Nio av tio är nöjda med serviceresorna i länet

Undersökningen Barometern för Anropsstyrd trafik mäter resenärernas upplevelser när de gör sina serviceresor, det vill säga färdtjänst- eller sjukresor. Bland de personer som under fjolåret rest i Örebro län säger sig 92 procent vara nöjda med serviceresorna i sin helhet. Lika stor andel säger sig vara nöjda med beställningen av resan medan 90 procent upplever att de blev bra bemötta av föraren.
- Vi vill naturligtvis att alla som reser med oss ska vara nöjda och resultatet från fjolåret visar att vi kommit en bra bit på väg i vår ambition om att ha Sveriges bästa servicereseorganisation, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor inom Region Örebro län.
För att nå den målsättning Staffan Juliusson talar om kommer det att krävas utveckling och förändring inom både den egna organisationen och av de digitala tjänster och produkter som används.
- Vi vill bland annat förbättra de digitala system som finns för resebokningar och information, införa kontantfritt resande inom samtliga serviceresor och vidareutveckla dialogen med våra kunder, länets kommuner och med trafikföretagen, säger Staffan Juliusson.
År 2020 präglades naturligtvis av covid-19 och serviceresorna var inte opåverkade, vilket visar sig i statistiken. Mellan år 2019 och år 2020 minskade serviceresorna med 29 procent. I undersökningen uppger 27 procent att de avstår de resor de inte anser vara nödvändiga medan 61 procent reser som vanligt. Övriga uppger bland annat att de utför ärenden digitalt eller reser i privat bil. Följderna av det minskade resandet är naturligtvis flera, där en är att antalet resenärer som är nöjda med den tilldelade avresetiden ökade varefter fjolåret gick.
- När vi gick in i 2020 var det 77 procent av resenärerna som var nöjda med den avresetid de tilldelades i förhållande till den tid de önskade medan motsvarande siffra var 91 procent i slutet av året, säger Staffan Juliusson.
Fakta om undersökningen
Undersökningen Barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO) mäter resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan och är en löpande kvalitetsundersökning. Intervjuer genomförs dagligen året runt per telefon, dagen efter genomförd resa. Totalt täcker undersökningen närmare 90 procent av landets kommuner och 19 av Sveriges 21 län finns representerade i undersökningen.
Nyckelord
Kontakter
Staffan JuliussonEnhetschef Serviceresor
Tel:0767231899staffan.juliusson@regionorebrolan.seBilder

Länkar
Om
Länstrafiken är en del av Region Örebro län som ansvarar för kollektivtrafiken i Örebro län. Länstrafiken vill förenkla vardagen för människor och bidra till minskad klimatbelastning.
Följ Länstrafiken Örebro
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Länstrafiken Örebro
Hej - ett litet ord med stor kraft20.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Den 21 november är det Världshejardagen. Säg hej du med!
Res på din vårdkallelse med Tåg i Bergslagen17.11.2025 13:47:49 CET | Pressmeddelande
Från och med 17 november kan du resa med Tåg i Bergslagen i Örebro län på din kallelse till vården.
Från 14 december gäller nya tidtabeller för buss- och tågtrafik i Örebro län30.10.2025 08:20:00 CET | Pressmeddelande
Från de 4 november finns de nya tidtabellerna för stads- och regionbuss publicerade i pdf-format på Länstrafikens webbplats.
Tillsammans för en säkrare trafikmiljö27.10.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Länstrafiken, Örebro kommun och Svealandstrafiken lanserar en gemensam reflexkampanj för att öka tryggheten i trafiken under årets mörka månader.
Citylinjen lockar fler resenärer – restiderna minskar och punktligheten ökar29.9.2025 08:15:10 CEST | Pressmeddelande
En ny mätning av resandeutvecklingen på de färdigbyggda delsträckorna i Etapp 1 av Citylinjen, visar på mycket positiva resultat. Prognosen pekar på en resandeökning med 18% för 2025 jämfört med 2023.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
