Ökad risk för arbetslivskriminalitet under pandemin

- Vi ser oseriösa företag som försöker skaffa sig fördelar genom att antingen runda eller helt strunta i gällande regelverk. En del har dålig koll på vilka regler som gäller, medan andra agerar medvetet kriminellt. Ofta bryter dessa företag mot flera regler samtidigt. Våra kontroller visar bland annat hur brott mot skatte- och bidragsregler hänger nära samman med brister i arbetsmiljön och utnyttjande av människor, säger Pia Bergman, expert ekonomisk brottslighet, Skatteverket.
Sedan 2018 har myndigheterna gjort över 4 000 oanmälda gemensamma kontroller för att motverka utbredningen av osund konkurrens och arbetslivskriminalitet. Hälften av de kontrollerade företagen har fått krav på att åtgärda brister och mer än vart tionde företag har fått förbud. Dessa har tillfälligt tvingats stänga hela eller delar av sin verksamhet på grund av de brister vi myndigheter hittat. Vid kontrollerna hittas allt från allvarliga arbetsmiljöbrister, svart arbetskraft, boenden på arbetsplatser, misstänkt människohandel till skatte- och bidragsbrott. Under pandemin riskerar problemen med arbetslivskriminalitet att öka. Oseriösa företag försöker hela tiden hitta nya sätt att snedvrida konkurrensen på arbetsmarknaden.
Utländska arbetstagare mest utsatta
Covid-19 har påverkat förutsättningarna för de myndighetsgemensamma kontrollerna, bland annat genom att det gjorts färre besök på arbetsplatser för att minska eller motverka smittspridning. Antalet kontroller under 2020 minskade med 30 procent jämfört med föregående år. Trots detta har antalet övervägda kontroll- och sanktionsavgifter uppgått till sju miljoner kronor, att jämföra med drygt tio miljoner kronor under 2019.
– Vid våra kontroller möter vi ofta utländska arbetstagare vars förhållanden kraftigt skiljer sig från deras svenska kollegors. Det gäller allt från arbetsförhållanden, risker i arbetsmiljön till beroendeförhållanden till arbetsgivare och rätten att få arbeta i landet. Det är en komplex problematik som är resurskrävande, säger Johan Winberg, poliskommissarie, Polismyndigheten.
Under senare delen av 2020 har två rapporter kommit som bekräftat de problem som lyfts i lägesrapporten – dels Mikael Sjöbergs rapport Myndigheter i samverkan mot arbetslivskriminalitet ( Ds 2021:1) och dels Riksrevisionens rapport Statens insatser mot arbetskraftsexploatering ( RiR 2020:27)
Fler behöver bidra för att motverka brott i arbetslivet
– Med oanmälda kontrollinsatser kan vi störa de oseriösa företag som väljer att inte spela efter spelets regler, men vi myndigheter klarar inte ensamma att stoppa arbetslivskriminaliteten. Fler i samhället behöver bidra för ett schysst arbetsliv och en sund konkurrens, säger Arne Alfredsson, chef för avdelningen för myndighetsgemensam kontroll, Arbetsmiljöverket.
Myndighetsgemensamma kontroller lägesrapport 2020 i korthet
- Arbetslivskriminalitet riskerar att öka under pandemin.
- Fortsatta kontroller mot branscher med hög risk för arbetslivskriminalitet nödvändigt.
- Utländsk arbetskraft, som arbetar illegalt riskerar att utnyttjas – ett återkommande och växande problem.
- Bidragsbrott större i personalintensiva branscher. Fusk med anställningssubventioner eller arbetsuppgifter som inte utförs alls.
- Fler oseriösa företag försöker skaffa sig fördelar genom att felaktigt få del av bidrag och missbruka statliga stöd.
- Tidigare påpekade sekretessproblem finns kvar och förhindrar effektiv myndighetssamverkan och utnyttjande av samtliga myndigheters verktyg.
Bakgrund
Regeringen har uppdragit åt åtta myndigheter att tillsammans under 2018–2020 utveckla ändamålsenliga och effektiva metoder för myndighetsgemensamma kontroller för att motverka fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet. Nyligen förlängde regeringen uppdraget till och med 2021.
De myndigheter som deltar i myndighetssamverkan mot brott i arbetslivet är Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten och Skatteverket. Arbetsmiljöverket är samordnande myndighet.
Kontakt
Arne Alfredsson, chef för avdelningen för myndighetsgemensam kontroll, Arbetsmiljöverket, telefon 010-730 99 59
Johan Winberg, poliskommissarie, Polismyndigheten, telefon 072-200 51 93
Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet, Skatteverket, telefon 010-574 13 25
Arbetsmiljöverkets presstjänst: Sonya Aho, telefon 010-730 9155
Kontakter
Sonya AhoPressekreterare
Tel:010-730 98 04sonya.aho@av.seBilder

Om
Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Följ Arbetsmiljöverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arbetsmiljöverket
Nya regler för att öka säkerheten i bygg- och anläggningsprojekt13.11.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
För att öka säkerheten och förebygga arbetsmiljörisker i bygg- och anläggningsprojekt träder nya regler i kraft den 1 januari 2025. De nya reglerna tydliggör roller, ansvar och uppgifter för byggherrar, projektörer, byggarbetsmiljösamordnare och tillverkare av monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar. De nya reglerna finns nu tillgängliga även i digital form på Arbetsmiljöverkets webbplats.
Vart fjärde företag saknar rutiner mot risker med digitalt arbete25.10.2023 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Arbetsmiljöverket har granskat nära 1 500 arbetsplatsers förebyggande arbetsmiljöarbete mot risker med digitala arbetssätt. Av de granskade arbetsplatserna hade drygt 23 procent brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Nu får de krav på att åtgärda bristerna och ta fram rutiner för att undersöka och bedöma risker i arbetet. Det visar resultat från inspektioner i samband med en EU-gemensam insats.
1,3 miljoner har hälsobesvär av jobbet17.10.2023 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
Var fjärde person som arbetar uppger att de har hälsobesvär på grund av jobbet, enligt en ny undersökning från Arbetsmiljöverket. Det är en minskning jämfört med pandemiåret 2020. Trötthet, fysisk smärta och värk i kroppen är de vanligaste besvären. Många känner också oro eller ångest över jobbet. De som arbetar hemifrån helt eller delvis upplever i mindre utsträckning hälsobesvär.
Ny regelstruktur ska underlätta arbetsmiljöarbetet16.10.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Arbetsmiljöverkets omfattande författningssamling har genomgått en översyn. Arbetet har pågått i sju år och resulterat i en ny regelstruktur som träder i kraft 1 januari 2025. Redan nu finns de nya reglerna tillgängliga på Arbetsmiljöverkets webbplats. Förändringen innebär bland annat att 67 föreskriftshäften nu blir 15. Skyddet för arbetstagare förändras inte utan är samma som i nu gällande regler.
Ny regelstruktur – samma skyddsnivå fast i ny regelkostym9.10.2023 07:49:37 CEST | Pressinbjudan
Arbetsmiljöverket bjuder in media till en förhandsvisning av Arbetsmiljverkets nya regelstruktur. Arbetsmiljöverkets regler har vuxit fram under 40 år. För första gången har den omfattande författningssamlingen genomgått en översyn och arbetet med att utforma en ny regelstruktur har pågått i sju år. Nyligen fattade Arbetsmiljöverket beslut om en ny regelstruktur för arbetsmiljöföreskrifterna. Förändringen, som träder i kraft 1 januari 2025, innebär bland annat att cirka 70 föreskriftshäften blir 15 regelhäften i en ny struktur. Reglernas skyddsnivå har inte förändrats utan är samma som i nu gällande regler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum