Arbetsmiljöverket

Ettåring sätter fingret på ohälsosam stress i arbetslivet

Dela
Under ett år har Arbetsmiljöverket i drygt femhundra inspektioner använt de nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö som infördes 31 mars 2016. Reglerna klargör arbetsgivarnas ansvar att förebygga bland annat ohälsosam arbetsrelaterad stress.

Ett år efter införandet har Arbetsmiljöverket i totalt 511 inspektioner använt de nya föreskrifterna. Arbetsmiljöverket har bidragit med ett nytt regelverk och inspektioner som en del i arbetet med att skapa friskare arbetsplatser.

– Oavsett var vi inspekterar är det nu arbetsgivarna – med stöd av de nya reglerna – som ska verka för tydliga roller, hälsosam arbetsbelastning, prioritering och återhämtning, säger Pia Zätterström, tillsynschef på Arbetsmiljöverket.

Arbetsgivarna har det största ansvaret

Den 31 mars 2016 började de nya föreskrifterna att gälla, för att motverka bland annat arbetsrelaterad stress. Enligt reglerna ska arbetsgivarna se till att arbetstagarna inte får en ohälsosam arbetsbelastning och att arbetstidens förläggning inte leder till ohälsa. Arbetsgivarna ska också klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras och att det finns rutiner för hur sådan särbehandling ska hanteras.

Ungefär var tredje anmälan om arbetssjukdom uppges vara orsakad av sådant som är kopplat till hur arbetsgivaren organiserar arbetet eller hur relationerna ser ut på arbetsplatsen, så kallade organisatoriska eller sociala faktorer, enligt den senaste officiella arbetsskadestatistiken från 2015.

Diagrammet nedan visar de fem vanligaste branscherna där Arbetsmiljöverket har kontrollerat att de nya reglerna mot ohälsosam arbetsrelaterad stress har använts under 2016-2017.  Det som angivs är andel i procent av de 511 inspektionerna.

För att se det här innehållet från mb.cision.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.Inspektörerna om föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö

”De nya föreskrifterna har hjälpt vår tillsyn. Belastningsskador inom vården hör ihop med stress. Vi kan se brister i hur arbetet organiseras inom hemtjänst och särskilda boenden. Vid hög arbetsbelastning och brist på personal, är risken stor att man chansar och förflyttar patienter utan hjälpmedel.”
Marianne Tiborn, arbetsmiljöinspektör inom vård och omsorg med fokus på ergonomi och systematiskt arbetsmiljöarbete

”Idag måste enhetschefer inom vård och omsorg fixa med glödlampor och IT-utrustning. Då hinner de inte med sina ordinarie arbetsuppgifter. Genom föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö kan vi nu kräva att arbetsgivare ska vara med och prioritera, för att påverka enhetschefernas arbetsbelastning.”
Lise-Lotte Hamfelt, arbetsmiljöinspektör inom tillsynen för enhetschefer inom vård och omsorg

”De nya föreskrifterna har fått arbetsgivarna att inse att de måste undersöka orsakerna bakom obalans mellan krav och resurser. Ökad bemanning är inte svaret på allt; lösningen kan vara bättre introduktion av nyanställda eller tydligare förväntningar. Ibland är ”good enough” den nivån som krävs.”
Eva Karsten, arbetsmiljöinspektör inom tillsynsprojekt riktat mot socialsekreterare

De paragrafer ur föreskrifterna som använts mest vid inspektioner:

§ 9: Resurserna ska anpassas till kraven i arbetet.

§ 10: Tydlighet kring arbetsuppgifter, resultat, arbetssätt, prioriteringar och stöd.

§ 11: Åtgärder mot uppgifter och situationer som är starkt psykiskt påfrestande och som leder till ohälsa hos arbetstagarna.

§ 12: Arbetsgivaren ska vidta de åtgärder som behövs för att motverka att arbetstidens förläggning leder till ohälsa hos arbetstagarna.

§ 13: Arbetsgivaren ska klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras i verksamheten.

Ny version av filmen

Filmen ”Utmaningen” finns nu tillgänglig i en ny och längre version, anpassad till sammanhang för utbildning och djupare diskussioner om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. ”Utmaningen – en film om den sjuka jobbstressen”

För mer information: 
Presstjänsten, telefon 010-730 91 55.

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.
Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Arbetsmiljöverket
Arbetsmiljöverket
Svetsarvägen 12
171 41 Solna

010-730 91 55http://www.av.se

Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. 

Följ Arbetsmiljöverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arbetsmiljöverket

8 av 10 sjukhus brister i att förebygga ohälsosam arbetsbelastning27.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsmiljöverket har inspekterat samtliga akutsjukhus i landet och delar av primärvården, totalt 437 arbetsplatser – med ett alarmerande resultat: 73 procent hade brister i sitt arbetsmiljöarbete och fick krav på åtgärder. Arbetsmiljöbristerna var ännu större på akutsjukhusen: 80 procent levde inte upp till arbetsmiljölagens krav på att förebygga ohälsosam arbetsbelastning hos vårdpersonalen.

630 000 har alltid för hög arbetsbelastning – vanligast inom utbildning, vård och omsorg5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En av tio har alltid för mycket att göra på jobbet. Problemen är störst inom utbildning, vård och omsorg – där nästan 30 procent av vissa yrkesgrupper uppger att deras arbetsbelastning alltid är för hög. Bland dessa personer är det även vanligare med andra ofördelaktiga arbetsmiljöförhållanden samt hälsoproblem. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye