Expressen

Aftonbladet och Expressen kommer ut tidigare i butik

Dela
För att förlänga exponeringstiden av kvällstidningarna i butikerna kommer Aftonbladet och Expressen under året att börja samdistribuera tidningarna med koncernernas morgontidningar.
Expressen kommer att finnas i tidningsställen redan när butikerna öppnar genom tidigareläggning av tryckstart och samdistribution med Aftonbladet och morgontidningarna. En vinst både för våra läsare och för miljön.
Expressen kommer att finnas i tidningsställen redan när butikerna öppnar genom tidigareläggning av tryckstart och samdistribution med Aftonbladet och morgontidningarna. En vinst både för våra läsare och för miljön.

Både Expressens och Aftonbladets läsare och återförsäljare har länge efterfrågat att tidningarna kommer ut tidigare i butik. Det är en utveckling som stärkts under pandemin.

För att svara mot de nya önskemålen lägger tidningarna under året därför om sin distribution. I stället för att ha två flöden av bilar som kör liknande sträckor varje natt, med först morgontidningar sedan kvällstidningar, går kvällstidningarna nu över till att nyttja morgontidningarnas distributionsnät. Det innebär att tidningarna kommer finnas att köpa hos omkring 6 500 återförsäljare runt om i landet redan när butikerna öppnar.

Förändringen innebär både en kostnadsbesparing och en förbättring för miljön.

En följd av samdistribueringen med morgontidningarna är också tidigare lämning till tryckerierna.

– Den snabba nyhetsförmedlingen sker i dag online, medan den tryckta tidningen ger  läsarna fördjupning i nyhetsflödet. Minskade kostnader för distribution ger oss ökade möjligheter att satsa på journalistiken, säger Klas Granström, chefredaktör på Expressen och affärsområdeschef för Expressen Lifestyle.

Konsekvensen av samåkningen blir kraftigt minskade koldioxidutsläpp, när belastningen på miljön minskas med omkring 3 000 mil per dygn, ungefär en miljon mil om året.

Redan i dag distribueras Aftonbladet och Expressen i ett gemensamt transportnät. Beslutet att samdistribuera med morgontidningarna är gemensamt och har fattats av respektive tidningsledning.

– Det här är en bra förändring för våra tidningar, våra läsare och miljön, säger Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print.

Beslutet inkluderar också Expressens editioner GT och Kvällsposten.

Nyckelord

Kontakter

För ytterligare information, vänligen kontakta:


Klas Granström, chefredaktör Expressen och affärsområdeschef Expressen Lifestyle. E-post: klas.granstrom@expressen.se


Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print, Schibsted. E-post: michael.fristedt@aftonbladet.se

Bilder

Expressen kommer att finnas i tidningsställen redan när butikerna öppnar genom tidigareläggning av tryckstart och samdistribution med Aftonbladet och morgontidningarna. En vinst både för våra läsare och för miljön.
Expressen kommer att finnas i tidningsställen redan när butikerna öppnar genom tidigareläggning av tryckstart och samdistribution med Aftonbladet och morgontidningarna. En vinst både för våra läsare och för miljön.
Ladda ned bild
Klas Granström, chefredaktör Expressen och affärsområdeschef Expressen Lifestyle. Foto: Olle Sporrong
Klas Granström, chefredaktör Expressen och affärsområdeschef Expressen Lifestyle. Foto: Olle Sporrong
Ladda ned bild

Om

Expressen
Expressen
Gjörwellsgatan 30
105 16 Stockholm

08-738 30 00http://www.expressen.se

Expressen är ett ledande mediehus i alla kanaler. Med redaktioner i Stockholm, Göteborg och Malmö rapporterar vi dygnet runt i mobil, sajt, tv, sociala medier och den tryckta tidningen.

Vår prisbelönta journalistik roar, oroar och förargar. Precis som den har gjort sedan starten 1944.

Följ Expressen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Expressen

Expressen storsatsar på allsvenskan7.8.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det är stekhett i båda ändar av den allsvenska tabellen och inför hösten satsar klubbarna stenhårt för att ta ytterligare kliv. Detsamma gäller Expressen, som nu lägger i en extra växel i den allsvenska bevakningen genom ett samarbete med analysföretaget Playmaker AI. – Intresset för allsvenskan bara ökar, och för att kunna erbjuda det där lilla extra gäller det att hela tiden ligga i framkant, och det kan vi göra i och med det här samarbetet, säger Expressens strategiska sportchef Pontus Weinemo.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye