Svenskar föredrar utländska serier framför svenska

Utbudet av serier ökar kraftigt då fler internationella streamingtjänster ger sig in på den svenska marknaden. Här har produktionen av svenska serier varit en stark trend hos flera streamingtjänster. Nu visar tv.nu:s senaste undersökning med “Svenska TV-panelen” att svenska serier inte är vad man föredrar. Undersökningen visar att närmare 60% av alla svenskar helst tittar på utländska serier.
Att fler föredrar utländska serier är lite anmärkningsvärt i och med att våra svenska streamingtjänster satsar mycket på lokalt innehåll. Däremot finns det vissa genres där svenskt innehåll står sig starkt, något som de svenska streamingtjänsterna borde satsa extra på, säger Helena Folcker, VD på tv.nu.
I samma undersökning ser man också att varannan svensk föredrar genren krim när de tittar på serier och att nästintill alla gillar dokumentärer. Endast 6% har svarat att de inte tittar på dokumentärer. Av dem som gillar dokumentärer är det också tydligt att krim är den populäraste genren att titta på.
True Crime har på senare tid seglat upp och blivit en favorit hos våra dokumentärälskare. Men att nästan alla svenskar tittar på dokumentärer var en rolig överraskning. Denna insikt vill vi ta tillvara på för att hjälpa våra användare att hitta nya favoriter när de besöker oss, säger Lina Femtvik, CMO på tv.nu.
För ytterligare information, kontakta:
Lina Femtvik, marknadschef/CMO, tv.nu
lina.femtvik@schibsted.com
Om tv.nu
tv.nu är Sveriges största tv-guide med över 2,3 miljoner unika besökare varje vecka. Bolaget startades 1999 och blev 2007 en del av Schibsted Media Group med systerbolag som Aftonbladet, SvD, klart.se, Yepstr.com, hygglo.se, Blocket, Lendo m.fl. Bolaget har ca 25 anställda och sitter i centrala lokaler i Stockholm, som delas med systerbolagen.
Om Svenska TV-panelen
Svenska TV-panelen är en återkommande undersökning som görs av tv.nu och besvaras av tv.nus användare. Panelen är en av Sveriges största som svarar på frågor om tv och streaming. Totalt har 8276 tv-tittare svarat i denna undersökning.
Bilaga
Vilken föredrar du mest: svenska eller utländska serier?
|
Totalt |
|
|
Svenska serier |
31.70% |
|
Utländska serier |
58.60% |
|
Inget av ovan |
9.70% |
Vilka genrer föredrar du att titta på när det kommer till serier?
|
Totalt |
|
|
Drama |
37% |
|
Kriminal |
49% |
|
Romantik/Kärlek |
21% |
|
Dokumentär |
37% |
|
Thriller |
34% |
|
Komedi |
28% |
|
Annat |
7% |
För dig som gillar dokumentärer: vad är mest intressant för dig? (välj en eller flera)
|
Totalt |
|
|
Biografi |
34% |
|
Svenska historiska händelser |
40% |
|
Kriminal |
43% |
|
Politiska |
20% |
|
Sport |
16% |
|
Annat |
9% |
|
Tittar inte på dokumentärer |
11% |
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

