Morgongåva utvecklas genom unikt samverkansprojekt

Foto: Henrik Lindley

Den snabba e-handelstillväxt som sker i Morgongåva har bidragit till ökade godstransporter och ökat antal persontransporter. Parterna i samverkansprojektet ser ett stort behov av att minska persontransporterna med bil till och från tätorten för att komma till rätta med dagens trafiksituation. Genom att ta ett helhetsgrepp kring åtgärder för att främja hållbara resor och transporter hoppas parterna kunna effektivisera trafikflödena i tätorten och förbättra trafiksäkerheten. Förändringarna är också angelägna för att nå målen i Agenda 2030.

- E-handelsverksamheten i Morgongåva expanderar och har redan en mångmiljardförsäljning och ytterligare utbyggnad planeras, därför är hållbara transporter ett viktigt samarbete. säger Henrik Lindley VD för Morgongåva Företagspark.

Inom ramen för överenskommelsen har en handlingsplan tagits fram. Bland aktiviteterna i handlingsplanen kan nämnas:

• Utreda om arbetstidernakan anpassas efter kollektivtrafiken eller/och kollektivtrafiken kan anpassas till skifttiderna.
  • Installera realtidsinformation om kollektivtrafiken (tider, förseningar mm) på de större arbetsplatserna i företagsparken.
  • Se över hur tung trafik i Morgongåva kan optimeras avseende miljö och flöden.
  • Arbeta för att en vägplan finns fastställd för en gång- och cykelväg mellan Vittinge och Morgongåva.
  • Arbeta för att öka andelen resande som använder kollektivtrafik.

-        Vi är mycket glada över den snabba tillväxt som vi ser bland E-handelsbolagen i Morgongåva. Nu behöver vi tillsammans arbeta vidare så att vi får en hållbar och säker trafiksituation för våra kommuninvånare och anställda som pendlar till Morgongåva Företagspark. Jag är mycket stolt och nöjd över det nära samarbete som utvecklats mellan alla berörda parter, säger Åsa Nylander, förvaltningschef för samhällsbyggnadsförvaltningen i Heby Kommun.

Henrik Lindley, VD Morgongåva Företagspark, telefon 076-104 82 14

Åsa Nylander, Förvaltningschef Heby Kommun, telefon 0224-361 80

Helena Klange, Presschef Trafik och Samhälle, telefon 070-367 73 44.

Foto: Henrik Lindley

Bussturer går annan väg på Valborg26.4.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under 28 april- 1 maj får några av UL:s busslinjer andra resvägar. Skälet är de avspärrningar som görs i centrala Uppsala när många deltar i Valborgsfirandet. Den 28-29 april ordnar Södermanlands-Nerikes nation, en festival vilket påverkar linje 6. Övriga dagar är det linjerna 1,2,6,7,9 och 11 som får annan väg än annars. De alternativa körvägarna gäller tisdag 30 april klockan 7.00 fram till klockan 8.00 tisdag 1 maj. Linje 6 dras om redan söndag 28 april från klockan 16.00.