event på 13 fokusmarknader i Europa, USA, Kina och Förenade Arabemiraten. Mer än 50 turismpartners har deltagit med över 100 marknadsföringspaket.
Nyckelord
Kontakter
Ida LarcénPress- och webbansvarig
Tel:+46 8 665 18 85ida.larcen@germany.travelBilder

Dokument
Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Fem måsten i Berlin 202517.12.2024 05:30:00 CET | Pressmeddelande
År 1825 påbörjades bygget av museumsön i Berlin. Mitt i staden och mitt i floden Spree. Här finns i dag fem världsberömda museer, med samlingar om mer än 6000 år av mänsklighetens historia.
Tyska Turistbyrån i Sverige stänger12.12.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande
Tyska Turistbyråns kontor i Sverige kommer att avsluta sin verksamhet den 31 december 2024. Därmed avslutas en lång och framgångsrik tid med goda kontakter mellan de svenska resenärerna och destinationen Tyskland
De mest sevärda resmålen i Tyskland 202427.11.2024 10:07:42 CET | Pressmeddelande
Semesterupplevelser för hela familjen, pulserande storstäder och historiska sevärdheter är favoriterna bland internationella besökare i Tyskland. Detta visar resultatet från undersökningen "De 100 mest sevärda resmålen i Tyskland" på den Tyska Turistbyråns (DZT) hemsida.
Hemma-hos-semester på privat herrgård20.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under de senaste årtiondena har gods och herrgårdar i den nordtyska regionen Mecklenburg genomgått omfattande renoveringar. Många av dessa historiska hus har nya verksamhetsområden och drivs av ägarna, som sätter sin egen prägel på husen utifrån sina intressen och färdigheter.
Stjärnskådning från sängen – i genomskinliga bubbeltält15.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under mottot ”Släck lamporna – tänd stjärnorna” erbjuder Schloss Krugsdorf övernattning i så kallade bubbeltält. Tälten ligger i slottsparken och lockar med en förtrollande panoramavy och fri utsikt över en spektakulär stjärnhimmel. För den som inte vill laga mat ute erbjuder slottet en romantisk middag med en gourmetkock.