Trots mardrömsstart för ny vd - 2020 ett lärorikt och lönsamt år
När Sibel Wolff, med en bakgrund som marknadschef på Proffice (numera Randstad) och senast marknadschef på Urban Deli, tillträdde som vd och huvudägare för Friends Agenda i februari 2020 låg fokus på att vidareutveckla byråns erbjudande inom kompetensförsörjning. Men covid-19 och den globala pandemin satte snabbt käppar i hjulen.
– Efter att den första förskräckelsen hade lagt sig så gällde det att orientera sig i ett nytt läge. Vad behövde vi göra som byrå för att möta kundernas behov i en ny och svårbedömd situation, berättar Sibel Wolff och summerar byråns erfarenheter från pandemin:
- Viktigare än någonsin att byrån i grunden förstår både sina uppdragsgivares verksamhet och spelplanen de verkar på när förutsättningarna i omvärlden förändras från dag till dag.
- Stöd att både agera snabbt och tänka långsiktigt. Stort behov att kunna erbjuda snabb förstärkning på kritiska positioner och samtidigt bidra till en hållbar långsiktig plan som både hanterar faror och tar vara på nya möjligheter.
- ”Nakna konsulter” måste vara operativa och rådgivande. I en ekonomiskt pressad situation och när mysiga luncher och inspirerande workshops förvandlats till en enda lång digifika tvingas alla inblandade se sina relationer med nyktra ögon och fråga sig: Hur bidrar kommunikationen till vår verksamhetsutveckling och vilket värde skapar varje konsult? En fråga som alla byråns medarbetare måste kunna både besvara och leverera på.
Exempel på Friends Agendas uppdrag i pandemins frontlinje är ett interim management uppdrag under året med inhyrd kommunikationschef på vårdföretaget Aleris och stöd till hårt pressade butiks- och restaurangkedjan Urban Deli med en ny e-handelsstrategi och utveckling av nya pandemianpassade koncept. Men också stöd till internationella dataspelsföretag att utveckla relationen med 100 000-tals nya spelare under den världsomfattande påtvingade isoleringen.
– Det viktiga i berättelsen om pandemin kommer aldrig att vara de digitala verktygen. Utan hur vi använde dem för att hantera utmaningar, utvecklas och skapa nya möjligheter och nytt värde, säger Sibel Wolff. Jag är stolt över att vara vd för en byrå där vi, tillsammans med våra kunder, hittar nya lösningar och fortsätter prestera fantastiska resultat. Att våra kunder sedan röstat fram oss till en nominering för Årets Byrå är såklart extra roligt ett år som detta.
Friends Agenda är nominerade till Årets Byrå i kategorin ”PR & Kommunikation”
Tidigare har Friends Agenda tagit silver i samma kategori 2013 och guld 2014 och 2015. Åren mellan 2016–2019 valde byrån att inte ställa upp i tävlingen.
Torsdag den 11 mars avslöjas årets vinnare i ett digitalt event anordnat av Regi.se
Nyckelord
Kontakter
Mattias AnderssonStyrelseordförande
Tel:+46 (0) 76-175 55 31mattias.andersson@friendsagenda.seSibel WolffVD
Tel:+46 (0)73-357 36 35sibel.wolff@friendsagenda.seBilder
Om
KRIS - FÖRÄNDRING - FÖRNYELSE
Friends Agenda är en PR- och kommunikationsbyrå som erbjuder rådgivning och rätt resurser för kommunikationsdriven verksamhetsutveckling.
Vi erbjuder partnerskap och effektivt stöd i kris, i förändringsarbete och skapar långsiktigt värde genom att öka förståelse, förtroende och på så sätt skapa nya möjligheter för dig som kund.
Följ Friends Agenda
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Friends Agenda
Cancerfonden väljer Friends Agenda5.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten har Cancerfonden varit ute i en pitch för byrå inom samhällskommunikation och politisk påverkan. Nu står det klart att valet föll på Friends Agenda.
Årets första halvlek – demokratiseringskampanjer, poddmakeri och lägereldsreality21.5.2024 14:43:26 CEST | Nyheter
Första halvan av 2024 lider mot sitt slut. I backspegeln ser vi ett halvår präglat av en ängslig och prisstyrd marknad där vi tvingats lära oss nytt och se alternativa lösningar. Vad är AI och hur kan vi använda oss av det, hur fortsätter vi stärka och förverkliga den gröna omställningen, hur kan kommunikation fungera som ett demokratiseringsverktyg och vilka mediala uppdrag är viktiga i en splittrad tid?
Silver och brons till employerbrandingkampanj för LKAB13.5.2024 09:35:52 CEST | Nyheter
SM i Employer branding gick av stapeln 10 april. LKAB:s kampanj "Shape the future go north" tog hem silvret i kategorin bästa kampanj och brons i Grand Prix-klassen.
Energiutblick - en ny podd om energifrågan10.4.2024 11:05:47 CEST | Nyheter
Friends Agenda producerar podden Energiutblick på uppdrag av Energimyndigheten. Den handlar om vår tids ödesfråga - energiomställningen. I podden Energiutblick får du en djupare inblick i de stora utmaningar och möjligheter vi står inför.
LKAB-magasin fick två silver13.9.2023 11:08:37 CEST | Nyheter
Kultje är en tidning från LKAB som ska få människor i Sverige och världen att vilja flytta till Norrbotten. Kultje är motsatsen till stiltje och beskriver allt som händer i norra Norrbotten kring LKAB och den gröna omställningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum