Ny studie om elevers kunskaper bekräftar positivt trendbrott
-Resultaten i TIMSS 2019 visar att svenska elevers kunskaper stabiliserat sig på en bättre nivå än 2011 när resultaten låg som lägst. Det överensstämmer och bekräftar den utveckling av svenska elevers kunskapsresultat vi sett i andra internationella studier, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.
Över genomsnittet i naturvetenskap men under i matematik
De svenska resultaten jämförs med de övriga EU- och OECD-länderna som deltar i studien. I naturvetenskap presterar svenska elever på en högre nivå än genomsnittet för de deltagande EU- och OECD-länderna i både årskurs 4 och 8. När det gäller matematik presterar svenska elever istället under motsvarande EU- och OECD-genomsnitt i de båda årskurserna.
Sveriges poäng i TIMSS 2019, 2015 och 2011
|
|
Matematik åk 4 |
Naturvetenskap åk 4 |
Matematik åk 8 |
Naturvetenskap åk 8 |
|
2019 |
521 |
537 |
503 |
521 |
|
2015 |
518 |
540 |
501 |
522 |
|
2011 |
504* |
533 |
484* |
509* |
*Poängskillnaderna i tabellen mellan åren är inte alltid statistiskt signifikanta. De resultat som skiljer sig signifikant från resultaten för 2019 är markerade med en stjärna i tabellen.
Likt Sverige, ligger Finland kvar på samma nivå som när mätningen genomfördes förra gången 2015. Norge har försämrat sina resultat i både matematik och naturvetenskap i årskurs 8 och Danmark har försämrat sina resultat i matematik i årskurs 4. Inget nordiskt land har förbättrat sina resultat sedan 2015.
Ökade skillnader i resultat mellan elevgrupper
TIMSS 2019 visar att den totala spridningen i elevers resultat har ökat jämfört med 2015, det vill säga skillnaden i resultat mellan hög- och lågpresterande elever har ökat. I matematik har andelen elever som presterar på den högsta kunskapsnivån ökat i båda årskurserna. I naturvetenskap har andelen elever ökat både på den högsta och den lägsta kunskapsnivån i årskurs 8.
Studien visar också att det finns ett starkt samband mellan elevers resultat och de resurser eleverna har med sig hemifrån. Det handlar bland annat om föräldrarnas utbildningsnivå, antal böcker i hemmet och tillgången till ett eget rum. Elever med en högre grad av hemresurser presterar i genomsnitt bättre än elever med en lägre grad. Skillnaderna i resultat mellan elever med olika grad av hemresurser har ökat sedan TIMSS 2011.
-Den bristande likvärdigheten i svensk skola visar sig också i TIMSS 2019. Skillnaderna mellan olika elevgrupper är fortsatt stor och utmaningen att kompensera för elevers olika förutsättningar kvarstår. En mer likvärdig skola kräver ett fortsatt fokus på kvalitetshöjande satsningar, en anpassad resursfördelning och att åtgärder vidtas för att komma tillrätta med skolsegregationen och skolors mycket olika förutsättningar, säger Peter Fredriksson.
Mer om TIMSS
TIMSS är en förkortning av Trends in International Mathematics and Science Study. TIMSS genomförs vart fjärde år och mäter kunskaperna i matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och 8.
TIMSS är en av de största internationella kunskapsmätningarna, totalt deltog 580 000 elever i TIMSS 2019 från 64 länder eller regioner i årskurs 4 och 46 länder eller regioner i årskurs 8.
I Sverige deltog cirka 4 000 elever från 145 skolor i årskurs 4, och cirka 4 000 elever från 150 skolor i årskurs 8 i TIMSS 2019. Andelen svenska elever som exkluderats på grund av otillräckliga språkkunskaper eller funktionsnedsättning uppgick till 5,4 procent i årskurs 4 och 6,3 procent i årskurs 8. Motsvarande genomsnitt för deltagande EU- och OECD-länder är 4,7 procent för årskurs 4 och 4,6 procent för årskurs 8. Svenska åttondeklassare har deltagit i sex av sju undersökningar sedan starten 1995. Svenska fjärdeklassare har deltagit sedan 2007.
Relaterat
TIMSS: en studie om kunskaper i matematik och naturvetenskap
För frågor kontakta
För frågor till generaldirektör Peter Fredriksson kontakta Skolverkets presstjänst, 08-527 333 00.
För frågor om rapporten kontakta Maria Axelsson, undervisningsråd och projektledare TIMSS 2019, 08-527 333 00.
Nyckelord
Kontakter
Skolverkets Presstjänst
Vi kan hjälpa dig som är journalist att hitta rätt person att prata med eller intervjua. Dessutom kan vi ge dig aktuell information om Skolverket och vår verksamhet.
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
