Myndigheten för press, radio och tv

Nytt uppdrag att utreda distribution av nyhetstidningar i hela landet

Dela
Myndigheten för press, radio och tv har idag fått i uppdrag av regeringen att utreda tidningsdistributionen och hur den kan bidra till en fortsatt spridning av tryckta nyhetstidningar i hela landet.

MPRT ska utreda möjligheterna att genom upphandling eller på annat sätt säkerställa fortsatt distribution av posttidningar varje dag vid en varannandagsutdelning.

-De förändringar som vi ser på postmarknaden påverkar de tidningar som delas ut med post. Vi ser positivt på att regeringen vill se över hur vi kan bidra till att tidningar kan komma ut till läsare varje dag även om posten delas ut varannan dag, säger Charlotte Ingvar-Nilsson generaldirektör vid mprt.

Myndigheten ska även lämna förslag på hur distributionsstödet kan utvecklas till att omfatta fler kategorier av tryckta nyhetstidningar för att säkerställa att stödet uppfyller sitt syfte.

Bakgrund

Syftet med distributionsstödet är att främja samverkan mellan tidningar och att stimulera till så stor spridning av dagstidningar som möjligt. Dagstidningar som ingår i samdistributionen kan få distributionsstöd. Tidningarna som ingår i samdistributionen omfattas av en princip om ett likapris.

Stödet utgår per distribuerat exemplar med en fallande skala för tidningar med stora upplagor. De flesta av landets dagstidningar medverkar i samdistributionen och får därmed del av distributionsstödet.

Nyckelord

Länkar

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Kabyssgatan 4D
120 30 Stockholm

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Svensk tv-marknad: Utmaningar och trender24.11.2023 14:32:33 CET | Pressmeddelande

Tv-marknaden påverkas just nu starkt av att ekonomin försämras och att konjunkturen försvagas. Det visar rapporten Svensk tv-marknad 2023 som Myndigheten för press, radio och tv tagit fram och som beskriver den svenska tv- och streamingmarknaden. En marknad där konkurrensen är fortsatt mycket hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter - vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum