Målen om jämställdhet för Dalarnas trafikplaner kan utvecklas

En hel del återstår innan den regionala transportplaneringen uppnår jämställdhetsmålet – i alla fall i Dalarna. Det har VTI kommit fram till efter dokumentstudier och intervjuer med nyckelpersoner inom trafikplaneringen.
VTI-forskarna har utvärderat den regionala trafikplaneringen på uppdrag av Region Dalarna. Det skedde dels genom litteraturstudier och innehållsanalys av två trafikplaner, ”Regional systemanalys Dalarna – underlag för transportinfrastrukturplanering” och ”Länsplan för regional infrastruktur Dalarna 2018–2019”. Dels intervjuades åtta personer med god insyn i dessa planer.
I dokumenten återupprepas ofta målformuleringar från nationella mål utan att ha en regional ansats eller bidra med en egen analys. Intervjupersonerna uppfattar både målen jämlikhet och mångfald som svåra jämfört med målen framkomlighet, tillväxt och miljö.
– Målen om jämställhet kräver en tydligare inriktning. Det behövs mer könsuppdelad statistik på regional nivå och analysmetoder, säger Lena Levin, projektledare på VTI.
En sådan metod skulle kunna vara en jämställdhetskonsekvensbedömning, JKB, men även den bredare sociala konsekvensbedömningen, SKB, som räknar med olika grupper och utgår från diskrimineringslagen.
– Det finns outtalade självklarheter som en könsblind planering riskerar att producera. Mobilitet och förflyttning skiljer sig åt mellan olika grupper, säger Lena Levin.
Om kön inte beskrivs eller problematiseras i planeringsunderlagen, går det inte att bedöma vilka effekter planen får för jämställdheten, menar hon.
När regioner blir större kan det gynna eller missgynna vissa grupper eftersom tillgången till olika transportslag kan se olika ut för kvinnor och män, flickor och pojkar. Att kvinnor och män befinner sig i olika positioner i samhället spelar också in.
En statistik uppdelad mellan könen kommer att underlätta så att det går att se andra mönster. Det är inte heller självklart att alla kvinnor är missgynnade och alla män är gynnade av en viss åtgärd i planerna.
Det finns både hinder och möjligheter. Ett råd är att utse någon ansvarig för området jämställdhet och andra sociala aspekter nästa gång planerna ska uppdateras.
Det går inte att mäta alla delmålen i den nationella jämställdhetspolitiken. Alla går inte att räkna på, men vissa, och det finns en handbok i ämnet.
– Region Dalarna håller på att utveckla arbetet med att integrera jämställdhetsmålen i transportplanering. Det finns en tydlig vilja och VTI:s utvärdering visar att analyserna håller på att utvecklas. Det är intressant att följa detta.
Ytterligare information: Lena Levin, forskare, lena.levin@vti.se, 013-20 42 24.
Analys av integreringen av jämställdhet i regional transportplanering i Dalarna
Foto: Hejdlösa bilder/VTI
Kontakter
Eva-Mari Löfqvistpressansvarig
Tel:013-20 42 08eva-mari.lofqvist@vti.seYtterligare presskontaktAvdelningen för kommunikation, marknad och bibliotek
Tel:013-20 40 00kombi@vti.seBilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI finns i Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund och Skellefteå.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Ride the future får nya bussar och säkrar långsiktig finansiering18.12.2025 11:43:16 CET | Pressmeddelande
Ride the future-projektet växlar upp med nya fordon och trafik till nya områden under nästa år. Beslut om stöd från Tillväxtverket gör även att den långsiktiga finansieringen är säkrad.
Stora skillnader mellan däck vid vintercykling17.12.2025 11:45:24 CET | Pressmeddelande
Forskningsresultat visar att det är väl värt att använda dubbdäck på cykel vid vinterväglag. Med bättre grepp och bättre bromsstabilitet förbättras säkerheten påtagligt vid vintercykling.
Pressinbjudan Transportforum 202616.12.2025 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Hur går utvecklingen mot självkörande fordon, vad är det senaste inom elektrifieringen och vilka konsekvenser får all ny teknik för samhället och oss som individer? Transportforum 2026 har två tydliga teman: automatisering och elektrifiering. Dessutom presenteras som vanligt ny kunskap inom hela elva andra områden. Välkommen att bevaka konferensen!
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

