MHF

MHF berömmer Volvo för ny reklamfilm

Dela
För några veckor sedan kritiserade MHF den nya Volvoreklamen som visade att den som kör bil i utmattat tillstånd kan räddas av Volvos nya teknik, genom att bilen på egen hand håller sig på rätt sida om vägen om föraren slumrar till vid ratten. Nu vill MHF ge Volvo beröm för den senaste filmen.

Nu börjar det likna nåt – Heja Volvo.

Säkra bilar, för såväl förare och passagerare som andra trafikanter, är extremt viktigt. Bilen är faktiskt en livsförutsättning för miljoner människor, särskilt om man kommer utanför storstadsområdena där bilen under överskådlig tid fyller en livsviktig funktion. Ingen bil ska dock framföras av en alkohol- eller drogpåverkad förare. Inte heller av en förare som distraheras på andra sätt, till exempel av trötthet, medicin eller mobiltelefon.

För några veckor sedan kritiserade MHF den nya Volvoreklamen som visade att den som kör bil i utmattat tillstånd kan räddas av Volvos nya teknik, genom att bilen på egen hand håller sig på rätt sida om vägen om föraren slumrar till vid ratten.

Den säkerheten fungerar utmärkt om man kör på vägar som har mittlinjer.

Men på de allra flesta vägarna i det svenska vägnätet är det fortfarande livsfarligt att sätta sig bakom ratten om du är trött, både för personerna i den egna bilen, Volvo eller ej, och alla medtrafikanter eftersom tekniken inte fungerar utan mittlinjer. Vilka av alla våra 30 000 mil grusvägar har mittlinjer? Att det är olagligt att köra bil när man inte är i form för det är också centralt i sammanhanget.

Nya volvofilmen är utmärkt

I den senaste reklamfilmen slår Volvo däremot ett slag för säkerhetsbältet, en fantastisk uppfinning som fanns första gången 1913 i flygplan som framfördes av fransmannen Adolphe Pegoud. I Sverige förtjänar Vattenfall att nämnas för att de, genom ingenjörerna Weman och Odelgard på 50-talet tog fram ett säkerhetsbälte för att minska de ökande personskadorna för Vattenfalls egen personal som körde mycket bil. Bilfabrikanterna var då mycket tveksamma, eftersom ett säkerhetsbälte kunde ge potentiella bilköpare bilden av att det kunde vara farligt att köra bil.

”Säkerhetsbälte typ Vattenfall” kom ända fram till mitten av 1960-talet att vara standardbälte i svenska bilar.

Volvo var först med det utvecklade 3-punktsbältet redan 1959 då det blev standard i Amazon och PV544. Ytterligare ett viktigt steg i trafiksäkerhetsutvecklingen.

Även MHF sålde på 50-talet stora mängder bilbälten i form av MHF-selen, som kunde eftermonteras i vilken bil som helst.
Säkerhetsbälten har räddat otaliga liv på våra vägar. Där har Volvo gjort en stor insats.

Teknik som hindrar rattfylleri

I slutet av den nya filmen utlovar Volvo kommande teknik som hindrar rattfylleri. Precis den utvecklingen har varit vår linje i många år. På bilens dag 2018 var MHF:s budskap att bilbranschens skryt om teknisk utveckling på bilar klingar ihåligt, så länge man fortfarande kan sätta sig alkohol- eller drogpåverkad och köra bil. Men nu lovar Volvo att det även ska bli kunna bli ett slut på detta. Mycket goda nyheter, tycker MHF.

MHF kritiserade Volvo för några veckor sedan för vad vi anser var en olämplig signal.

Nu vill vi hylla Volvo för den nya filmen om säkerhetsbälten.

Om Volvo dessutom tar fram en bil som gör det omöjligt att framföra en bil i alkohol- eller drogpåverkat tillstånd så är MHF de första att applådera det.

Nu börjar det likna nåt – Heja Volvo.

Göran Sydhage, VD MHF

Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef MHF

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

MHF
MHF
Nygårdsgatan 3
543 51 Tibro

08-555 765 55http://www.mhf.se

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 12 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

Följ MHF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från MHF

Pressinbjudan: Välkommen till Tylösandsseminariet Studio: ”Säkrare steg i trafiken – Hur minskar vi riskerna för fallolyckor?”17.3.2025 09:17:10 CET | Pressinbjudan

Tema denna gång är ”Körkort: En rättighet eller ett ansvar? – Hur påverkar utbildningen trafiksäkerheten?”. Ett inspirerande och högaktuellt seminarium om trafiksäkerhet och körkortets framtid fullt av spännande insikter, viktiga fakta och framtidens möjligheter inom trafiksäkerhet och körkortsutveckling. Seminariet riktar sig till dig som arbetar med eller är intresserad av trafikfrågor, ungdomars säkerhet och framtidens regelverk för körkort.

Pressinbjudan: Välkommen till Tylösandsseminariet Studio ”Körkort: En rättighet eller ett ansvar? – Hur påverkar utbildningen trafiksäkerheten?”9.12.2024 16:53:07 CET | Pressinbjudan

Tema denna gång är ”Körkort: En rättighet eller ett ansvar? – Hur påverkar utbildningen trafiksäkerheten?”. Ett inspirerande och högaktuellt seminarium om trafiksäkerhet och körkortets framtid fullt av spännande insikter, viktiga fakta och framtidens möjligheter inom trafiksäkerhet och körkortsutveckling. Seminariet riktar sig till dig som arbetar med eller är intresserad av trafikfrågor, ungdomars säkerhet och framtidens regelverk för körkort.

Vecka 45: Nationella uppmärksamhetsveckan för riskbruk/missbruk av alkohol och droger.1.11.2024 11:31:55 CET | Pressinbjudan

Över en miljon svenskar lever idag med riskbruk av alkohol. För många innebär detta inte bara personliga konsekvenser, utan påverkar även närstående, framför allt barn. Varje år under Vecka 45 tar MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) med samarbetspartners ett krafttag för att uppmärksamma de förebyggande och rehabiliterande insatser som gör skillnad i kampen mot alkohol- och drogmissbruk samt rattfylleri.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye