KAVAT – grönaste skotillverkaren i Europa?

EU har stramat åt kraven för sin miljömärkning Blomman (EU Ecolabel) av skor. Den svenska tillverkaren Kavat är nu först ut i Sverige med att klara de nya tuffa kraven.
Redan 2008 fick Kavat sin första EU-Blommanlicens för skor. Nu, 10 år senare, står miljöfrågan fortfarande i fokus för tillverkningen och på företaget är man väldigt stolta över att ha lyckats klara de nya kraven.
– Genom att återigen klara EU-Blommans krav tar Kavat en ledande marknadsposition. Vi ser oss själva som den grönaste skotillverkaren i Europa, säger Magnus Ericson, vd på Kavat.
Kavats motto är ”Walk carefully on mother nature” vilket genomsyrar hela företaget. De miljömärkta skorna har kromfritt garvat läder. De tillverkas i Kavats egna fabrik i Travnik (Bosnien) som satsar på förnybar energi i sin produktion. Skorna är dessutom tänka att hålla länge för att göra miljöbeastningen så liten som möjlig.
– I en bransch där många företag vill använda sig av miljöargument och hävda att just deras varumärke är grönast är Kavat ett föredöme. De har producerat skor enligt EU-Blommans krav i tio år och visar därmed att de har fog för sina miljöargument, säger Ulf Eriksson, rådgivare på Miljömärkning Sverige, som ansvarar för EU-Blomman och Svanen.
Kavats EU-Blommanmärkta skor innebär:
- Minskad vattenförbrukning och låga utsläpp av från garveri.
- Kromfri garvning. Krom, som ofta används vid garvning, kan förbrännas till oxiderat krom som är allergent och cancerframkallande.
- Skorna får inte innehålla flera kända skadliga ämnen (bland annat nonylfenoler, ftalater, organiska lösningsmedel, organiska tennföreningar, skadliga tungmetaller, polyaromatiska kolväten, klorparaffiner).
- Antibakteriell behandling är inte tillåtet – sådan kan ha allergena ämnen, gynna resistenta bakterier och nyttan är tveksam.
- Ingen PVC får användas.
- Skorna är testade för god kvalitet på både ovandel och sula.
- Tillverkning ska ske med rimliga arbetsförhållanden och enligt internationella konventioner (FN, OECD).
EU-Blomman gör det enkelt för konsumenter att hitta varor och tjänster som under sin livscykel har en begränsad påverkan på miljön. Krav ställs på de råvaror som används, hur produktionen går till och slutligen återvinning och återanvändning.EU-Blomman är ett enkelt sätt att göra kloka val för miljö.
Läs mer om EU-Blomman här: ecolabel.eu
Kontakt:
Cecilia Wilhelmsson, presskontakt Miljömärkning Sverige, 072-234 90 45
Magnus Ericson, vd Kavat, 070-813 33 67
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Grönt ljus för Svanenmärkta menskoppar20.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svanens uppdaterade krav för hygienprodukter gör det möjligt att för första gången Svanenmärka menskoppar.
Inbjudan till direktsändning: Hur kan EU Ecolabel driva en mer hållbar upphandling?4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vill du få koll på vad som är på gång i EU, inspireras av de som går i bräschen och få praktiska tips? Då ska du inte missa EU-kommissionenswebbinarium den 10 oktober om hur EU:s officiella miljömärkning kan medverka till fler gröna offentliga affärer
Ny rapport: Stora miljövinster med miljömärkt i offentliga inköp28.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny rapport visar hur den offentliga upphandlingen kan minska utsläppen av växthusgaser, bidra till en mer cirkulär ekonomi och begränsa användningen av farliga kemikalier.
Miljö och klimat rankar högt bland svenska konsumenter12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nya siffror visar att miljö- och klimatförändringar fortfarande hör till de tre områden som svenskar anser är de största utmaningarna i dag. Det finns en vilja till att förändra sin livsstil till att leva mer hållbart. Det visar Nordic Consumer Survey 2025, som har samlat åsikter från de nordiska länderna.
Första Svanenmärkta eventet: Nordic Tourism Conference i Stockholm5.6.2025 12:40:00 CEST | Pressmeddelande
Svanen var på plats i Kulturhuset i Stockholm när det första Svanenmärkta eventet i Norden gick av stapeln.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

