Till internationella kvinnodagen lanserar IKEA ett online-spel för att inspirera till samtal om jämställdhet i hemmet

Kvinnor bär fortfarande största ansvaret för arbetet i hemmet. Globalt utför kvinnor upp till tre gånger mer obetalt hushållsarbete än vad män gör – detta enligt OECD*. Därför firar vi Internationella kvinnodagen med att lansera ett online-spel som ska hjälpa par att föra konstruktiva samtal om hur de bättre kan dela på ansvaret hemma.
Spelet, som vi kallar FiftyFifty, har utvecklats i samarbete med relationsexperten Jennie Miller och kan spelas kostnadsfritt via IKEA Instagram Stories i 31 länder. Via ett antal frågor tar spelet med par på en resa där roller och samspel i just deras hem benas ut. Tanken är att båda spelarna ska vinna genom att hitta lösningar på sina utmaningar i vardagen.
FiftyFifty lanseras i en tid då nedstängningar av samhället understryker frågor om livet hemma. Ny forskning** om effekterna av covid-19 visar att mängden extra hushållsarbete under pandemin har fördelats ojämlikt på just kvinnor.
- Även utan covid-19 kan uppdelningen av hushållsarbetet vara en utmaning och skapa onödig stress i ett förhållande. När nu dessutom hemarbete och hemundervisning tillkommer kan situationen förvärras, säger Jennie Miller och fortsätter:
- Eftersom kvinnor alltjämt tar hand om mer av arbetet hemma orsakar detta påfrestningar i många relationer, oavsett hur länge ett par har varit tillsammans eller var de befinner sig i livet. FiftyFifty erbjuder en pausknapp för att hjälpa oss alla, oavsett kön, att omvärdera och starta om våra liv där hemma. I många fall är ett öppet och konstruktivt samtal det första steget mot att lösa obalansen, säger hon.
Cornelia Kaufmann, People & Culture Manager på IKEA Sverige, menar att den ojämlika ansvarsfördelningen i hemmet håller kvinnor tillbaka, såväl privat som yrkesmässigt:
- Forskning visar att kvinnor i Sverige före pandemin utförde 35 % mer obetalt arbete i hemmet än män. Detta medan män utförde 25 % mer betalt arbete. Det finns ännu ingen svensk statistik som kan påvisa skillnaden under den pågående pandemin, men vår förhoppning är att vårt on-line-spel kan bidra till att många tar chansen att fundera över hur de kan fördela arbetet annorlunda och på ett sätt som passar just den egna familjen och bidra till en jämnare arbetsfördelning, säger Cornelia Kaufmann.
IKEA har åtagit sig att minska klyftan mellan könen i alla delar av sin verksamhet. Här är några exempel när det gäller en mer rättvis och inkluderande värld för såväl kunder som medarbetare:
• Ingka Group har lika många kvinnor som män i ledande befattningar.
• Senast 2022 ska vi ha lika många kvinnor som män i styrelser, varuhus och övrig verksamhet.
• Vi har åtagit oss att nå lika lön för lika arbete oavsett kön inom hela Ingka Group under 2021.
• År 2018 undertecknade samtliga 18 Ingka-länder inom EU sina egna mångfaldsstadgar och åtog sig därmed att arbeta för mångfald och lika möjligheter på arbetsplatsen och i samhället.
FiftyFifty kan spelas avgiftsfritt på IKEA Instagram Stories från och med den 2 mars.
*Organisation for Economic Co-operation and Development, Measuring Women’s Economic Empowerment Gender Policy Paper, www.oecd.org/dev/developmentgender/MEASURING-WOMENS-ECONOMIC-EMPOWERMENT-Gender-Policy-Paper-No16.pdf
**Womens Budget Group, wbg.org.uk
Om Ingka Group
Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess kontrollerade enheter) är en av tolv olika företagsgrupper som äger och driver IKEA detaljhandel enligt franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V. Ingka Group har tre verksamhetsområden: IKEA Retail, Ingka Investments och Ingka Centers. Ingka Group är en strategisk partner i IKEA franchisesystemet som driver 378 IKEA varuhus i 30 länder. Dessa IKEA varuhus hade 706 miljoner besök under VÅ20 och 3,6 miljarder besök på www.IKEA.com. Ingka Group bedriver verksamhet enligt IKEA visionen – att skapa bättre dagliga liv för de många människorna genom att erbjuda ett brett sortiment av väldesignade och funktionsriktiga heminredningsprodukter till så låga priser att så många människor som möjligt har råd med dem.
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder
Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 149 miljoner besök under verksamhetsåret 2024. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA och Teklan samarbetar för att ge hemelektronik mer färg och form29.1.2025 11:03:28 CET | Pressmeddelande
IKEA inleder ett samarbete med Tekla Evelina Severin, mer känd som Teklan, en multidisciplinär designer med ett unikt perspektiv på färg och mönster i hemmet. Tillsammans ska IKEA och Teklan utforska hur färg, form och mönster kan lyfta hemelektronik i vardagen.
Sommar utomhus hos IKEA28.1.2025 10:02:23 CET | Pressmeddelande
Sommaren är här och plötsligt har du ett extra rum. Oavsett om det är en mindre balkong, en rymlig terrass eller en plats i parken så kan den bli stället som du aldrig vill lämna. Gör din plats i sommar till en plats som uppfyller alla dina sommardrömmar!
IKEA lanserar en ny köttbulle i samarbete med Jessie Sommarström27.1.2025 08:02:30 CET | Pressmeddelande
2025 är det 40 år sedan IKEA började servera en alldeles egen version av den klassiska köttbullen. Nu introducerar IKEA Sverige en ny köttbulle, som utvecklats av Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström. Köttbullen – som består av hälften kött och hälften färs på hela, svenskodlade baljväxter – serveras under en begränsad period.
Snart öppnar IKEA unikt varuhus i Mall of Scandinavia15.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu närmar sig öppningsdagen för IKEA Sveriges nya satsning i Westfield Mall of Scandinavia och den 13 februari klockan 10.00 invigs varuhuset. Med sina 2500 kvadratmeter blir IKEA Mall of Scandinavia det första varuhuset av den här typen som öppnar i Sverige. Öppningen är ännu ett steg i IKEA Sveriges satsning på att komma närmare fler stockholmare.
IKEA dukar upp för vårens firande!10.1.2025 10:01:37 CET | Pressmeddelande
Nytt år med en ny vår full av högtider, firande och vardagar som förtjänar en guldkant!
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum