ŠKODA och Hockeyfonden stöttar svensk ishockey – Daniel Adams-Ray har tonsatt hyllningsfilmen till eldsjälarna bakom den

– Det finns tusentals människor bakom den svenska hockeyn som inte alltid får den uppskattning de förtjänar. De som skjutsar till träningar, bakar bullar till matchernas caféer och spolar isarna. Med den här kampanjen och låten vill vi föra det arbete som de gör i mörkret, in i ljuset, säger Veronica Nilsson, PR och sponsoransvarig på ŠKODA.
– Jag insåg tidigt att personerna som kampanjen ämnar att hylla och lyfta fram är samma personer som jag ofta återkommer till i mina låttexter. De som kämpar i det tysta, för något större än de själva och inte för bekräftelsen, fortsätter Daniel Adams-Ray, artist och låtskrivare.
Under kampanjens gång kommer ŠKODA att skänka 200 kronor till valfri juniorförening för varje provkörning av en bil från ŠKODA. Företaget har en lång tradition av att stötta såväl svensk som internationell hockey och är sedan 1993 huvudsponsor till ishockey-VM samt sedan 2008 en av huvudsponsorerna till Svenska Ishockeyförbundet. 2011 startade ŠKODA även Hockeyfonden vars syfte är att stötta barn, föräldrar och föreningar inom svensk hockey. Varje år delar de genom Hockeyfonden ut utrustning till familjer och föreningar runt om i Sverige – allt för att fler ska kunna njuta av den älskade sporten.
Kontakter
Veronica NilssonPress och Sponsoransvarig ŠKODA Sverige
Tel:+46701647861veronica.nilsson@skoda.seBilder
Om
ŠKODA AUTO
- grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
- erbjuder nio huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, CITIGO, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, SUPERB och ENYAQ
- levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
- har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
- har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
- har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
- fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.
Följ Škoda Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige
Škoda Elroq får 5 stjärnor i Euro NCAP – Enyaq och Octavia behåller toppresultaten19.11.2025 10:27:02 CET | Pressmeddelande
Škoda Elroq har tilldelats högsta betyg – 5 stjärnor – i det oberoende säkerhetstestet Euro NCAP. Den helt elektriska kompakta SUV:en imponerade i samtliga kategorier och befäster Škodas långa rad av toppresultat: alla nyutvecklade modeller sedan 2008 har fått 5 stjärnor.
Škoda står starkt på en tuff marknad – fortsätter leverera starka resultat när 2025 går mot sitt slut11.11.2025 13:24:04 CET | Pressmeddelande
Trots ett utmanande marknadsläge med avvaktande konsumenter och hård konkurrens på den svenska bilmarknaden fortsätter Škoda att visa styrka. När 2025 närmar sig sitt slut står märket fast vid sin position som ett av Sveriges mest efterfrågade bilmärken – med stabil försäljning, hög kundnöjdhet och växande intresse för framför allt de eldrivna modellerna Enyaq och Kodiaq som erbjuds med flera valbara drivlinor. – ”Vi är mycket stolta över att vi lyckats hålla i vår positiva utveckling även under ett år som varit tufft för hela branschen. Det visar att vårt modellprogram och vår strategi för Sverige är rätt i tiden,” säger Jens Reichert, märkeschef för Škoda Sverige. Stark avslutning på året Efter ett rekordstarkt första halvår 2025, där Škoda ökade sina registreringar med 54 procent jämfört med samma period föregående år, har märket till och med oktober behållit sin position bland Sveriges sex mest registrerade bilmärken och noterar en ackumulerad marknadsandel på 6,3%. Modellerna Enya
Epiq förhandsvisas: En tydlig inblick i Škoda mest prisvärda el-SUV8.9.2025 13:36:10 CEST | Pressmeddelande
Konceptbilen av Škoda Epiq ger en tydlig förhandsvisning av tillverkarens kommande hel-elektriska stads-SUV, vars produktion planeras att starta under 2026. Epiq blir första modell att fullt ut anamma Škodas nya formspråk "Modern Solid" som kännetecknas av en djärv, minimalistisk exteriördesign med ett funktionellt inre. Epiq är designad för vardagsbruk: den är kompakt (4,1 m lång), har plats för fem personer, ett bagageutrymme på 475 liter och en räckvidd på upp till 425 km. Startpriset för produktionsmodellen förväntas ligga i nivå med förbränningsversionen Kamiq, vilket gör Epiq till Škodas mest prisvärda elbil hittills.
Škoda ökar kraftigt i Sverige – 54 % fler registreringar första halvåret 202511.7.2025 08:31:42 CEST | Pressmeddelande
› ŠKODA ingress › Ingress
Elroq – den mest sålda elbilen i Europa under april28.5.2025 13:38:36 CEST | Pressmeddelande
Škodas senast lanserade elbil, den kompakta SUV:en Elroq, gör succé på den europeiska marknaden. I April 2025 var Elroq den mest sålda elbilen i Europa med 7.998 registrerade bilar. Škoda som varumärke var det tredje mest sålda bilmärket i Europa under samma månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

