"Lyxbussen" från Hannover firar 70-årsjubileum
Hannover/Södertälje, 20 april 2021 – För många är Volkswagens minibuss "Samba" hippiekulturen personifierad, men bilmodellen var populär långt innan "flower power-generationen". För exakt 70 år sedan presenterades en 8-sitsig minibuss med benämningen ’"Special Version". För många är denna version själva ursprunget till den kult som växt fram kring Folkabussen.
19 april 1951 öppnade dörrarna till den första internationella bilutställningen IAA i Frankfurt efter kriget. Volkswagen satsar stort med en 1.350 kvadratmeter stor utställning där man bygger upp en mindre kopia av fabrikens produktionslina av Beetle och adderar en ljusshow som trollbinder besökarna. Media kallar installationen "Volkswagen-templet" och det sätter en trend som många följer vid senare bilutställningar.
En av höjdpunkterna på mässan var förstås världspremiären av denna nya version av Folkabussen som på mässan marknadsfördes som "Special Version". Skillnaderna mot den vanliga bussen var slående och det skulle motivera prispåslaget på hela 3.000 DM. Kunder till den nya "lyxbussen" fick en exklusivare framtoning och många nya funktioner. Med tvåtonslackering, kromdetaljer, hela 23 stycken fönster och ett öppningsbart tygtak var detta en buss att både titta på och titta ut inifrån. Även insidan var uppgraderad med täckta paneler och kromdetaljer. Och om man önskade underhållning till passagerarna kunde man få radion "Auto Super" monterad i instrumentbrädan.
Modellen marknadsfördes i USA under namnet Microbus "Deluxe", men på den tyska marknaden beslöt man att behålla namnet "Special Version" som senare blev "Special Model". Kunderna var dock snabba på att ge den ett coolare namn, även om namnets exakta innebörd eller ursprung inte kan fastställas idag. Namnet "Samba" kan komma från tyska "Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett" (soltaksversion med specialinstrumentbräda) eller "Sonder Ausfûrung mit besonderer Ausstattung" (Specialversion med extra funktioner). I den holländska prislistan dök namnet "Samba" upp officiellt för första gången 1954.
Den äldsta kända Samba-bussen finns idag hos en privat samlare i Tyskland. Praktiskt taget hela dess historia finns dokumenterat inklusive originalkvittot. Den första ägaren hade betalat 9.025 DM, vilket jämfört med dagens värde framstår som ett exceptionellt fynd. Men vid den tiden var den genomsnittliga årsinkomsten 3.579 DM, vilket sätter ett annat ljus på prisbilden och ger en förklaring till benämningen "lyxbuss". Idag är modellen mer eftertraktade än någonsin och det märks på priserna. På senare tid har modeller i toppskick gått för astronomiska summor på auktion. Till exempel såldes en Samba för 302.500 USD på en auktion hos Barret-Jackson år 2017.
Mer fakta om "Samba":
- Produktionen startade 27 juni 1951 och upphörde i juli 1967.
- Modellen kommer nästan alltid tvåtonslackerad
- Alla bilar hade totalt över 10 meter av kromlister
- Tillvalet "M 130" innebar bortval av takfönster och soltak
- Bilar producerade fram till augusti 1963 är 23-fönstrare, skjutfönstret på förardörren räknades som ett separat fönster.
- Bilar producerade från augusti 1963 till juli 1967 är en så kallad 21-fönstrare där hörnfönstren togs bort för den bredare luckan bak
- Den första Samban hade enbart 18 kW/25 hk
- 1953 blev Samban den första Typ 2 Volkswagen som fick en riktig bakre kofångare
- I februari 1955 byttes plexiglaset ut mot säkerhetsglas – I Schweiz kallades den innan bytet för Plexibus
Nyckelord
Kontakter
Alexander DahlinPress- och Reklamansvarig
Volkswagen Transportbilar
Bilder




Om
Volkswagen TransportbilarVolkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje
08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se
Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.
Följ Volkswagen Transportbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transporter 2026: Laddhybrid, Pickup med dubbelhytt och ännu större batterikapacitet12.12.2025 14:55:04 CET | Pressmeddelande
Laddhybrid, Pickup med dubbelhytt, 4MOTION som tillval med eldrift och ännu större batterikapacitet. Ett år efter att helt nya Transporter lanserades tillkommer nu flera nya intressanta versioner som kompletterar den redan breda modellfloran av den populära Volkswagen Transporter.
En klassiker firar 75 år i Sverige – Birgitta tog emot den allra första folkabussen den 4 oktober 19501.10.2025 12:52:20 CEST | Pressmeddelande
På lördag, den 4 oktober, är det exakt 75 år sedan den första folkabussen kom till Sverige. En Volkswagen Typ 2 levererades då till familjen Wemmert i skånska Hyllinge – och nu har vi besökt Birgitta med folkabussens moderna efterföljare, ID. Buzz Cargo.
Klimatpremien upphör 30 september - Volkswagen Transportbilar vill öka antalet elektriska lätta lastbilar och adderar en matchande rabatt.2.9.2025 12:48:05 CEST | Pressmeddelande
September är sista månaden som företag, kommuner och organisationer kan köpa en elektrisk lätt lastbil och ansöka om en klimatpremie på upp till 40 000 kr. För att ytterligare uppmuntra företag att gå över till elektriska transportbilar, matchar Volkswagen Transportbilar klimatpremien genom att addera en rabatt på 40 000 kr på både ID. Buzz Cargo och e-Transporter under september månad.
Världsrekordförsök med elbil - Volkswagen ID. Buzz jorden runt genom 75 länder17.7.2025 14:07:08 CEST | Pressmeddelande
Rainer Zielow har inlett sitt åtta månader långa projekt: Att ta sig runt jorden i en elbil och besöka flest länder under en och samma resa. Bilen Rainer använder för sitt världsrekordförsök är en ID. Buzz från Volkswagen Transportbilar.
Volkswagen Transportbilar introducerar AirConsole med onlinespel till sitt infotainmentsystem15.7.2025 12:25:24 CEST | Pressmeddelande
AirConsole In-Car App1 är nu tillgänglig för de senaste versionerna av ID. Buzz2, Caddy2, Multivan2, California2 och Crafter2. Det finns redan 15 spel att välja mellan, bland annat PAC-MAN™ Championship Edition. Volkswagen Transportbilar samarbetar med N-Dream för att erbjuda onlinespel med AirConsole.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum