SvD värvar Toca Boca-grundaren Björn Jeffery
För ett år sedan startade Svenska Dagbladet ett omfattande förändringsarbete med målet att inom tre år nå en ny position. Det handlar bland annat om att stärka relationen till läsarna och bättre svara mot behov och krav de ställer på en modern tidning online.
Värvningen av Björn Jeffery som fristående analytiker är en del i den förändringsprocessen. SvD Näringsliv går nu mot att rikta ett allt större fokus mot de aktörer och människor som utmanar och förändrar både näringsliv och samhälle.
– Jag ser fram emot att bidra med analys och perspektiv kring vår tids viktigaste företag – techbolagen. Efter att ha bott i Silicon Valley under de senaste åtta åren har jag skaffat mig både egna erfarenheter och observerat hur de påverkar både sin närmiljö och resten av världen, säger Björn Jeffery.
Björn Jefferys unika kompetens kommer nu SvD:s läsare till del.
– Björn kommer att tillföra fler perspektiv i vår journalistik när det handlar om den nya makten – hur de bolag och tjänster som vi verkligen använder oss av i vår vardag resonerar och agerar, säger SvD Näringslivs chef Daniel Kederstedt.
Björn Jeffery har en imponerande bakgrund från det näringsliv han nu får i uppdrag att berätta om för Svenska Dagbladets läsare. Han var bland annat vd för spelbolaget Toca Boca, och tillbringade åtta år i Silicon Valley. Idag jobbar han som strategisk rådgivare och sitter i styrelsen för podcastföretaget Acast och det finska spelföretaget Rovio – bolaget bakom Angry Birds. Han har även en tidigare bakgrund på Sydsvenskan och SVT.
– SvD Näringslivs satsning på en förnyande ekonomijournalistik är uppfriskande och angelägen. Många miljoner svenskar använder techbolagens produkter varje dag, men de är i det närmaste osynliga i affärspressen, säger Björn Jeffery.
Björn Jefferys första analys publiceras tisdag 27 oktober 2020 på SvD.se
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Björn Jeffery. Tel: 0705661946. E-post: bjornjeffery@gmail.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum