Specsavers i Köping får optikerkedjans nya inredningskoncept

Nya tider ställer nya krav på Specsavers butiker, det har inte minst märkts i skuggan av pandemin som medfört nya stränga krav på säkerhetsåtgärder. Men det finns också mycket annat som butikerna måste leva upp till för att kunderna ska trivas, och därför rullas ett helt nytt butiksinredningskoncept ut i landets Specsavers butiker:
– Man har undersökt vad våra kunder efterfrågar, och det handlar bland annat om att känna sig välkomnad i en professionellt och snygg miljö – åtgärder som ska matcha det vi erbjuder i butiken, säger Wenche Sörvåg, butiksägare.
Hon började sin resa i optikbranschen vid millennieskiftet, och äger sedan 2011 butiken i Köping. Och trycket på butiken är högt:
– Efterfrågan är väldigt stor på glasögon i Köping med omnejd. Därför har vi utökat öppettiderna till 8-18 på vardagar. Vi märker att kunderna är mer måna och pålästa om sin ögonhälsa idag än för några år sedan, och många är medvetna om att man hos en optiker idag till exempel kan upptäcka begynnande ögonsjukdom. Ja, dessutom har ju glasögon blivit mer av en modeaccessoar – det finns nog flera skäl att trycket är så stort just nu, säger Wenche Sörvåg.
Och vad vore väl mer lämpligt än att butiken, liksom så småningom alla Specsavers butiker i landet, nu får ett helt nytt butiksinredningskoncept. Upplevelsen ska bli mer välkomnande, kunderna ska lättare hitta rätt i butiken. Designmässigt får butiken en mer nordiskt ljus look med vita väggar, trägolv, ny belysning och rena färger.
– För oss var det självklart att satsa på en ombyggnad i butiken. Våra kunder uppskattar en trevlig atmosfär, och de ska får mer av sitt besök än de förväntar sig. Det är viktigt i vårt jobb som ju ofta handlar om att hjälpa folk med olika slags besvär och problem med synen. Sedan har vi ju modebiten av jobbet, och det är samma där – de ska kunna prova glasögon i en miljö som känns både inspirerande och trygg, säger Wenche Sörvåg.
27 november är det nyöppning i butiken och då blir det en festlig helg med erbjudanden och kampanjer.
– Givetvis med stort fokus på hög hygienstandard och coronaanpassade åtgärder i butiken, säger Wenche Sörvåg.
Nyinvigning
På dagen för nyinvigningen öppnar Specsaversbutiken på Storgatan 16 i Köping klockan 9.00, det vill säga en timme senare än vanligt på vardagar. Nyinvigningen firas med goodiebags och fri synundersökning vid köp av glasögon. Personalen använder visir och annan skyddsutrustning.
Alla är välkomna att titta på den nya butiken, men inte i stora sällskap. Personalen kommer att hålla koll på antalet kunder som släpps in i butiken för att göra det möjligt för kunder att hålla avstånd till varandra. Kunder som har bokat en tid kommer att prioriteras.
Kontakter
Wenche Sörvåg-Bly, butiksägare Specsavers i Köping, wenche.sorvag@specsavers.se, 073-8045472
Ida GustafssonHead of PR
Tel:+46 31 771 98 00ida.gustafsson@specsavers.comBilder
Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra
priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina
kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som
grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka
30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge,
Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder
produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers etablerade
sig i Sverige 2004 och har idag drygt 115 butiker.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Specsavers lanserar barnglasögon i samarbete med Minecraft19.3.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Specsavers presenterar stolt en ny kollektion barnglasögon i samarbete med Minecraft. Kollektionen förenar spelets ikoniska, pixlade estetik med Specsavers välkända kvalitet och hållbarhet.
Specsavers investerar i ny 3D-teknik – kan identifiera ögonsjukdomar tidigare15.1.2025 10:02:48 CET | Pressmeddelande
Den avancerade tekniken Specsavers investerar i gör det möjligt att upptäcka tidiga tecken på allvarliga ögonsjukdomar långt innan de uppvisar symtom. Optikkedjan är först i Sverige med att investera i så kallade OCT-maskiner i samtliga butiker i landet. OCT står för optisk koherenstomografi och ger optikern en möjlighet att se en detaljerad bild av näthinnan. – Vi gör nu denna avancerade ögonhälsokontroll tillgänglig för alla. Den nya tekniken möjliggör tidig upptäckt av ögonsjukdomar och andra akuta tillstånd. På så vis får vi betydligt bättre förutsättningar för att rädda synen på fler, säger Erik Ryderberg, klinisk chef och leg. optiker Specsavers.
Vinterns glasögontrender – stilfullt och retro10.12.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Rött, grönt och guld sätter tonen för vinterns glasögonmode, där klassiskt möter djärvt i nya spännande former. Från retroinspirerade hexagoner till stilfulla metallbågar – så skapar du en personlig look som lyfter både garderoben och din stil. Här är optikkedjan Specsavers bästa experttips!
Specsavers utsedd till en av världens bästa arbetsplatser15.11.2024 12:30:31 CET | Pressmeddelande
Specsavers har rankats som nummer 16 på Fortune World’s 25 Best Workplaces™ 2024. Optikkedjan valdes ut av Fortune Magazine och Great Place to Work® bland organisationer som deltog i Great Place to Works medarbetarundersökning, där 7,4 miljoner svar från 20 miljoner anställda världen över sammanställts.
Specsavers Ellen Samuelsson optikbranschens bästa marknadschef 202425.10.2024 13:00:38 CEST | Pressmeddelande
Sveriges bästa marknadschef inom kategorin Optiker är Ellen Samuelsson på Specsavers. Det står klart efter att tidningen Resumé gett Ellen den hedersamma utmärkelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum