Fordonsbesiktningsbranschen

Ny rapport: Föråldrade besiktningsregler äventyrar trafiksäkerheten

Dela
Nya besiktningsregler kan vara på gång gällande elbilar, det framgår i en ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen. Samtidigt visar rapporten att flera av de moderna säkerhetssystem som många förare idag tar för givet inte kontrolleras fullt ut. Nu vill besiktningsbranschen se uppdaterade regler. I rapporten lyfts också växande problem med trafiksäkerheten för tunga fordon.

En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen som publiceras idag visar att nya regler för elbilsbesiktning kan vara på gång: I rapporten framgår att Transportstyrelsens generaldirektör öppnar för förändringar i regelverket.

Bakgrunden är det snabbt ökande antalet elbilar på de svenska vägarna. Myndigheten Trafikanalys publicerade nyligen statistik som visar att antalet laddbara fordon i trafik ökade med 80 procent under 2020. En elbil ska genomgå kontrollbesiktning precis som andra fordon – men trots att försäljningen av laddbara fordon ökar snabbt så finns ännu inga särskilda kontrollpunkter för elbilar. Komponenter som bilens framdriftsbatteri, kablar och laddningsutrustning kontrolleras alltså inte för eventuella fel.

-        Laddbara fordon kommer att bli en allt större del av fordonsparken. I takt med att tiden går så åldras och förslits också dessa fordon. Därför krävs en särskild kontroll av de delar som är unika för ett laddbart bilar, vilket saknas i dagens regelverk, säger Tord Fornander, ordförande Fordonsbesiktningsbranschen, som är branschorganisation för besiktningsorgan i Sverige.

Branschorganisationen vill nu se en uppdatering av regelverket för att möjliggöra bättre kontroll av elfordon.

20 000 tunga fordon sköt upp besiktningen förra året – utnyttjade ny coronaregel
Fordonsbesiktningsbranschen uppmärksammar också i rapporten att det finns stora problem med trafiksäkerheten när det kommer till tunga fordon, så som lastbilar. Så mycket som 45 procent av de lastbilar och lastbilssläp som besiktas underkänns. De tunga fordon som trafikerar vägarna är inte heller utan anmärkning från andra kontrollinstanser – när Polisen och Arbetsmiljöverket nyligen genomförde oanmälda inspektioner av 340 tunga och lätta lastbilar hittades 300 säkerhetsbrister och sju av tio kontrollerade åkerier hade brister. Nästan hälften av de tunga fordonen som trafikerar våra vägar är dessutom överlastade, visar Trafikverkets mätningar från 2019.

Samtidigt visar ny statistik att besiktningen av nära 20 000 tunga fordon senarelades under 2020, på grund av en EU-förordning som tillät uppskjuten besiktning med anledning av coronapandemin. Det tillfälliga undantaget från besiktning var enligt regeringen tänkt att utnyttjas av personer i riskgrupp – men nya siffror visar nu att yngre fordonsägare under 70, företagsägda bilar och tunga fordon var överrepresenterade bland de som sköt upp besiktningen.

-        Det är oroväckande att så många företag valde att senarelägga besiktningen för tunga lastbilar under förra året. Bristande trafiksäkerhet hos tunga fordon kan få allvarliga konsekvenser, exempelvis om ett obesiktat fordon har dåliga bromsar och dessutom är överlastat. Uppenbarligen måste mer göras för att säkerställa att de tyngre fordon som trafikerar våra vägar är trafiksäkra, säger Tord Fornander.

Anpassning behövs till en modern fordonsflotta
Ytterligare åtgärder behövs också för att förbättra trafiksäkerhetskontrollen av vanliga personbilar, enligt branschorganisationen. Moderna fordon har en lång rad säkerhetssystem och föraren måste kunna lita på att systemen fungerar. Trots det sker ingen kontroll av dem vid den återkommande kontrollbesiktningen. Det finns en rad system som får kontrolleras enligt gällande EU-regler men som inte ingår i de svenska föreskrifterna, som t.ex. elektroniska bromssystem, krockkuddar och antisladdsystem. Fordonsbesiktningsbranschen föreslår nu att regelverket ska uppdateras.Vi kan inte vänta tills olyckor eller tillbud sker innan reglerna uppdateras. Trafiksäkerhetsarbetet behöver vara förebyggande, det handlar om att minimera risken för att olyckor sker. Därför borde reglerna ändras så snart som möjligt, menar Tord Fornander.

Dessutom finns ett antal punkter där även EU:s besiktningspaket halkat efter. Det gäller framför allt automatiserade system. Det finns ett antal existerande automatiserade säkerhetssystem så som adaptiva farthållare, automatiska nödbromssystem, körfältsvarnare och automatiska halv- och helljus som idag inte omfattas av EU:s besiktningsdirektiv, och således inte heller i det svenska.

Rapporten finns tillgänglig här.

Kontaktuppgifter

Kontaktuppgifter till Tord

 

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Länkar

Om

Fordonsbesiktningsbranschen
Fordonsbesiktningsbranschen
Storgatan 5
Stockholm

08-782 08 50http://www.fordonsbesiktningsbranschen.se

Fordonsbesiktningsbranschens uppgift är att bevaka och agera i branschgemensamma frågor samt är mötesplats för branschen. Sektionen utgör språkrör för branschgemensamma frågor och representerar branschen vid kontakter med nationella och internationella myndigheter och organisationer.

Följ Fordonsbesiktningsbranschen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Fordonsbesiktningsbranschen

Fordonsbesiktningsbranschens arbete för att motverka mutbrott9.4.2024 11:45:06 CEST | Pressmeddelande

Fordonsbesiktning ska utföras av en opartisk besiktningstekniker vid ett oberoende och ackrediterat besiktningsorgan. Mutor och annan brottslighet som innebär att besiktningar inte blir av är allvarlig brottslighet och utgör ett hot mot trafiksäkerheten och miljön. Därför har Fordonsbesiktningsbranschen länge, tillsammans med Polisen och Transportstyrelsen, arbetat med en rad förbättringar för att motverka brott, vilket nu innebär att flera fall upptäckts och lett till åtal och domar.

För femte året i rad - Sverige i EU:s bottenliga när det gäller miljökrav vid besiktning19.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) visar att Sverige för femte året i rad är bland de sämsta länderna i EU när det gäller miljökrav vid fordonsbesiktning. Låga krav och höga gränsvärden gör att många personbilar måste godkännas, trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp. Vidare välkomnas förslag för att kriminalisera fusk med avgasrening, samtidigt som branschen noterar att Sverige fortfarande saknar specifika besiktningsregler för elbilar.

Fordonsbesiktningsbranschen och polisen i tätt samarbete för att motverka brott9.5.2023 09:51:29 CEST | Pressmeddelande

Konsumenter ska alltid kunna lita på att en bilbesiktning går korrekt till och att den utförs av en opartisk och oberoende aktör. Trots att Fordonsbesiktningsbranschen länge arbetat med en rad förbättringar inom den egna verksamheten för att motverka brott ser branschen ett behov av stärkt samarbete mellan myndigheter och branschen för att motarbeta att mutbrott förekommer. I tätt samarbete med polisen intensifieras därför arbetet med att motarbeta brott inom besiktningsbranschen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye