Hållbart mode förstärks med basplagg från Gina Tricot

- Det är väldigt positivt att en stor aktör som Gina Tricot väljer Svanen, som är en av världens mest trovärdiga miljömärkningar. Vi ser i våra undersökningar att konsumenter vill handla hållbart producerade kläder och skor. Men de upplever att det finns för många märkesliknande symboler som de inte kan lita på, säger Ulf Eriksson, rådgivare för textil, skinn och läder på Miljömärkning Sverige, som ansvarar för de två miljömärkningarna Svanen och EU-Blomman.
Tillverkaren Fakir Fashion har klarat Svanens krav för leggings, toppar, t-shirts i bomullstrikå. Fakir Fashion samarbetar sedan 10 år med Gina Tricot:
- Under de senaste månaderna har vi kämpat hårt för att klara Svanens krav och nu är vi så glada över att kunna ta det här steget tillsammans. Vår gemensamma målbild är att göra modeindustrin mer hållbar, säger Emma Garrote, Global Production and Sustainability Manager på Gina Tricot och Fakir Kamruzzaman Nahid, vd på Fakir Fashion.
Svanens krav fastställs av en oberoende tredje part och kontrolleras på plats i fabriken. Arbetet sker utan branschintresse eller vinstsyfte på uppdrag av regeringen. Kraven ställs ur ett helhetsperspektiv och skärps succesivt. Läs mer om Typ 1 miljömärkning här.
Faktaruta: Från fiber till färdigt plagg Svanens krav på textil, skinn och läder täcker alla steg i produktionen:
-
Användningen av kemikalier, som kan vara skadliga för människor och miljö är starkt begränsad. Till exempel färgämnen, som är allergiframkallande eller allvarligt hälsoskadliga.
- Perflourerade ämnen (PFAS, PFTE), flamskyddsmedel eller antibakteriella ämnen är ej tillåtna.
- Innehåll av skadliga ämnen i färdigt plagg begränsas liksom utsläpp av skadliga ämnen vid t.ex. fibertillverkning och färgbad.
- Krav på god kvalitet så plaggen håller färg och inte förlorar passform.
- Sociala krav: FNs kärnkonventioner för arbetsvillkor ska följas vid produktionen.Läs mer om kraven här:
Faktaruta : Gröna märken- en djungel?
Två av tre konsumenter tycker det är svårt att veta vilka miljömärkningar som verkligen garanterar att kläderna är hållbart producerade miljömässigt sett. Fler än hälften anser att det idag finns för många olika miljömärkningar och att det skulle räcka med en enda oberoende märkning som ställer tuffa krav på produktionen. 4 av 10 upplever att det inte går att lita fullt ut på butikens egen varumärkning (Miljömärkning Sverige/Kantar Sifo maj 2018). Läs mer i rapporten Gröna märken- en djungel?
För kommentarer:
Ulf Eriksson, rådgivare +46 (0)8-55 55 24 44
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Grönt ljus för Svanenmärkta menskoppar20.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svanens uppdaterade krav för hygienprodukter gör det möjligt att för första gången Svanenmärka menskoppar.
Inbjudan till direktsändning: Hur kan EU Ecolabel driva en mer hållbar upphandling?4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vill du få koll på vad som är på gång i EU, inspireras av de som går i bräschen och få praktiska tips? Då ska du inte missa EU-kommissionenswebbinarium den 10 oktober om hur EU:s officiella miljömärkning kan medverka till fler gröna offentliga affärer
Ny rapport: Stora miljövinster med miljömärkt i offentliga inköp28.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny rapport visar hur den offentliga upphandlingen kan minska utsläppen av växthusgaser, bidra till en mer cirkulär ekonomi och begränsa användningen av farliga kemikalier.
Miljö och klimat rankar högt bland svenska konsumenter12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nya siffror visar att miljö- och klimatförändringar fortfarande hör till de tre områden som svenskar anser är de största utmaningarna i dag. Det finns en vilja till att förändra sin livsstil till att leva mer hållbart. Det visar Nordic Consumer Survey 2025, som har samlat åsikter från de nordiska länderna.
Första Svanenmärkta eventet: Nordic Tourism Conference i Stockholm5.6.2025 12:40:00 CEST | Pressmeddelande
Svanen var på plats i Kulturhuset i Stockholm när det första Svanenmärkta eventet i Norden gick av stapeln.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



