Lidl Sverige

Lidl lanserar ny kvalitetsmärkning - vill underlätta för kunden att göra medvetna val

Dela
Tillsammans med Eurofins, ett av Europas ledande laboratorieföretag, lanserar Lidl Sverige idag en ny kvalitetsmärkning – ”Kvalitetstestad av Eurofins”. Först ut att få den nya märkningen är Lidls breda sortiment av färsk frukt och grönt. Med den nya märkningen vill de två företagen göra det lättare för konsumenterna att göra medvetna val.

- Vi har högt ställda krav på vår färska frukt och grönt, högre än vad svensk- och EU-lagstiftning kräver. Vi genomför testerna för att säkerställa att våra varor uppfyller de krav vi ställer på bland annat användning av bekämpningsmedel. Genom samarbetet med Eurofins och den nya märkningen vill vi få fler konsumenter att bli medvetna om vårt kvalitetsarbete och att hög kvalitet inte behöver kosta skjortan, säger Mia Brodén Borgvall, kvalitetschef Lidl Sverige.

Eurofins är en av världens största laboratoriegrupper och genomför kemiska och mikrobiologiska analyser inom olika områden, bland annat livsmedel. Stora delar av Lidls sortiment testas regelbundet av Eurofins och den nya märkningen innebär ytterligare en kvalitetsstämpel på Lidls färska frukt och grönt. Testerna genomförs för att säkerställa att varorna håller utlovad kvalitet och inte innehåller onödiga eller otillåtna ämnen. Lidls färska frukt och grönt får innehålla högst en tredjedel av den lagstiftade nivån av bekämpningsmedel, vilket gör Lidls policy till den tuffaste i branschen.

Den nya märkningen lanseras idag, den 8 mars, och innebär bland annat att de varor som märkts testas regelbundet med en förutbestämd frekvens och ingår i ett väldokumenterat kvalitetssystem. Testernas regelbundenhet styrs utifrån en riskbedömning och det finns ett nära samarbete med odlarna för att säkerställa minimal användning av till exempel bekämpningsmedel. Alla nya odlare granskas och alla nya varor testas och analyseras.

- För oss som laboratorieföretag känns det uppfriskande och nytänkande att på ett så tydligt vis lyfta fram kvalitetsarbetet i kommunikation med kunderna. Vi har arbetat med Lidl i många år, och vet vilken fokus Lidl lägger i sitt kvalitetsarbete, säger Henrik Jonsson, VD för Eurofins Food & Feed Testing i Sverige.

Den nya märkningen syns i Lidls alla 203 butiker runt om i landet från och med idag, den 8 mars. Om den nya märkningen slår väl ut kommer den utökas till ytterligare delar av Lidls sortiment.

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Prisvärd påskfavorit! Lidls gravade lax utsedd till bäst i test16.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Gravad lax är en självklar favorit på många svenskars påskbord – och i år kommer det inte kosta många lax att imponera på svärmor och svärfar i påsk. I ett smaktest utfört av Allt om mat har Lidls ASC-märkta gravade lax från Nautica utsetts till bäst i test – förutom en perfekt välbalanserad smak är det dessutom testets mest prisvärda produkt! ”Fina skivor med god doft, perfekt välbalanserad smak samt en härlig konsistens gör denna lax till en vinnare”, anser testpanelen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye