Arbetsmiljöverket

Kontroller av e-handeln inför Black Friday och jul

Dela
Just nu gör Arbetsmiljöverket en särskild inspektionsinsats riktad mot e-handeln. Denna höst är inspektionerna inriktade på pakethanteringen vid terminaler och utlämningsställen. Totalt genomför Arbetsmiljöverket omkring 750 besök fram till årsskiftet 2019/2020. Nästa år inspekteras andra delar av e-handelskedjan.
Bild på utlämningsställe för e-handel.
Bild på utlämningsställe för e-handel.

– Hösten och vintern är en intensiv period för alla som arbetar i e-handeln med både Black Friday och julhandeln. De perioder när e-handeln ökar medför större arbetsmiljörisker för de som arbetar med paket på terminaler och utlämningsställen, säger Eric Storbjörk, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket och projektledare för den pågående inspektionsinsatsen.

Vanligt med tunga lyft och felaktiga arbetsställningar

De vanligaste arbetsmiljöriskerna inom e-handel är kopplade till tunga lyft och skadliga arbetsställningar. Truckar och fordon är andra riskfaktorer. Det finns dessutom risk för vålds- och hotsituationer, samt för ohälsa inom det organisatoriska och sociala arbetsmiljöområdet. Till exempel utgör höga krav på att hålla leveranstider en risk för ohälsosam arbetsbelastning.

– Paketterminaler och utlämningsställen saknar ibland de hjälpmedel som behövs för att skapa en god arbetsmiljö. De utrymmen där man hanterar paket i butiker och på andra utlämningsställen är dessutom ofta för trånga under Black Friday och julen, då det blir många fler paket att hantera, säger Eric Storbjörk.

Granskar det systematiska arbetsmiljöarbetet

Vid inspektionerna kontrollerar Arbetsmiljöverket att arbetsgivarna bedriver sin verksamhet på ett säkert sätt, genom att systematiskt jobba med arbetsmiljön och förebygga risker som kan leda till arbetssjukdomar eller arbetsolyckor.

– E-handeln bildar en kedja av aktörer som hakar i varandra och utför olika moment innan en vara slutligen når kunden. Det sätter ljuset på det samordningsansvar som finns för de arbetsgivare som har andras arbetstagare i sin verksamhet, eller har egna anställda som utför arbete på uppdrag av andra. Under helger och semesterperioder är det dessutom många unga vuxna som hyrs in för att hantera arbetstoppar. Det ställer särskilda krav på bra introduktionsutbildning, säger Eric Storbjörk.

Inspektioner över hela landet

Arbetsmiljöverkets syfte med inspektionerna är att förbättra arbetsmiljöförhållanden för de arbetstagare som arbetar med hantering av paket inom e-handeln. Insatsen ligger i linje med regeringens arbetsmiljöstrategi. Av den framgår att det är nödvändigt med insatser för att uppnå ett hållbart arbetsliv och förebygga den arbetsrelaterade ohälsan och minska risken för att arbetstagare skadas eller slits ut.

Inspektionsinsatsen mot e-handeln startade i augusti 2019 och pågår till december 2020. Under 2020 inspekterar Arbetsmiljöverket e-handlarna och den hantering av paket som chaufförer av paket- och distributionsbilar står för. Målsättningen för insatsen är att 1 500 besök ska göras över hela landet fram till december 2020.

Kontakt

Eric Storbjörk, arbetsmiljöinspektör, 010-730 94 08

Presstjänsten, 010-730 91 55

Kontakter

Bilder

Bild på utlämningsställe för e-handel.
Bild på utlämningsställe för e-handel.
Ladda ned bild

Om

Arbetsmiljöverket
Arbetsmiljöverket
Svetsarvägen 12
171 41 Solna

010-730 91 55http://www.av.se

Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. 

Följ Arbetsmiljöverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arbetsmiljöverket

8 av 10 sjukhus brister i att förebygga ohälsosam arbetsbelastning27.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsmiljöverket har inspekterat samtliga akutsjukhus i landet och delar av primärvården, totalt 437 arbetsplatser – med ett alarmerande resultat: 73 procent hade brister i sitt arbetsmiljöarbete och fick krav på åtgärder. Arbetsmiljöbristerna var ännu större på akutsjukhusen: 80 procent levde inte upp till arbetsmiljölagens krav på att förebygga ohälsosam arbetsbelastning hos vårdpersonalen.

630 000 har alltid för hög arbetsbelastning – vanligast inom utbildning, vård och omsorg5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En av tio har alltid för mycket att göra på jobbet. Problemen är störst inom utbildning, vård och omsorg – där nästan 30 procent av vissa yrkesgrupper uppger att deras arbetsbelastning alltid är för hög. Bland dessa personer är det även vanligare med andra ofördelaktiga arbetsmiljöförhållanden samt hälsoproblem. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye