Svenskar föredrar utländska serier framför svenska

Utbudet av serier ökar kraftigt då fler internationella streamingtjänster ger sig in på den svenska marknaden. Här har produktionen av svenska serier varit en stark trend hos flera streamingtjänster. Nu visar tv.nu:s senaste undersökning med “Svenska TV-panelen” att svenska serier inte är vad man föredrar. Undersökningen visar att närmare 60% av alla svenskar helst tittar på utländska serier.
Att fler föredrar utländska serier är lite anmärkningsvärt i och med att våra svenska streamingtjänster satsar mycket på lokalt innehåll. Däremot finns det vissa genres där svenskt innehåll står sig starkt, något som de svenska streamingtjänsterna borde satsa extra på, säger Helena Folcker, VD på tv.nu.
I samma undersökning ser man också att varannan svensk föredrar genren krim när de tittar på serier och att nästintill alla gillar dokumentärer. Endast 6% har svarat att de inte tittar på dokumentärer. Av dem som gillar dokumentärer är det också tydligt att krim är den populäraste genren att titta på.
True Crime har på senare tid seglat upp och blivit en favorit hos våra dokumentärälskare. Men att nästan alla svenskar tittar på dokumentärer var en rolig överraskning. Denna insikt vill vi ta tillvara på för att hjälpa våra användare att hitta nya favoriter när de besöker oss, säger Lina Femtvik, CMO på tv.nu.
För ytterligare information, kontakta:
Lina Femtvik, marknadschef/CMO, tv.nu
lina.femtvik@schibsted.com
Om tv.nu
tv.nu är Sveriges största tv-guide med över 2,3 miljoner unika besökare varje vecka. Bolaget startades 1999 och blev 2007 en del av Schibsted Media Group med systerbolag som Aftonbladet, SvD, klart.se, Yepstr.com, hygglo.se, Blocket, Lendo m.fl. Bolaget har ca 25 anställda och sitter i centrala lokaler i Stockholm, som delas med systerbolagen.
Om Svenska TV-panelen
Svenska TV-panelen är en återkommande undersökning som görs av tv.nu och besvaras av tv.nus användare. Panelen är en av Sveriges största som svarar på frågor om tv och streaming. Totalt har 8276 tv-tittare svarat i denna undersökning.
Bilaga
Vilken föredrar du mest: svenska eller utländska serier?
Totalt |
|
Svenska serier |
31.70% |
Utländska serier |
58.60% |
Inget av ovan |
9.70% |
Vilka genrer föredrar du att titta på när det kommer till serier?
Totalt |
|
Drama |
37% |
Kriminal |
49% |
Romantik/Kärlek |
21% |
Dokumentär |
37% |
Thriller |
34% |
Komedi |
28% |
Annat |
7% |
För dig som gillar dokumentärer: vad är mest intressant för dig? (välj en eller flera)
Totalt |
|
Biografi |
34% |
Svenska historiska händelser |
40% |
Kriminal |
43% |
Politiska |
20% |
Sport |
16% |
Annat |
9% |
Tittar inte på dokumentärer |
11% |
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum