Djurens Rätt

Djurens Rätt går ut med stor annonskampanj för att uppmärksamma turbokycklingarnas verklighet i djurfabrikerna

Dela
Idag går Djurens Rätt ut i en omfattande annonskampanj för att uppmärksamma konsumenter om turbokycklingarnas verklighet i köttindustrins djurfabriker. Detta i samband med återstarten av Djurens Rätts kampanj “99 miljoner”. Annonsen är i form av en seriestrip tecknad av Emanuel Garnheim och kommer bland annat att synas ute i kollektivtrafiken.
Seriestrip: Emanuel Garnheim
Seriestrip: Emanuel Garnheim

När Djurens Rätt idag går ut i den återkommande kampanjen “99 miljoner” vill organisationen visa kycklingarnas verklighet på ett lättillgängligt sätt genom med en stor annonskampanj. Syftet är att få fler att reflektera över hur illa kycklingarna faktiskt behandlas och skippa kycklingköttet på tallriken - till förmån för mer vego.

Att kampanjen heter “99 miljoner” syftar på det antal kycklingar som varje år dödas för sitt kött, då kycklingarna står för hela 94 % av djuren som konsumenterna äter. Kycklingarna är de djur som är flest och har det absolut sämst under det korta liv de lever.

Samarbete med Emanuel Garnheim
Annonskampanjen är ett samarbete mellan Djurens Rätt och serietecknaren och illustratören Emanuel Garnheim. Emanuel har inför annonskampanjen tecknat en seriestrip som föreställer turbokycklingen Kalle i köttindustrin och den betydligt gladare kycklingen Stina och som vi får följa genom livet. Ett liv som tar slut väldigt snabbt för Kalle.

- Vi på Djurens Rätt är otroligt glada över det här samarbetet med Emanuel och hoppas att den här seriestripen ska få fler att tänka ett varv kring till vad man lägger på tallriken, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Kycklingen Kalle skildrar en så kallad turbokyckling som används i den svenska kycklinguppfödningen. Turbokycklingar växer så snabbt att deras kroppar inte klarar av det. De hålls också extremt trångt och kan inte leva ett naturligt kycklingliv, vilket visas i seriestripen som Djurens Rätt tagit fram tillsammans med Emanuel Garnheim.

Årets kampanj av 99 miljoner innefattar även ett samarbete med Sveriges bästa vegankock, Fredrik Kämpenberg, som exklusivt tagit fram tio kycklingfria recept. För att inspirera konsumenterna att välja bort kyckling från tallriken lanseras även en utmaning om kycklingfria fredagar.

Annonsen kommer att synas ute i kollektivtrafiken, i tidningar, i banners på webbplatser samt i sociala medier från den 15 mars.

Se annonsen i dess helhet.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Seriestrip: Emanuel Garnheim
Seriestrip: Emanuel Garnheim
Ladda ned bild

Om

Djurens Rätt
Djurens Rätt
Adress: Hornsgatan 123
117 28 Stockholm

08 - 555 914 00http://www.djurensratt.se

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. 

Följ Djurens Rätt

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Djurens Rätt

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye