Ökad risk för arbetslivskriminalitet under pandemin

- Vi ser oseriösa företag som försöker skaffa sig fördelar genom att antingen runda eller helt strunta i gällande regelverk. En del har dålig koll på vilka regler som gäller, medan andra agerar medvetet kriminellt. Ofta bryter dessa företag mot flera regler samtidigt. Våra kontroller visar bland annat hur brott mot skatte- och bidragsregler hänger nära samman med brister i arbetsmiljön och utnyttjande av människor, säger Pia Bergman, expert ekonomisk brottslighet, Skatteverket.
Sedan 2018 har myndigheterna gjort över 4 000 oanmälda gemensamma kontroller för att motverka utbredningen av osund konkurrens och arbetslivskriminalitet. Hälften av de kontrollerade företagen har fått krav på att åtgärda brister och mer än vart tionde företag har fått förbud. Dessa har tillfälligt tvingats stänga hela eller delar av sin verksamhet på grund av de brister vi myndigheter hittat. Vid kontrollerna hittas allt från allvarliga arbetsmiljöbrister, svart arbetskraft, boenden på arbetsplatser, misstänkt människohandel till skatte- och bidragsbrott. Under pandemin riskerar problemen med arbetslivskriminalitet att öka. Oseriösa företag försöker hela tiden hitta nya sätt att snedvrida konkurrensen på arbetsmarknaden.
Utländska arbetstagare mest utsatta
Covid-19 har påverkat förutsättningarna för de myndighetsgemensamma kontrollerna, bland annat genom att det gjorts färre besök på arbetsplatser för att minska eller motverka smittspridning. Antalet kontroller under 2020 minskade med 30 procent jämfört med föregående år. Trots detta har antalet övervägda kontroll- och sanktionsavgifter uppgått till sju miljoner kronor, att jämföra med drygt tio miljoner kronor under 2019.
– Vid våra kontroller möter vi ofta utländska arbetstagare vars förhållanden kraftigt skiljer sig från deras svenska kollegors. Det gäller allt från arbetsförhållanden, risker i arbetsmiljön till beroendeförhållanden till arbetsgivare och rätten att få arbeta i landet. Det är en komplex problematik som är resurskrävande, säger Johan Winberg, poliskommissarie, Polismyndigheten.
Under senare delen av 2020 har två rapporter kommit som bekräftat de problem som lyfts i lägesrapporten – dels Mikael Sjöbergs rapport Myndigheter i samverkan mot arbetslivskriminalitet ( Ds 2021:1) och dels Riksrevisionens rapport Statens insatser mot arbetskraftsexploatering ( RiR 2020:27)
Fler behöver bidra för att motverka brott i arbetslivet
– Med oanmälda kontrollinsatser kan vi störa de oseriösa företag som väljer att inte spela efter spelets regler, men vi myndigheter klarar inte ensamma att stoppa arbetslivskriminaliteten. Fler i samhället behöver bidra för ett schysst arbetsliv och en sund konkurrens, säger Arne Alfredsson, chef för avdelningen för myndighetsgemensam kontroll, Arbetsmiljöverket.
Myndighetsgemensamma kontroller lägesrapport 2020 i korthet
- Arbetslivskriminalitet riskerar att öka under pandemin.
- Fortsatta kontroller mot branscher med hög risk för arbetslivskriminalitet nödvändigt.
- Utländsk arbetskraft, som arbetar illegalt riskerar att utnyttjas – ett återkommande och växande problem.
- Bidragsbrott större i personalintensiva branscher. Fusk med anställningssubventioner eller arbetsuppgifter som inte utförs alls.
- Fler oseriösa företag försöker skaffa sig fördelar genom att felaktigt få del av bidrag och missbruka statliga stöd.
- Tidigare påpekade sekretessproblem finns kvar och förhindrar effektiv myndighetssamverkan och utnyttjande av samtliga myndigheters verktyg.
Bakgrund
Regeringen har uppdragit åt åtta myndigheter att tillsammans under 2018–2020 utveckla ändamålsenliga och effektiva metoder för myndighetsgemensamma kontroller för att motverka fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet. Nyligen förlängde regeringen uppdraget till och med 2021.
De myndigheter som deltar i myndighetssamverkan mot brott i arbetslivet är Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten och Skatteverket. Arbetsmiljöverket är samordnande myndighet.
Kontakt
Arne Alfredsson, chef för avdelningen för myndighetsgemensam kontroll, Arbetsmiljöverket, telefon 010-730 99 59
Johan Winberg, poliskommissarie, Polismyndigheten, telefon 072-200 51 93
Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet, Skatteverket, telefon 010-574 13 25
Arbetsmiljöverkets presstjänst: Sonya Aho, telefon 010-730 9155
Kontakter
Sonya AhoPressekreterare
Tel:010-730 98 04sonya.aho@av.seBilder

Om
Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Följ Arbetsmiljöverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arbetsmiljöverket
Ny årsrapport om myndighetssamverkan mot arbetslivskriminalitet25.3.2025 08:00:00 CET | Pressinbjudan
Måndag den 31 mars håller nio myndigheter en gemensam pressträff om arbetet mot arbetslivskriminalitet. Under 2024 genomfördes nära 4 000 myndighetsgemensamma kontroller av företag och arbetsplatser för att motverka olika regel- och lagbrott i arbetslivet. Förutom resultat och en årsrapport om genomförda kontrollinsatser under 2024 presenteras också utmaningar och nya möjligheter i myndighetssamverkan och vägen framåt.
Myndighetsgemensam kontrollinsats i Örkelljunga20.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Myndighetsgemensamma kontroller genomfördes i Örkelljunga med sikte på att bekämpa arbetslivskriminalitet. Insatsen omfattade flera branscher, restaurang, bilvård/bilverkstad och äggproduktion och resulterade i flera upptäckta brister och förbud.
Färre utstationerade arbetstagare till Sverige6.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Antalet utstationerade arbetstagare till Sverige minskade med cirka 5 725 mellan 2023 och 2024. Minskningen är tydlig inom byggverksamhet (-2 021 arbetstagare) samt jordbruk, skogsbruk och fiske, där thailändska bärplockare stod för den största minskningen. Samtidigt ökar utstationeringen i vissa län, med Norrbotten och Gävleborg i täten.
Nya arbetsmiljöregler för byggprojekt kan minska antalet dödsolyckor6.2.2025 11:24:18 CET | Pressmeddelande
Byggherrar och projektörer kan minska riskerna för dödsolyckor i byggprojekt genom att förebygga arbetsmiljörisker i tidiga skeden. Därför förtydligar Arbetsmiljöverket byggherrars, projektörers och byggarbetsmiljösamordnares ansvar för arbetsmiljön i byggprojekt i de nya föreskrifterna som började gälla den 1 januari i år.
Nagelvårdssalonger kontrollerade i myndighetsgemensam insats4.2.2025 11:13:33 CET | Pressmeddelande
I slutet av 2024 genomfördes en myndighetsgemensam kontrollinsats riktad mot nagelvårdsbranschen. Kontroller utfördes i samtliga län och omfattade totalt 80 arbetsplatser. Resultatet visade på omfattande brister i arbetsmiljö, kassaregister, personalliggare och misstänkta brott mot utlänningslagen samt människoexploatering. Drygt hälften av arbetsställena hade brister i sin ekonomiska redovisning, arbetsmiljö eller brutit mot andra lagar och regler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum