NTF

NTF varnar – Livsfarliga hjälmar säljs varje dag

Dela
Efter en rad allvarliga olyckor och dödsfall introducerades cykelhjälmar för barn med ett grönt spänne som genom att lösa ut förhindrar att barn vid lek fastnar och kvävs till döds. Trenden bröts men under de senaste åren har tre barn omkommit för att deras hjälm saknat grönt spänne. Trots rekommendationen om hjälm med grönt spänne för barn under sju år marknadsförs och säljs fortfarande de livsfarliga hjälmarna.

portstyrelsen och flera stora tillverkare och återförsäljare av cykelhjälmar.

- Vi har rekommenderat cykelhjälm för små barn med grönt spänne sedan mitten av 90-talet och välkomnar den gemensamma rekommendationen. När vi genomförde vår inventering av cykelhandeln förvånades vi över i vilken omfattning hjälmar utan grönt spänne framtagna för barn fortfarande marknadsförs och säljs, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF.

NTF:s inventering av cykelhandlare som omfattade 85 handlare, varav fem är affärskedjor, visar att det generellt saknas viktig information om hjälmar med grönt spänne. På merparten av återförsäljarnas webbsidor framgår det inte om hjälmen har grönt spänne eller inte och 20 av 85 handlare säljer inte ens hjälmar med grönt spänne. Affärskedjorna har bättre sortiment och information. På fyra av fem kedjors webbsidor går det att utläsa om hjälmen har grönt spänne. Trots den svenska rekommendationen är det endast 6 procent av handlarna som på en direkt fråga svarade att de skulle kunna tänka sig att sluta sälja barnhjälmar utan grönt spänne.

-När vi för dialog med cykelhandeln har vi förstått att det finns marknadskrafter utanför Sverige som motverkar den nationella rekommendationen. Jag tycker det är dags att handeln står upp och plockar bort de livsfarliga hjälmar ur sitt sortiment. Det finns egentligen ingen anledning att sälja en hjälm avsedd för små barn utan grönt spänne, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF.

Här återfinns rapporten i sin helhet: NTF Rapport 2019:2 Cykelhandlare och elcykling

Fakta och tips om grönt spänne

  • En hjälm med ett grönt spänne uppfyller kraven i standarden för småbarnshjälmar, SS-EN 1080. Standardens nummer ska framgå av märkningen i hjälmen.
  • Det gröna spännet löser ut vid en kraft i hakbandet mellan 90 och 160 N (newton), en belastning motsvarande ett barns vikt. Gränsen på 90 N är, enligt de studier som genomförts, tillräckligt hög för att hjälmen ska sitta kvar på huvudet vid en trafikolycka.
  • Hakspännet på en vanlig hjälm (svart, vitt eller rött spänne) har ingen utlösningsfunktion.
  • Rekommenderas till barn upp till sju år.
  • Lär barnen tidigt vanan att ta av sig hjälmen när de kliver av cykeln. Även en hjälm med grönt spänne kan fastna men risken är mindre. Det är en bra vana för barnen att ha när de blir äldre och är för stora för att använda småbarnshjälm.

 

För vidare information, vänligen kontakta:
Marie Nordén, generalsekreterare NTF: 070 – 221 59 65

Kontakter

Bilder

Om

NTF
NTF
Holmvägen 55
417 46 Göteborg

https://ntf.se/

Följ NTF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NTF

Ny nationell rekommendation om bältesanvändning under graviditet6.11.2025 08:16:04 CET | Pressmeddelande

Att använda bilbälte på rätt sätt är avgörande för säkerheten - även under graviditeten. Trots detta placerar många gravida bältet fel, vilket kan öka risken för skador på både den gravida kvinnan och fostret vid en kollision. För att öka kunskapen har Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF i samarbete med forskare från Chalmers Industriteknik, Folksam, If, SAFER, SIS/TK 242, Trafikverket och Volvo Cars tagit fram en gemensam nationell rekommendation för bältesanvändning under graviditet.

Varannan bilist fortsätter köra för fort utanför skolor14.8.2025 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanför skolor. Det visar nya mätningar från NTF som genomförts på nio platser runt om i landet under vårterminen 2025. Av nära 60 000 observationer körde hela 48 procent över tillåten hastighet – mitt under skoltid.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye