Porsche lanserar nya Panamera-modeller med upp till 700 hk

Porsche kompletterar Panamera-serien med en toppmodell med 514kW (700hk) och ett vridmoment på 870 Nm. Nya Panamera Turbo S E-Hybrid är den mest kraftfulla varianten i den helt förnyade produktlinjen. I den kombineras en 420 kW (571 hk) stark fyra-liters biturbo-V8 med en elmotor på 100 kW (136 hk). Räckvidden med eldrift har ökats med upp till 30 procent tack vare ett nytt batteri på 17,9 kWh och optimerade körinställningar. Detsamma gäller nya Panamera 4 E-Hybrid där elmotorn liksom tidigare kompletteras med en 2,9 liters biturbo-V6, vilket ger en systemeffekt på 340 kW (462 hk).
Slutligen finns Panamera 4S som utvecklar 324 kW (440 hk), som också drar nytta av den senaste modellens alla optimerade förbättringar när det gäller chassi, design, utrustning och infotainment
Laddhybridtrio med förbättrad eldrift
Tillsammans med den nyligen presenterade Panamera 4S E-Hybrid med en systemeffekt på 412 kW (560 hk), erbjuder Porsche nu för första gången tre versioner av Panamera som laddhybridmodeller - var och en tillgänglig i två karossvarianter, som sportlimousine och som Sport Turismo. Porsche fortsätter därmed att systematiskt bygga vidare på sin E-Performance-strategi. Grunden i drivlinan är elmotorn som är integrerad i den åttastegade dubbelkopplingslådan (PDK) och fortfarande utvecklar 100 kW (136 hk) och ett maximalt vridmoment på 400 Nm. Tillsammans med de olika valen av förbränningsmotorer ger det mycket goda prestanda. I kombination med Sport Chrono-paketet, som är standard i laddhybriderna, och en biturbo-V8 på fyra liter som nu utvecklar 420 kW (571 hk) istället för 404 kW (550 hk), gör nya Panamera Turbo S E-Hybrid sprinten från 0 – 100 km/tim på 3,2 sekunder – 0,2 sekunder snabbare än föregångaren. Toppfarten är nu 315 km/tim, en ökning med 5 km/tim. Panamera 4 E-Hybrid behöver bara 4,4 sekunder (-0,2 s) för att nå 100 km /tim från stillastående, på väg mot toppfarten 280 km/tim (+2 km /tim).
Högvoltsbatteriets bruttokapacitet har ökats från 14,1 kWh till 17,9 kWh tack vare optimerade celler, och körinställningarna har anpassats för ännu effektivare energianvändning. Panamera Turbo S E-Hybrid har en räckvidd med eldrift på upp till 50 km/tim enligt WLTP EAER City, medan Panamera 4 E-Hybrid kan köras utan lokala utsläpp upp till 56 km enligt WLTP EAER City. Porsches plug-in hybridmodeller laddas med fördel hemma – antingen via ett standarduttag eller via en laddbox. En modellspecifik laddningskapacitet på upp till 7,2 kW är möjlig med Porsche Mobile Charger, som är standard. Man kan också ladda vid publika laddningsstationer med en Mode 3-kabel.
Vassare utseende och ännu bättre uppkoppling
Nya Panamera 4S, som fortfarande drivs av en varvvillig 2,9-liters biturbo-V6 på 324 kW/440 hk, når 100 km/tim på 4,1 sekunder med Sport Chrono-paketet. Toppfarten är 295 km/tim (+6 km/tim). Panamera 4S drar nytta av alla optimeringar från de senaste modelluppdateringarna och är som standard utrustad med Sport Design-fronten, tidigare ett tillval, med markanta galler över luftintagen och stora kylluftsöppningar på sidan liksom en enkelrads ljusramp fram.
Den nya utformningen av fronten på Panamera Turbo S E-Hybrid särskiljer sig med sina dubbla C-formade Turbo-ljusmoduler fram liksom dess större sidoluftintag.
Den nyutformade bakre ljusrampen, med en anpassad kontur, sträcker sig nu sömlöst tvärs över bagagerumsluckan. Som tillval finns till exempel tonade bakljusmoduler i Exclusive Design med dynamisk Coming/Leaving Home animation, tre nya 20- och 21-tumsfälgar och två nya exteriörfärger (Cherry Metallic och Truffle Brown Metallic).
I Porsche Communication Management (PCM) har bildskärmen högre upplösning och innefattar extra digitala funktioner och tjänster som förbättrad röststyrning, Voice Pilot, Risk Radar för vägmärken och olycksinformation, trådlös Apple® CarPlay och andra uppkopplingstjänster.
Bättre prestanda och högre komfort
Chassit och kontrollsystemen har i alla nya Panamera-modeller trimmats för både sportig körning och bekvämlighet. I vissa fall har en helt ny strategi tillämpats. En ny generation styrningskontroll och nya däck garanterar bättre och mer exakta kurvegenskaper. Toppmodellen Panamera Turbo S E-Hybrid har som standard alla nu tillgängliga chassi- och kontrollsystem, som elektroniska krängningshämmare, Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport), som inkluderar Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), bakaxelstyrning med Power Steering Plus liksom keramiska bromsar, Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
De nya Porsche Panamera-modellerna kan beställas från och med nu och når återförsäljarna från och med början av december. Priserna i Sverige börjar på 1 110 000 kronor för Panamera 4 E-Hybrid. Panamera 4S börjar på 1 210 000 kronor och från 1 950 000 kronor för Panamera Turbo S E-Hybrid.
Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de
Panamera Turbo S E-Hybrid-modeller: bränsleförbrukning vid blandad körning 3.0 – 2.7 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 69 – 61 g/km
Panamera 4S E-Hybrid-modeller: bränsleförbrukning vid blandad körning 3.0 – 2.2 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 67 – 51 g/km
Panamera 4 E-Hybrid-modeller: bränsleförbrukning vid blandad körning 2.7 – 2.0 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 67 – 45 g/km
Panamera 4S-modeller: bränsleförbrukning vid blandad körning 11.5 – 10.3 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 260 – 234 g/km
Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder











Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
