Eneroth delar ut NTF:s guldtriangel till Katrineholm

Priset instiftades 1993 och har sedan 2007 delats ut vartannat år för att uppmärksamma kommuner som gjort betydande insatser för ökad trafiksäkerhet.
-GuldTriangeln är vårt sätt att visa hur kommunernas trafiksäkerhetsarbete gör skillnad. Det är extra roligt att Katrineholm får utmärkelsen eftersom de var nominerade för två år sedan och vi tyckte deras ambitioner var spännande redan då. Nu har man kommit längre och visar att man menar allvar med sitt trafiksäkerhetsarbete genom att bland annat införa 40 km/tim som bashastighet i centralort och övriga tätorter, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF.
Styrelsens motivering:
Katrineholms kommun får GuldTriangeln för sitt nytänkande i skapandet av en hållbar stadskärna som möter framtidens utmaningar inom trafiksäkerhetsområdet med hjälp av sänkta hastigheter och ombyggnationer som uttalat prioriterar oskyddade trafikanter. På ett lustfullt sätt har man förvandlat en tidigare bilcentrerad trafikmiljö till ett levande stråk som ökar tillgänglighet och säkerhet för gående och cyklister. Dessutom går kommunen före och inför bashastighet 40 km/tim inom centralorten och övriga tätorter, vilket visar att man övergripande menar allvar med sitt trafiksäkerhetsarbete samtidigt som man lägger grunden för en attraktivare stad där människor vill bo och vistas.
-Katrineholm har länge haft en stark och långsiktig politisk vilja som sätter trygghet och säkerhet i fokus. Det här har gett oss bra förutsättningar att genomföra den viktiga, och i särklass största och mest ambitiösa, trafikförändringen som vi just nu kan uppleva i Katrineholm, säger Stefan Jansson, samhällsbyggnadschef i Katrineholms kommun. Vårt goda samarbete med invånare, entreprenörer, näringsliv och övriga aktörer är definitivt en framgångsfaktor, och att få ta del av den här utmärkelsen och uppmärksammas nationellt är ett fint kvitto på att våra satsningar ger effekt.
Övriga nominerade kommuner som alla gjort betydande insatser för trafiksäkerheten var;
Stockholms stad – för insiktsutbildningar, plan för säkra och trygga skolvägar, genomförande av hastighetsplan, teststräckor för trafiksäkerhetsåtgärders påverkan på busstrafikens framkomlighet, åtgärder för övergångsställen med mer än ett körfält i varje riktning, samt riktlinjer för gångfartsområden.
Linköpings kommun – för Cykellänken – En bättre väg!
Avesta kommun – för nybyggnation av gång och cykelvägar inom befintliga vägbredder.
Svedala kommun – för sitt projekt med gratis utlåning av elcyklar till kommuninvånare.
Hallsbergs kommun – för sitt införande av lokala trafikföreskrifter om begränsad bruttovikt.
För vidare information, vänligen kontakta:
Marie Nordén, generalsekreterare NTF: 070 – 221 59 65
Kontakter
Marie NordénGeneralsekreterare
Tel:+46 (0)70-221 59 65marie.norden@ntf.seMonica GreenOrdförande
Tel:+46 (0)70-530 42 10green.monica@icloud.comRickard CosiniKommunikationsansvarig
Tel:+46 (0)70-819 01 50rickard.cosini@ntf.seBilder
Dokument
Om
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
Pensionerade kvinnor tar tillbaka ratten – NTF och Länsförsäkringar i Jönköping gör det möjligt10.3.2025 09:03:26 CET | Pressmeddelande
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som på grund av olika omständigheter inte kör bil. Satsningen ska främja kvinnors mobilitet och självständighet.
Slask, modd och isfläckar på snöröjda vägar är inte ok – NTF vill minska fallolyckorna27.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring vad god vinterväghållning innebär.
Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav24.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar.
Uppmaningen till kommunerna: Gör mer för att fler ska använda cykelhjälm!25.6.2024 13:12:26 CEST | Pressmeddelande
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklingen övergår till fritidscykling på semestern.
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum