ICA, Coop, Axfood, City Gross och Lidl startar gemensamt influencersamarbete för att inspirera befolkningen att följa myndigheternas råd om att handla ensam

Påskhelgen är en av de största försäljningshelgerna för livsmedelsbutikerna, vilket också kan innebära en utmaning att undvika trängsel i butikerna. Sedan ett år tillbaka finns flertalet åtgärder i butikerna för att undvika att trängsel uppstår och allmänna råd från myndigheterna vad kunder som besöker en butik ska tänka på. När det kommer till följsamheten av Folkhälsomyndighetens råd att Handla ensam anser dagligvaruhandelsaktörerna att det behövs inspiration, uppmaning och knuff på kunderna. Därför tar de hjälp av influencer som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida ”Goda grejer” Lund.
- Handla ensam är ett myndighetsråd till allmänheten och butiksmedarbetare får till exempel inte förhindra tillträde för personer som inte följer rådet. Det vi definitivt kan göra är att uppmana till ensamhandlande genom kommunikation och därför ville vi satsa extra och addera influencersamarbeten till våra mer traditionella annonser, säger Anna Fager Persson kommunikationschef på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel som ansvarar för kampanjen.
Förhoppningen är att influencers på ett enkelt och vardagligt sätt ska få framför allt barnfamiljer och yngre att komma ihåg rådet att helst besöka livsmedelsbutikerna själva.
- För mig känns det som en självklarhet att sprida detta budskap. Att handla ensam är ett sånt enkelt sätt för alla att kunna bidra, kommenterar Ellen Bergström samarbetet.
Ellen, Carin och Frida kommer publicera Insta stories under helgen och nästa vecka. Samtidigt startar Svensk Dagligvaruhandel en digital annonskampanj med budskapet Tack för att du handlar ensam i påsk!
För ytterligare frågor kontakta;
Anna Fager Persson, kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209
Nyckelord
Kontakter
Anna Fager PerssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandelsaktörerna i Sverige. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att branschen tar ett aktivit och gemensamt ansvar i konkurrensneutrala frågor. Medlemsföretagen är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Foods, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


