Svenska Dagbladet inleder samarbete med Sportbladet

Med start i januari kommer Sportbladet att ansvara för produktionen av Svenska Dagbladets sportsidor i papperstidningen och i digitaltidningen eSvD, samarbetet innebär också en förstärkning av Svenska Dagbladets sportbevakning online.
– Det är väldigt roligt att vi kan sjösätta detta koncernsamarbete inom Schibsted och ta del av varandras styrkor, i det här fallet genom att vi samarbetar med Sveriges största sportdestination, säger SvD:s Maria Rimpi.
Svenska Dagbladet har i flera år haft TT Nyhetsbyrån som leverantör av sportsidor, men nu blir systertidningen Aftonbladet ny leverantör. Förutom redaktörskap och redigering ingår ett urval av Sportbladets texter i uppdraget. För läsarna kommer det att innebära ytterligare innehåll utöver det som redan i dag publiceras inom ramen för SvD:s sportbevakning, däribland tidningens uppskattade sportkrönikör Anders Lindblad som fortsätter att vara en viktig röst.
– Vårt innehåll utvidgas och vi får tillgång till fler kvalificerade artiklar från sportvärlden. Det kommer att stärka SvD:s läsarerbjudande i både pappers- och digitaltidning och på vår nyhetssajt, säger Malin S Ånell, print- och digitaltidningschef på Svenska Dagbladet.
Samarbetet stärker banden mellan de svenska tidningarna i Schibsted. För Sportbladet blir det ett nytt spännande uppdrag att leverera sportsidor till SvD-läsare.
– Sportbladet har Sveriges mest framgångsrika sportredaktion. Att vi nu kan dela med oss av den kompetensen till vår koncernkollega Svenska Dagbladet är naturligtvis väldigt roligt och ett naturligt steg, säger Erika Scott, printchef Redaktion och Magasin på Aftonbladet.
Sportbladet är i dag Sveriges största sportdestination med över en miljon läsare varje dag. Sedan starten i maj 2000 har det rosa Sportbladet byggt en stark position och redaktionen samlar i dag många av Sveriges mest framstående sportjournalister.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Rimpi, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-634 58 04.E-post:maria.rimpi@svd.se
Malin S Ånell, print- och digitaltidningschef, Svenska Dagbladet. Tel: 076-798 72 45. E-post:malin.s.anell@svd.se.
Erika Scott, printchef Redaktion och Magasin, Aftonbladet. Tel: 0722-41 54 54. E-post: erika.scott@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum