Arbetsmiljöverket granskar skyddsutrustning i vård och äldreomsorg

Behovet av personlig skyddsutrustning för att skydda arbetstagare inom vård och äldreomsorg från smittrisker under pågående coronapandemi är stort. Från flera håll får Arbetsmiljöverket signaler om att det finns produkter som inte är testade och säkra att använda.
– Coronaviruset är ett nytt och verkligt hot mot liv och hälsa. Personalens säkerhet ska alltid vara högsta prioritet. Att de som ska ta hand om både svårt sjuka men också de äldre och sköra, har en trygg och säker arbetsmiljö, är helt avgörande för att vi ska klara kriser som den vi har nu, säger Pia Zätterström, tillsynschef på Arbetsmiljöverket.
Endast testad och säker skyddsutrustning ska användas
All personlig skyddsutrustning som används inom hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen för att skydda personalen från att smittas ska vara testad. Det betyder att den ska vara CE-märkt eller ha ett tillfälligt tillstånd från Arbetsmiljöverket och då vara märkt med ”Covid-19”, vilket visar att den uppfyller de väsentliga kraven för hälsa och säkerhet.
– Det är viktigt att personlig skyddsutrustning ger ett fullgott skydd och att endast skyddsutrustning som är testad och ger det skydd den förväntas ge används. De som jobbar ska inte invaggas i någon falsk trygghet, säger Pia Zätterström.
Arbetsmiljöverket kontrollerar att skyddsutrustningen är säker
I veckan börjar Arbetsmiljöverket inspektera nära 300 arbetsplatser inom vård och omsorg för att kontrollera att personalen har tillgång till personlig skyddsutrustning som är testad och uppfyller säkerhetskraven. Skyddsutrustning ska ge det skydd den förväntas ge för att ingen ska bli smittad, sjuk eller dö av arbetet.
Vi kommer att kontakta både regioner och kommuner, offentliga som privata verksamheter, för att kontrollera att den skyddsutrustning som används uppfyller kraven i EU-förordningen om personlig skyddsutrustning, är CE-märkt, eller att den har genomgått Arbetsmiljöverkets bedömningsprocess och fått ett tillfälligt tillstånd. Egentillverkad skyddsutrustning eller skyddsutrustning som inte gått igenom en bedömning får inte användas vid arbetsmoment där det finns risk för exponering för covid-19.
Skyddsutrustning kan förbjudas och återkallas
Om det vid inspektion framkommer att skyddsutrustningen som används inte uppfyller säkerhetskraven eller saknar tillfälligt tillstånd kan Arbetsmiljöverket omedelbart förbjuda användningen och initiera ett marknadskontrollsärende. Det kan leda till att produkten återkallas och förbjuds i samtliga EU-länder.
Arbetsgivaren har ansvaret att bedöma smittrisker för att kunna avgöra vilka skyddsåtgärder och personlig skyddsutrustning som är nödvändig. Arbetsgivaren ansvarar också för att det finns tillräckligt med skyddsutrustning och att den utrustning som används är säker och lever upp till hälso- och säkerhetskraven för personlig skyddsutrustning i EU:s förordning 2016/425. Arbetsgivaren ska se till att den personliga skyddsutrustningen är anpassad efter den som ska använda den och de förhållanden som finns på arbetsplatsen.
– Vilket som är rätt skydd kan variera utifrån olika förutsättningar och arbetsmoment. Det svåra är att förhålla sig till ett föränderligt kunskapsläge. Arbetsgivarna har ett stort ansvar att riskbedöma, nu oftare och varje arbetsmoment, för att vidta nödvändiga skyddsåtgärder. Det görs bäst i dialog med berörd personal och skyddsorganisation, säger Pia Zätterström.
Förutom skyddsutrustning är kunskapshöjande insatser viktigt. Det måste avsättas tid till utbildning. Det ska finnas skriftliga instruktioner om hur utrustningen ska användas så att avsedd skyddseffekt uppnås, tillägger hon.
Fakta om personlig skyddsutrustning
Personlig skyddsutrustning som ska kontrolleras är exempelvis andningsskydd, ansiktsvisir, skyddsförkläden och skyddshandskar. Vätskeavvisande munskydd, som är vanliga både inom sjukvården och äldreomsorgen, räknas generellt som medicinteknisk utrustning, som Läkemedelsverket har tillsyn över, och inte som personlig skyddsutrustning. Vi kommer därför inte att kontrollera dessa i denna tillsynsinsats.
Dock ska visir och vätskeavvisande munskydd (2 R) användas för att skydda bäraren i arbete där det finns risk att få droppar av kroppsvätska på ansiktet, eftersom coronaviruset är klassat som dropp- och kontaktsmitta. Vid arbetsmoment där så kallade aerosoler kan bildas ska andningsskydd användas i kombination med visir. Riskbedömningar ska fortfarande göras för att arbetet behöver göras säkert på fler sätt än genom skyddsutrustning. Riskbedömning ska göras utifrån varje arbetsmoment och arbetsplatsens särskilda förutsättningar.
Bakgrund
Den 7 april fick Arbetsmiljöverket ett nytt uppdrag från regeringen. Uppdraget innebär att myndigheten, efter en bedömningsprocess, kan utfärda tillfälliga tillstånd för tillverkare och leverantörer att sprida personlig skyddsutrustning, som inte är CE-märkt, till vård och omsorg samt annan samhällsviktig verksamhet.
Hittills har nära 100 ansökningar kommit in. De 30-tal tillfälliga tillstånd som Arbetsmiljöverket hittills har beviljat ger sammantaget möjlighet till bland annat nära 16 miljoner visir, 59 miljoner andningsskydd, 34 miljoner skyddsförkläden till vård och äldreomsorg.
Kontakt
Arbetsmiljöverkets presstjänst, telefon 010-730 91 55.
Nyckelord
Kontakter
Anna-Lena ImmoPressekreterare
Tel:010-730 93 54anna-lena.immo@av.seSonya AhoPressekreterare
Tel:010-730 98 04sonya.aho@av.seBilder
Om
Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Följ Arbetsmiljöverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arbetsmiljöverket
Mindre verkstadsföretag brister i att bedöma risker10.12.2025 08:05:43 CET | Pressmeddelande
Många mindre verkstadsföretag saknar kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete och brister i att bedöma risker i arbetsmiljön. Det visar Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats där nästan 1 350 arbetsställen har granskats. Omkring 80 procent av dem har fått krav på att vidta arbetsmiljöåtgärder.
Misstänkt människoexploatering, gripanden och omedelbara förbud vid myndighetskontroller i Halland8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
En fyra dagar lång, omfattande myndighetsgemensam insats i Halland har lett till gripanden, omedelbara förbud, sanktionsavgifter och avslöjad misstänkt människoexploatering. Kontrollinsatsen genomfördes i fyra kommuner och resultatet visar att arbetslivskriminaliteten i regionen är både omfattande och allvarlig.
8 av 10 sjukhus brister i att förebygga ohälsosam arbetsbelastning27.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande
Arbetsmiljöverket har inspekterat samtliga akutsjukhus i landet och delar av primärvården, totalt 437 arbetsplatser – med ett alarmerande resultat: 73 procent hade brister i sitt arbetsmiljöarbete och fick krav på åtgärder. Arbetsmiljöbristerna var ännu större på akutsjukhusen: 80 procent levde inte upp till arbetsmiljölagens krav på att förebygga ohälsosam arbetsbelastning hos vårdpersonalen.
Arbetsmiljöverket granskar arbete vid väg för ökad säkerhet11.11.2025 08:20:21 CET | Pressmeddelande
Arbetsmiljöverket inleder en nationell tillsyn av nästan 500 entreprenörer vars anställda arbetar på eller intill väg. Målet är att förebygga olyckor, skador och ohälsa i en av Sveriges mest riskfyllda arbetsmiljöer.
630 000 har alltid för hög arbetsbelastning – vanligast inom utbildning, vård och omsorg5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En av tio har alltid för mycket att göra på jobbet. Problemen är störst inom utbildning, vård och omsorg – där nästan 30 procent av vissa yrkesgrupper uppger att deras arbetsbelastning alltid är för hög. Bland dessa personer är det även vanligare med andra ofördelaktiga arbetsmiljöförhållanden samt hälsoproblem. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

