IKEA ber dig att vårda det du redan har

I kampanjen som börjar rulla den 11 januari visas hur den ikoniska hyllan KALLAX framkallar nostalgiska minnen, från flera tillfällen och användningssätt, och sedan renoveras för att passa dagens liv. Eller hur vemodigt det kan vara att ge vidare dockhuset FLISAT till ett yngre syskon.
Budskapet ”Möbler som följer med när livet förändras” speglar också att föremål rymmer minnen, berättar historier och är speciella eftersom de påminner oss om viktiga delar av våra liv.
- Med den nya kampanjen vill vi lyfta fram våra produkters långa livslängd och få fler att värna det de redan har i sina hem. Vi vill inspirera till ett mer hållbart liv hemma, men vi vet att vägen dit inte går via enorma och dramatiska förändringar, utan med små steg i rätt riktning som tillsammans skapar stor förändring, säger Per Stolt, Marknadschef IKEA Sverige.
- Ord som cirkulär ekonomi kan kännas långt ifrån vardagslivet. Vi ville därför skapa en känsla av nostalgi som alla kan känna igen sig i och uppmuntra till att återuppleva den gamla goda tiden genom att återanvända sina gamla möbler, säger Emil Asmussen, Creative Director i norra Europa VIRTUE.
Kampanjen börjar rulla 11 januari TV, Sociala media och Youtube.
Kampanjfilmerna finner ni nedan:
ARBETSGRUPP
Marketing Manager: Per Stolt
Marketing Comms Leader (cluster): Helena Rosenqvist Hallin
Marketing Comms Specialist (cluster): Catherine Reimer
Virtue Northern Europe
ECD Northern Europe: Morten Grubak
Creative Director: Emil Asmussen
Strategy Director: Hamish Cameron
Business Director: Ann Bergström
Sr Art Director: Ryan Sherman
Sr Copywriter: Tao Thomsen
Sr Designer: Jacob Ziegler
Digital Designer: Francois Andrivet
Creative Assistant: Stine Foss
HoP Northern Europe: Heidi Baltzer
Senior Producer: Bruno Carvalho
Post Producer: Katrine Filt
Hobby Film
Directors: Oskar Bård & Beatrice Pegard
Producer: Frida Alexandersson
DOP: Snorre Ruhe
Production Manager: Fred Thustrup
Set Designer: Johan Broomé
Costume designer: Anna Grenås
Hair Make-up: Sara Klange
Editor: Thomas Lagerman
Additional Editor: Max Siegal
Grading: Matthieu Toullet
Additional Grading: William J. Løkken
Sound design: Edward Bjørner
Additional Sound Design: Nis Nørgaard
Music Composition: Joel Hilme
Online: Jonathan Wendt
Nyckelord
Bilder
Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 149 miljoner besök under verksamhetsåret 2024. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Våren är här, dags att bädda nytt!4.4.2025 10:05:54 CEST | Pressmeddelande
Vi vet att lakanen är viktiga för många, och inget slår att krypa ner mellan fräscha sängkläder i en renbäddad säng. Släpp in våren i sovrummet!
IKEA lanserar BÄSINGEN – en hjälpande hand i hemmet2.4.2025 11:01:20 CEST | Pressmeddelande
Livet hemma är i ständig förändring och de behov som människor har i hemmet kan skifta snabbt. IKEA lanserar BÄSINGEN med produkter som är utformade för att ge bekvämt och praktiskt stöd i badrummet och i resten av hemmet.
Färgstarka vårnyheter från IKEA7.3.2025 10:04:58 CET | Pressmeddelande
Är du redo för en nystart? Våren står för dörren och oavsett om du flyttar in i ditt första hem, förbereder dig för ljudet av små fötter eller bara vill fräscha upp ett utrymme, så är det nya en spännande förändring!
Skapa förutsättningar för kvinnors sömn med rätt sovrumsinredning6.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Det är stora skillnader mellan mäns och kvinnors sömn – och kvinnor drar det kortare strået. En ny undersökning från IKEA visar att kvinnor sover sämre än män, ofta på grund av oro, stress och fel temperatur. Inför internationella kvinnodagen lyfter IKEA vikten av att förbättra kvinnors sömn och skapa medvetenhet kring vad som krävs för en god natts sömn.
IKEA återkallar LED-ljusslingor och lampor med icke-kompatibel kontakt från flera serier5.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA uppmanar alla kunder som äger de berörda LED-ljusslingorna och lamporna för utomhusbruk från produktserierna LEDLJUS, SOMMARLÅNKE, STRÅLA, SVARTRÅ och UTSUND att sluta använda dem och kontakta IKEA. På grund av ett tillverkningsfel uppfyller stickkontakten på dessa produkter inte en relevant säkerhetsstandard, vilket medför risk för stötar. Berörda produkter kan identifieras via namnet på LED-drivdonet, datumstämpel på drivdonet och kontaktens namn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum