Specsavers Sweden AB

Specsaversbutik i ny kostym: Uppsalabornas ögonhälsa i fokus

Dela
Specsaversbutiken i Uppsala City nyöppnar i veckan med optikkedjans helt nya inredningskoncept: – Många Uppsalabor jobbar hemma framför skärmar, det medför större belastning på ögonen. Nu står vi väl rustade inför framtiden för att ge fortsatt god service och ta hand om kundernas ögonhälsa, säger Henrik Askestad, optiker och delägare.
Henrik Askestad, optiker och delägare, driver butiken i Uppsala tillsammans med Hannah Hübinette, också delägare. Foto: Specsavers
Henrik Askestad, optiker och delägare, driver butiken i Uppsala tillsammans med Hannah Hübinette, också delägare. Foto: Specsavers

I många av landets Specsaversbutiker rullas ett helt nytt inredningskoncept ut, och nu var turen kommen till butiken på Dragarbrunnsgatan Uppsala City att välkomna sina kunder till en ny fräsch butik.

– I takt med ett ökat intresse för ögonhälsa känns det rätt i tiden att också satsa på en ny inredning. Det nya konceptet blir en mer nordisk stil med vita väggar, trägolv, ny belysning och rena färger, säger Henrik Askestad, optiker och delägare som driver butiken tillsammans med Hannah Hübinette.

Pandemin har på ett år ändrat våra livsvillkor på många sätt, inte minst för att så många numera jobbar eller studerar hemifrån vilket innebär mer skärmarbete, ofta med laptop eller till och med surfplattor och mobiltelefoner, vilket belastar ögonen mer än vanligt.  I Specsaversbutiken har man märkt av en ökad medvetenhet hos kunderna om ögonhälsan:

– Vi har många lokala företagsavtal som ger de anställda chansen att kolla synen en gång per år. På så vis kan vi ta hand om kundernas ögonhälsa och ge dem feedback på hur deras syn utvecklas och förändras. Vi märker att man blivit mer varse vikten av att regelbundet kolla sin syn, och vi rekommenderar alla våra kunder att undersöka sin syn varje eller vartannat år. 

Henrik Askestad har en positiv känsla inför framtiden:

– 2020 har varit ett år av anpassningar för att göra butiken trygg för både kunder och kollegor, och vi är stolta över att Specsavers var först i branschen med att införa skyddsutrustning och tydliga hygienrutiner på arbetet. Våra kunder är det viktigaste vi har, vi strävar alltid efter att ge bästa möjliga kundservice, genom att vara lyhörda, personliga och professionella. Vårt mål är att alla ska känna sig hemma i butiken och att vi ska ha bågar som passar alla.  

Kontakter

Bilder

Henrik Askestad, optiker och delägare, driver butiken i Uppsala tillsammans med Hannah Hübinette, också delägare. Foto: Specsavers
Henrik Askestad, optiker och delägare, driver butiken i Uppsala tillsammans med Hannah Hübinette, också delägare. Foto: Specsavers
Ladda ned bild
Specsaversbutiken i Uppsala City nyöppnar i veckan med optikkedjans helt nya inredningskoncept. Foto:Specsavers
Specsaversbutiken i Uppsala City nyöppnar i veckan med optikkedjans helt nya inredningskoncept. Foto:Specsavers
Ladda ned bild
Specsaversbutiken i Uppsala City nyöppnar i veckan med optikkedjans helt nya inredningskoncept. Foto: Specsavers
Specsaversbutiken i Uppsala City nyöppnar i veckan med optikkedjans helt nya inredningskoncept. Foto: Specsavers
Ladda ned bild

Om

Specsavers Sweden AB
Specsavers Sweden AB
Box 205
401 23 Göteborg

http://www.specsavers.se

Välkommen till Specsavers

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 121 butiker över hela landet. 

Följ Specsavers Sweden AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB

World Sight Day påminner om ögonhälsans betydelse7.10.2025 11:12:49 CEST | Pressmeddelande

Den 9 oktober infaller World Sight Day, en global dag för ögonhälsa. Forskning visar att mer än hälften av alla 70-åringar med glaukom i Sverige inte har fått diagnosen – trots att tidiga synfältsförluster är ett av de första tecknen på sjukdomen. – Att satsa på ögonhälsa är en jämlikhetsfråga – alla ska ha möjlighet att bevara sin syn, säger Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades Riksförbund.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye