Skansen gör digital kampanj om nytt årskortspris

Kampanjen ”Passa på sen – 365 kronor” kom till av att flera av Skansens gäster uttryckt att årskortspriset är för lågt och att man gärna vill stödja Skansen i högre grad. Syftet med kampanjen är att ge besökarna möjligheten att stödja Skansen med 70 kronor extra genom att invänta förnyelse av årskortet till efter den 1:a december. De som inte kan tänka sig en höjning just nu ska få chansen att köpa kortet till befintligt pris.
- Vi vill fortsätta erbjuda ett attraktivt Skansen till våra gäster under nästa år men vi vet fortfarande inte hur läget i samhället kommer att se ut. Skansens stora ytor ger dock en fantastisk möjlighet att skapa nya erbjudanden för våra gäster även med rådande restriktioner. Vi har hittillis i år sålt cirka 100 000 årskort och genom den här kampanjen hoppas vi nå målet om 120 000 sålda årskort i år, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.
Skansen är en icke vinstdrivande stiftelse och entréavgiften går oavkortat till underhåll och utveckling av byggnaderna, djurparken, trädgårdarna och programverksamheten. Skansens verksamhet finansieras till över 70 procent av egna intäkter och varje sålt årskort är därför viktigt.
- Jag vågar påstå att Skansen är världsklass på att levandegöra Sveriges historia. Det vill vi fortsätta att vara även för kommande generationer. Våra gäster är helt avgörande i att göra det möjligt, säger Åsa Magnusson, chef för den kulturhistoriska avdelningen på Skansen.
Årskortet är innehavarens entrébiljett till Skansen varje dag under ett år. Kortet är giltigt i 365 dagar från uthämtningsdatumet och ger även förmånliga rabatter hos Skansens interna samarbetspartners.
- Skansen är lika stort som Gamla stan i Stockholm och här finns alltid något nytt att upptäcka eller lära sig. Men framförallt skulle jag säga att vi är en plats för möten, både väntade och oväntade. Under det här året har vi verkligen fått lära oss från våra gäster hur värdefull möjligheten att träffas på en plats som Skansen är, fortsätter Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.
Årskortet kan köpas på www.skansenbiljett.se eller i Skansens entréer. Årskortet kan även ges bort som presentkort och säljs då i www.skansenbutiken.se. I samband med prishöjningen kommer villkoren för årskortet att uppdateras. Läs mer på skansen.se/arskort.
Nyckelord
Kontakter
Yvonne NordlindAvdelningschef Marknads- och kommunikationsavdelningen
Tel:0731-525832yvonne.nordlind@skansen.seBilder
Länkar
Om
Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.
Följ Stiftelsen Skansen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Stiftelsen Skansen
Utrotningshotade skogsvildren har flyttat in på Skansen – lagom till jul17.12.2025 14:40:00 CET | Pressmeddelande
Skansen tar ytterligare steg i arbetet för artbevarande och biologisk mångfald, lagom till jul har skogsvildrenen anlänt till parken. Arten är helt utrotad i Sverige, men genom ett europeiskt samarbete hoppas man kunna bidra till att återuppbygga en livskraftig population i Finland för kommande generationer.
Nyår på Skansen – Helena Bergström ringer in det nya året15.12.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Fira nyår på Skansen – från familjevänliga aktiviteter på dagen till en sprakande kväll med konserter, traditionsenligt firande och Stockholms bästa utsikt. Årets diktläsare, Helena Bergström, sätter tonen för firandet när hon läser Tennysons välkända dikt Nyårsklockan inför tolvslaget. Under kvällen medverkar även artister som Tommy Körberg, Charlotte Perrelli och Greczula.
Julens musik på Skansen – allsång, intima konserter, soul och folkmusik3.12.2025 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Under hela december fylls Skansen av julmusik – med allt från konserter och allsång till små, intima framträdanden i historiska miljöer. Sjung med i välkända julsånger, lyssna på kringvandrande körer, möt julorkestern som håller låda och dansa kring granen. Pop, soul och folkmusik blandas med klassiska julsånger och gör musiken till en självklar del av julstämningen. Här är ett urval av säsongens höjdpunkter.
Julens bästa barnupplevelser på Skansen – sex magiska äventyr för hela familjen27.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Med start den 28 november förvandlas Skansen till en gnistrande julvärld full av upptäckter, sagor och lek. Här är sex upplevelser som barn garanterat kommer att älska – från pyssel hos tomten och djur-julkalendrar till historiska tidsresor och sagostunder i värmen. Och årets bästa nyhet för familjer: alla barn upp till 15 år har fri entré.
Upplev historiska julfiranden – pyntet, maten och traditionerna24.11.2025 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Med start på fredag, den 28 november, bjuder Skansen in till ett julfirande fyllt av historia, stämning och tradition. I museet väcks minnet av jular från förr – julbordets rätter, granens historiska pynt och raspet från klassiska julskivor på grammofonen ger en unik inblick i hur högtiden firades i olika samhällsskikt och tider.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum




