Porsche

Porsche Sprint Challenge Scandinavia: Succé direkt för Skandinaviens nya racingmästerskap!

Dela
Officiell instegsklass från Porsche Motorsport med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen. Racingserien får ett startfält med minst 25 förare 2021.
Succé direkt för Porsche Sprint Challenge Scandinavia! Ny officiell instegsklass från Porsche Motorsport i skandinavisk racing med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Serien har fått ett enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen 2021. Startfältet har redan 25 förare.
Succé direkt för Porsche Sprint Challenge Scandinavia! Ny officiell instegsklass från Porsche Motorsport i skandinavisk racing med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Serien har fått ett enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen 2021. Startfältet har redan 25 förare.

Det är inte varje dag en helt ny racingklass ser dagens ljus i Sverige, men 2021 händer det. Porsche Sprint Challenge Scandinavia blir officiell instegsklass under Porsche Carrera Cup Scandinavia. Mästerskapet organiseras även av samma professionella team som arbetar med Skandinaviens ledande racingmästerskap och klasserna kommer att köras under gemensamma tävlingshelger.

Målgruppen är unga talanger och semi-professionella entusiaster. Förare som är på väg upp från karting och juniora formelbilsmästerskap samt dem som vill ta steget från club-racing till en racingklass fullt sanktionerad av Porsche Motorsport. Det betyder bl.a. professionell tävlingsledning, teknisk support och däcklogistik. Sist men inte minst tillgång till Porsche Race Lounge, det sociala navet under tävlingshelgerna med Porsche.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport med utgångspunkt från Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. En mittmotorbil med 6-cylindrig boxer och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande bilar. T.ex. tidigare generationer Porsche 911 GT3 Cup (991, 997).

Under slutet av sommaren 2020 kördes två testhelger och gensvaret från förare och team har varit enormt. Redan i mitten av december har 25 förare, flera välkända inom skandinavisk racing, anslutit till mästerskapet. Klart är även att en av motorsportens giganter kommer att finnas med på banan när mästerskapet drar igång under våren. Den evigt unge Stig Blomqvist, rallyvärldsmästare 1984, kommer att tävla under mästerskapets debutsäsong.

– Vi kunde inte vara gladare, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Målsättningen inför 2021 var att samla ett startfält med 8-10 bilar. Reaktionen på Porsche Sprint Challenge Scandinavia har varit över all förväntan och har verkligen tagit oss på sängen. Det blev succé direkt!

Mästerskapen från Porsche kommer att samla ansenlig kraft under säsongen 2021. Med drygt 40 tävlingsbilar närvarande vid de två klassernas gemensamma racingevent utlovas mängder av underhållande racing.                           

– Detta visar verkligen på dragningskraften som Porsche Carrera Cup Scandinavia har byggt upp de senaste åren, fortsätter Wermelin. Det är också ett bevis för hur levande racingkulturen faktiskt är i Skandinavien. Det finns ett enormt engagemang och en stor kärlek till sporten.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia inleds med ett Roll-Out test på Mantorp Park 15-16 april. Säsongen består av fem tävlingshelger med sammanlagt tolv race. Mästerskapet drar igång på Ring Knutstorp 7-8 maj, samma helg som premiären i huvudklassen Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Löpande information och nyheter om Porsche Sprint Challenge Scandinavia publiceras på sprintchallenge.se. Följ även kampen om segrarna i mästerskapets sociala kanaler.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Succé direkt för Porsche Sprint Challenge Scandinavia! Ny officiell instegsklass från Porsche Motorsport i skandinavisk racing med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Serien har fått ett enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen 2021. Startfältet har redan 25 förare.
Succé direkt för Porsche Sprint Challenge Scandinavia! Ny officiell instegsklass från Porsche Motorsport i skandinavisk racing med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Serien har fått ett enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen 2021. Startfältet har redan 25 förare.
Ladda ned bild
En av motorsportens verkliga giganter finns med på banan när Porsche Sprint Challenge Scandinavia drar igång under våren. Den evigt unge Stig Blomqvist, rallyvärldsmästare 1984, kommer att tävla i en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport under mästerskapets debutsäsong.
En av motorsportens verkliga giganter finns med på banan när Porsche Sprint Challenge Scandinavia drar igång under våren. Den evigt unge Stig Blomqvist, rallyvärldsmästare 1984, kommer att tävla i en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport under mästerskapets debutsäsong.
Ladda ned bild
Helt nya racingklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport. Utgångspunkten är Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, en mittmotorbil med 6-cylindrig boxermotor och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande racerbilar.
Helt nya racingklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport. Utgångspunkten är Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, en mittmotorbil med 6-cylindrig boxermotor och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande racerbilar.
Ladda ned bild
Helt nya racingklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport. Utgångspunkten är Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, en mittmotorbil med 6-cylindrig boxermotor och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande racerbilar.
Helt nya racingklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport. Utgångspunkten är Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, en mittmotorbil med 6-cylindrig boxermotor och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande racerbilar.
Ladda ned bild
– Vi kunde inte vara gladare, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Målsättningen inför 2021 var att samla ett startfält med 8-10 bilar. Reaktionen på Porsche Sprint Challenge Scandinavia har varit över all förväntan och har verkligen tagit oss på sängen. Det blev succé direkt!
– Vi kunde inte vara gladare, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Målsättningen inför 2021 var att samla ett startfält med 8-10 bilar. Reaktionen på Porsche Sprint Challenge Scandinavia har varit över all förväntan och har verkligen tagit oss på sängen. Det blev succé direkt!
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande

Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.

Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.

Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande

Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye