Aktivt farthinder testas i norra Sverige
Ett nytt sätt att dämpa hastigheten i trafiken är ett så kallat aktivt farthinder. För att testa i vinterförhållanden har det första farthindret i norra Sverige nu installerats på väg 323 i Hammarstrand i Jämtland.
Farthindret påverkar enbart de som kör fortare än gällande hastighetsgräns. Fordon som närmar sig farthindret med för hög hastighet kommer att mötas av en nedsänkning i vägbanan. Till skillnad från vanliga upphöjda gupp är det alltså bara den som kör för fort som märker farthindret.
- Vi vill stödja ett bra beteende i trafiken för att öka trafiksäkerheten och samtidigt inte påverka trafikflödet negativt. Om en förare passerar farthindret för fort skapas ett obehag i och med att en lucka i vägbanan sänks cirka fem centimeter. Det blir som en påminnelse om att det går för fort, säger Gabriella Gulliksson, utredare på Trafikverket.
Media välkomnas
Farthindret aktiveras under morgonen tisdagen den 27 oktober.
Gabriella Gulliksson finns på plats.
När: Tisdagen den 27 oktober, klockan 10
Plats: Väg 323 vid Anders- Olof skolan, Hammarstrand, Ragunda kommun.
Anmälan:
Senast måndag 26 okt klockan 17.00 till Beisi Sundin, presskommunikatör, 073-801 24 00, beisi.sundin@trafikverket.se
Det finns en film (6 sek.) som visar hur luckan åker ner när en bil passerar. Kan skickas om så önskas.
Det aktiva farthindret är rörligt och styrs av hastigheten på passerande fordon och aktiveras endast för de fordon som kör över skyltad hastighet. Syftet är att få ytterligare ett verktyg för att öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter, till exempel gående i tätortsmiljö, samtidigt som ett jämnt trafikflöde behålls utan den bullerproblematik som kan bli av tunga fordon som passerar ett vanligt farthinder.
I södra Sverige har farthindret testats sedan ett par år tillbaka med gott resultat. Utvärderingar har visat på lägre medelhastigheter, fler som lämnar företräde för gående vid övergångsställen och lägre bullernivåer. Farthindret går att ställa in så att det aldrig aktiveras för utryckningsfordon.
Effekterna kommer att utvärderas kontinuerligt under femårsperioden. Därefter tas beslut om huruvida ytterligare farthinder ska etableras.
Kontakter
Gabriella Gulliksson, utredare, Trafikverket, 010-123 61 98
Beisi Sundin, presskommunikatör, Trafikverket, 073-801 24 00, beisi.sundin@trafikverket.se
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Ökad trafikering på rangerbangården i Ånge30.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Ökad trafikering i framtiden på rangerbangården i Ånge gör att den behöver utvecklas. Det slår Trafikverket fast i en rapport som tagits fram på uppdrag av regeringen. Rapporten redovisar en strategi där Ånge, Sundsvall och Gävle utreds tillsammans.
Regeringsuppdrag om åtgärder för stärkt järnvägsunderhåll går i mål22.10.2024 09:02:19 CEST | Pressmeddelande
Igår lämnade Trafikverket in en tredje och sista rapport till regeringen för uppdraget att redovisa åtgärder för ett stärkt järnvägsunderhåll. Av rapporten framgår att järnvägsunderhållets omfattning fortsätter öka och att den operativa förmågan stärkts.
Trafikverket rustar upp Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås 2025–202715.10.2024 09:00:09 CEST | Pressmeddelande
Under åren 2025–2027 utför Trafikverket stora underhålls- och investeringsåtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Det kommer fortsatt gå att resa, men arbetena kommer att innebära kapacitetsbegränsningar och förändrade resmönster.
Trafikverkets tågplan för 2025 fastställd20.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.
Kostnaden för återuppbyggnaden av E6 Stenungsund lägre än väntat19.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Totalkostnaden för återuppbyggnaden av E6 efter skredet i Stenungsund beräknas bli 550 miljoner kronor. I summan ingår kostnaderna för återuppbyggnaden av E6 samt kostnader för åtgärder på omledningsvägnätet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum