Kontroller av e-handeln inför Black Friday och jul

– Hösten och vintern är en intensiv period för alla som arbetar i e-handeln med både Black Friday och julhandeln. De perioder när e-handeln ökar medför större arbetsmiljörisker för de som arbetar med paket på terminaler och utlämningsställen, säger Eric Storbjörk, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket och projektledare för den pågående inspektionsinsatsen.
Vanligt med tunga lyft och felaktiga arbetsställningar
De vanligaste arbetsmiljöriskerna inom e-handel är kopplade till tunga lyft och skadliga arbetsställningar. Truckar och fordon är andra riskfaktorer. Det finns dessutom risk för vålds- och hotsituationer, samt för ohälsa inom det organisatoriska och sociala arbetsmiljöområdet. Till exempel utgör höga krav på att hålla leveranstider en risk för ohälsosam arbetsbelastning.
– Paketterminaler och utlämningsställen saknar ibland de hjälpmedel som behövs för att skapa en god arbetsmiljö. De utrymmen där man hanterar paket i butiker och på andra utlämningsställen är dessutom ofta för trånga under Black Friday och julen, då det blir många fler paket att hantera, säger Eric Storbjörk.
Granskar det systematiska arbetsmiljöarbetet
Vid inspektionerna kontrollerar Arbetsmiljöverket att arbetsgivarna bedriver sin verksamhet på ett säkert sätt, genom att systematiskt jobba med arbetsmiljön och förebygga risker som kan leda till arbetssjukdomar eller arbetsolyckor.
– E-handeln bildar en kedja av aktörer som hakar i varandra och utför olika moment innan en vara slutligen når kunden. Det sätter ljuset på det samordningsansvar som finns för de arbetsgivare som har andras arbetstagare i sin verksamhet, eller har egna anställda som utför arbete på uppdrag av andra. Under helger och semesterperioder är det dessutom många unga vuxna som hyrs in för att hantera arbetstoppar. Det ställer särskilda krav på bra introduktionsutbildning, säger Eric Storbjörk.
Inspektioner över hela landet
Arbetsmiljöverkets syfte med inspektionerna är att förbättra arbetsmiljöförhållanden för de arbetstagare som arbetar med hantering av paket inom e-handeln. Insatsen ligger i linje med regeringens arbetsmiljöstrategi. Av den framgår att det är nödvändigt med insatser för att uppnå ett hållbart arbetsliv och förebygga den arbetsrelaterade ohälsan och minska risken för att arbetstagare skadas eller slits ut.
Inspektionsinsatsen mot e-handeln startade i augusti 2019 och pågår till december 2020. Under 2020 inspekterar Arbetsmiljöverket e-handlarna och den hantering av paket som chaufförer av paket- och distributionsbilar står för. Målsättningen för insatsen är att 1 500 besök ska göras över hela landet fram till december 2020.
Kontakt
Eric Storbjörk, arbetsmiljöinspektör, 010-730 94 08
Presstjänsten, 010-730 91 55
Kontakter
Anna-Lena ImmoPressekreterare
Tel:010-730 93 54anna-lena.immo@av.seSonya AhoPressekreterare
Tel:010-730 98 04sonya.aho@av.seBilder

Om
Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Följ Arbetsmiljöverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arbetsmiljöverket
Mindre verkstadsföretag brister i att bedöma risker10.12.2025 08:05:43 CET | Pressmeddelande
Många mindre verkstadsföretag saknar kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete och brister i att bedöma risker i arbetsmiljön. Det visar Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats där nästan 1 350 arbetsställen har granskats. Omkring 80 procent av dem har fått krav på att vidta arbetsmiljöåtgärder.
Misstänkt människoexploatering, gripanden och omedelbara förbud vid myndighetskontroller i Halland8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
En fyra dagar lång, omfattande myndighetsgemensam insats i Halland har lett till gripanden, omedelbara förbud, sanktionsavgifter och avslöjad misstänkt människoexploatering. Kontrollinsatsen genomfördes i fyra kommuner och resultatet visar att arbetslivskriminaliteten i regionen är både omfattande och allvarlig.
8 av 10 sjukhus brister i att förebygga ohälsosam arbetsbelastning27.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande
Arbetsmiljöverket har inspekterat samtliga akutsjukhus i landet och delar av primärvården, totalt 437 arbetsplatser – med ett alarmerande resultat: 73 procent hade brister i sitt arbetsmiljöarbete och fick krav på åtgärder. Arbetsmiljöbristerna var ännu större på akutsjukhusen: 80 procent levde inte upp till arbetsmiljölagens krav på att förebygga ohälsosam arbetsbelastning hos vårdpersonalen.
Arbetsmiljöverket granskar arbete vid väg för ökad säkerhet11.11.2025 08:20:21 CET | Pressmeddelande
Arbetsmiljöverket inleder en nationell tillsyn av nästan 500 entreprenörer vars anställda arbetar på eller intill väg. Målet är att förebygga olyckor, skador och ohälsa i en av Sveriges mest riskfyllda arbetsmiljöer.
630 000 har alltid för hög arbetsbelastning – vanligast inom utbildning, vård och omsorg5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En av tio har alltid för mycket att göra på jobbet. Problemen är störst inom utbildning, vård och omsorg – där nästan 30 procent av vissa yrkesgrupper uppger att deras arbetsbelastning alltid är för hög. Bland dessa personer är det även vanligare med andra ofördelaktiga arbetsmiljöförhållanden samt hälsoproblem. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
