Volkswagen Personbilar

Andelen laddbara begagnade Volkswagen ökar kraftigt

Dela
Volkswagens svenska återförsäljare har hittills i år ökat sin försäljning av laddbara begagnade bilar med hela 187 procent.
Passat GTE är en populär laddhybrid, både som ny och begagnad.
Passat GTE är en populär laddhybrid, både som ny och begagnad.

För Volkswagen ökar andelen laddbara bilar stort när det gäller nya bilar med modeller som ID.3, e-Golf, Golf GTE och Passat GTE. I oktober var 45 procent av alla nyregistrerade Volkswagen-bilar en elbil eller laddhybrid.

Nu ökar även försäljningen av begagnade laddbara bilar kraftigt. Allt fler kunder som ska köpa en begagnad bil överväger eldrift. Under perioden januari-oktober 2020 sålde Sveriges Volkswagen-återförsäljare 32 400 begagnade Volkswagen, enligt statistik från Vroom. Av dessa var 2 300 elektrifierade modeller, vilket är en ökning med 187 procent jämfört med de 800 som såldes under samma period 2019.

– Det är glädjande att se att intresset för begagnade laddbara bilar är stort. De e-up!, e-Golf, Golf GTE och Passat GTE som såldes nya för ett antal år sedan finns nu som begagnade hos våra återförsäljare. Så nu ökar försäljningen kraftigt, säger Åke Lundberg, chef för begagnat på Volkswagen Group Sverige.

Merparten av bilarna säljs under varumärket Das WeltAuto som är Volkswagen-återförsäljarnas koncept för certifierade begagnade bilar. Bilarna är testade på 122 punkter och säljs med 12 månaders garanti, Mobilitetsgaranti och 10 dagars bytesrätt.

Kunder som köper en laddbar bil från Volkswagen får dessutom ett erbjudande om att teckna elavtal med Jämtkraft, där 100 % förnybar el till hemmet och bilen samt hela tre års fri laddning av bilen i hemmet ingår. Elen kommer från vattenkraften i Jämtland och summan som laddningen motsvarar dras direkt från elräkningen varje månad. Erbjudandet gäller de som köper en ny eller begagnad laddbar Volkswagen från någon av Volkswagens auktoriserade återförsäljare.

Volkswagens satsning på laddbara bilar har tagit ytterligare fart under 2020. Förutom elbilarna e-Golf och e-up! samt laddhybriderna Golf GTE och Passat GTE som erbjudits sedan tidigare, har Volkswagen lanserat den första modellen från den nya helt eldrivna ID.-familjen: ID.3. Nästa modell, suven ID.4, har öppnats för beställning. Nyheter på laddhybridsidan är två nya Golf-versioner, eHybrid och GTE, samt Touareg R. Dessutom kommer laddhybridversioner av Tiguan, Arteon och Arteon Shooting Brake att erbjudas inom kort.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Passat GTE är en populär laddhybrid, både som ny och begagnad.
Passat GTE är en populär laddhybrid, både som ny och begagnad.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande

Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.

Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande

Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye