Brexit och konsekvenser av Storbritanniens utträde ur EU
Storbritannien lämnade EU den 1 februari 2020 i enlighet med det framförhandlade utträdesavtalet. Samtidigt påbörjades en övergångsperiod som sträcker sig till och med den 31 december 2020. Under den övergångsperioden förväntas centrala delar av den framtida relationen mellan EU och Storbritannien förhandlas fram i ett frihandelsavtal.
Storbritannien kommer under övergångsperioden fortsatt att vara knutet till exempelvis EES. Övergångsperioden kommer inte att förlängas, vilket innebär att Storbritannien från den 1 januari 2021 inte längre kommer omfattas av EU:s regelverk och inte längre delta i EU:s inre marknad och tullunionen.
Oavsett hur den nya relationen med Storbritannien kommer att se ut, väntar stora förändringar när övergångsperioden löper ut den 31 december 2020. Det kommer enligt regeringen att innebära en betydande påverkan på företag, myndigheter, organisationer och medborgare. Alla berörda behöver förbereda sig för detta.
Ett exempel är att funktionärer i företag och filialer som är bosatta i Storbritannien från och med den 1 januari 2021 istället kommer att anses vara bosatta utanför EES-området. Dessa företag och filialer kan då behöva ansöka om dispens från bosättningskravet eller göra nyval.
Du kan läsa mer på regeringens hemsida, Förberedelser för en ny relation med Storbritannien .
Frågor och svar
Här följer några frågor och svar om brexit.
Kommer det kosta lika mycket att ansöka om dispens om Storbritannien kliver ur EU?
Ja, i dagsläget kostar en dispens 475 kronor för aktiebolag och föreningar och 685 kronor för filialer. Den summan kommer inte sänkas även om det skulle bli enklare att ansöka om dispens.
Vad gäller om ett företag har dispens från bosättningskravet redan idag, måste den sökas om i och med brexit?
Ja, i de flesta fall om företaget har företrädare boende i Storbritannien.
Kan en särskild delgivningsmottagare registreras för att en filial ska slippa behöva ansöka om dispens?
Nej.
Kontakter
Stefan TärnhuvudPressansvarig
Tel:073 181 60 04stefan.tarnhuvud@bolagsverket.seOm
Bolagsverket ska skapa förutsättningar för ett näringsliv där man kan lita på varandra. Kärnan i vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och tillhandahålla företagsinformation, som skapar värde för samhället.
Pressbilder
Följ Bolagsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket
Regleringsbrevet för 2026 stärker Bolagsverkets brottsförebyggande uppdrag22.12.2025 15:03:25 CET | Pressmeddelande
Regeringen har beslutat om Bolagsverkets regleringsbrev för 2026. I regleringsbrevet får Bolagsverket bland annat en förstärkning till den brottsförebyggande verksamheten, genom ett särskilt bemyndigande att använda medel från förseningsavgifter för att minska risken att företag används som brottsverktyg. – Det är mycket positivt att vi får en förstärkning i de här viktiga frågorna. Vi har en plan som bygger på bättre informationsförsörjning, ökad informationsdelning och en stärkt kontrollverksamhet. Med det här bemyndigandet får vi möjlighet att skala upp vårt brottsförebyggande arbete, säger Inga Otmalm, Bolagsverkets generaldirektör.
Ökade resurser till Bolagsverket för förenkling och trygghet23.9.2025 13:42:19 CEST | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i budgetpropositionen för 2026 (prop. 2025/26:1) att Bolagsverket får ökade resurser. Myndighetens anslag föreslås öka med drygt 80 miljoner kronor till totalt 228,3 miljoner kronor 2026. Bolagsverket får dessutom ett bemyndigande som innebär möjlighet att använda förseningsavgifter för att finansiera det brottsförebyggande arbetet. – Detta är mycket positiva nyheter för Bolagsverket. Både förenkling för företag och vårt brottsförebyggande arbete är viktiga fokusområden. De utökade resurserna ger oss förutsättningar att utveckla vårt arbete på ett långsiktigt och hållbart sätt, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.
Bolagsverket tilldelas medel för fortsatt satsning på digital plånbok11.9.2025 16:01:57 CEST | Pressmeddelande
Regeringen har presenterat nya satsningar för att stötta företag i Sverige, med fokus på regelförenkling och digitalisering. En del är den digitala plånboken, där Bolagsverket tilldelas medel för att fortsätta utveckla en lösning som gör det enklare för företag att identifiera sig och dela information digitalt. – Vi välkomnar regeringens satsning och är glada över att tilldelas medel för arbetet med digitala identitetsplånböcker. Det är en satsning som bygger en ny infrastruktur för tillit där enkelhet och trygghet går hand i hand. Det gör det enklare för företag att växa och stärker svensk konkurrenskraft. Samtidigt bidrar vi till EU:s arbete med digitalisering och säker digital identitet, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.
EU tar nästa steg mot digitala plånböcker – Sverige i fokus28.5.2025 15:42:39 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen av EU:s digitala identitetsplånbok tar fart och Bolagsverket leder arbetet tillsammans med andra aktörer. Under två dagar i Stockholm presenterades konkreta framsteg för hur plånboken ska fungera vid resor, betalningar och företagsanvändning.
The progress of the new European Digital Identity Wallet was showcased in Stockholm as a comprehensive and secure digital solution for payments, travel and business27.5.2025 16:04:16 CEST | Pressmeddelande
The EU Digital Wallet Consortium (EWC), a large-scale pilot project for the implementation of the European Digital Identity Wallet, has held its 4th General Assembly in Stockholm. The new digital way of identification, set to launch in 2026, will offer a new way of securely managing and accessing personal identification in areas such as banking, academia, and tourism.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
