Kunderna utser Lidl till årets bästa butikskedja

För andra året i rad har Lidl Sverige vunnit tävlingen Årets Bästa Butikskedja i kategorin dagligvaruhandel. Dessutom tar livsmedelskedjan hem stortiteln ”Retailer of the Year Sweden 2020-2021”. I tävlingen har svenska konsumenter fått rösta fram den butikskedja de uppskattar mest, i 16 olika kategorier.

– Jag var otroligt stolt redan förra året och att vi nu både vinner vår kategori och dessutom tar hem storvinsten är svindlande! Den här utmärkelsen är särskilt viktig för oss eftersom det är kunderna som utser vinnarna, det bevisar vår starka relation till dem och är ett kvitto på det fantastiska arbete som dagligen genomförs av alla mina kollegor i hela Sverige, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

I kategorin Dagligvaruhandel vann Lidl över Ica och i kampen om stortiteln ”Retailer of the Year Sweden” konkurrerade man ut Deichmann, Gina Tricot, MM Sports och Zalando.

– Vi fortsätter utmana våra högpriskonkurrenter och kommunicera vår affärsidé, högsta kvalitet till bästa pris. Att vi arbetar fokuserat och integrerat med alla discipliner inom kommunikation och marknad bidrar till att fler och fler upptäcker fördelarna med att handla på Lidl. Den här fantastiska vinsten bevisar att våra kunder gillar det vi gör, det gör mig jättestolt, säger Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.

”Retailer of the Year Sweden” ingår i konceptet ”Retailer of the Year” som organiseras i elva olika länder. Varje år konkurrerar butikskedjor och webshopar i Portugal, Italien, Österrike, Ryssland, Luxemburg, Belgien, Schweiz, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Sverige om titlarna i ”Retailer of the Year” i sina respektive länder. En lokal vinst ger möjlighet att konkurrera om titeln ”Retailer of the Year Europe” i Europas största konsumentundersökning för butikskedjor.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls falukorv väcker barndomsminnen – Bäst i test!6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sveriges falukorv från det egna varumärket Matriket får i en ny testbedömning högst betyg och tilldelas utmärkelsen bäst i test. Testet, utfört av en panel om tio deltagare, gjordes på ett urval av korvar från olika livsmedelskedjor. Lidl Sveriges falukorv från det egna märket Matriket gick hem hos hela panelen med fina omdömen som ”Smakade som jag minns att falukorv smakade när jag var barn”.

Lidl Sverige skänker 424 839 kr till Sveriges Stadsmissioner1.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Som en del av julkampanjen under november och december hade Lidl Sverige en tillfällig artikel i sitt sortiment, närmare bestämt en gosig tvättbjörn, till försäljning i samtliga av livsmedelskedjans 205 butiker. Lidl Sverige beslutade att skänka alla försäljningsintäkter från tvättbjörnen vidare och nu står det klart att hela 424 839 kr går till Sveriges Stadsmissioners verksamhet runtom i landet. Gåvan kommer att vara öronmärkt för att stödja barnfamiljer i utsatthet.