"Lyxbussen" från Hannover firar 70-årsjubileum
Hannover/Södertälje, 20 april 2021 – För många är Volkswagens minibuss "Samba" hippiekulturen personifierad, men bilmodellen var populär långt innan "flower power-generationen". För exakt 70 år sedan presenterades en 8-sitsig minibuss med benämningen ’"Special Version". För många är denna version själva ursprunget till den kult som växt fram kring Folkabussen.
19 april 1951 öppnade dörrarna till den första internationella bilutställningen IAA i Frankfurt efter kriget. Volkswagen satsar stort med en 1.350 kvadratmeter stor utställning där man bygger upp en mindre kopia av fabrikens produktionslina av Beetle och adderar en ljusshow som trollbinder besökarna. Media kallar installationen "Volkswagen-templet" och det sätter en trend som många följer vid senare bilutställningar.
En av höjdpunkterna på mässan var förstås världspremiären av denna nya version av Folkabussen som på mässan marknadsfördes som "Special Version". Skillnaderna mot den vanliga bussen var slående och det skulle motivera prispåslaget på hela 3.000 DM. Kunder till den nya "lyxbussen" fick en exklusivare framtoning och många nya funktioner. Med tvåtonslackering, kromdetaljer, hela 23 stycken fönster och ett öppningsbart tygtak var detta en buss att både titta på och titta ut inifrån. Även insidan var uppgraderad med täckta paneler och kromdetaljer. Och om man önskade underhållning till passagerarna kunde man få radion "Auto Super" monterad i instrumentbrädan.
Modellen marknadsfördes i USA under namnet Microbus "Deluxe", men på den tyska marknaden beslöt man att behålla namnet "Special Version" som senare blev "Special Model". Kunderna var dock snabba på att ge den ett coolare namn, även om namnets exakta innebörd eller ursprung inte kan fastställas idag. Namnet "Samba" kan komma från tyska "Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett" (soltaksversion med specialinstrumentbräda) eller "Sonder Ausfûrung mit besonderer Ausstattung" (Specialversion med extra funktioner). I den holländska prislistan dök namnet "Samba" upp officiellt för första gången 1954.
Den äldsta kända Samba-bussen finns idag hos en privat samlare i Tyskland. Praktiskt taget hela dess historia finns dokumenterat inklusive originalkvittot. Den första ägaren hade betalat 9.025 DM, vilket jämfört med dagens värde framstår som ett exceptionellt fynd. Men vid den tiden var den genomsnittliga årsinkomsten 3.579 DM, vilket sätter ett annat ljus på prisbilden och ger en förklaring till benämningen "lyxbuss". Idag är modellen mer eftertraktade än någonsin och det märks på priserna. På senare tid har modeller i toppskick gått för astronomiska summor på auktion. Till exempel såldes en Samba för 302.500 USD på en auktion hos Barret-Jackson år 2017.
Mer fakta om "Samba":
- Produktionen startade 27 juni 1951 och upphörde i juli 1967.
- Modellen kommer nästan alltid tvåtonslackerad
- Alla bilar hade totalt över 10 meter av kromlister
- Tillvalet "M 130" innebar bortval av takfönster och soltak
- Bilar producerade fram till augusti 1963 är 23-fönstrare, skjutfönstret på förardörren räknades som ett separat fönster.
- Bilar producerade från augusti 1963 till juli 1967 är en så kallad 21-fönstrare där hörnfönstren togs bort för den bredare luckan bak
- Den första Samban hade enbart 18 kW/25 hk
- 1953 blev Samban den första Typ 2 Volkswagen som fick en riktig bakre kofångare
- I februari 1955 byttes plexiglaset ut mot säkerhetsglas – I Schweiz kallades den innan bytet för Plexibus
Nyckelord
Kontakter
Alexander DahlinPress- och Reklamansvarig
Volkswagen Transportbilar
Bilder




Om

Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje
08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se
Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.
Följ Volkswagen Transportbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar
Nya Volkswagen Transporter och Caravelle - Priser, fakta och bilder14.3.2025 10:35:09 CET | Pressmeddelande
Nu lanseras den tredje produktlinjen inom "Folkabuss-paraplyet". 75-års jubilerande folkabussen består idag av Multivan/California, ID. Buzz/ID. Buzz Cargo och den nya plattformen för Transporter/Caravelle. Volkswagen Transporter och Volkswagen Caravelle är skräddarsydda för kommersiellt användande och kommer med ökad lastvolym, lastvikt och dragförmåga. Med en stor lanseringskampanj introducerar nu Volkswagen Transportbilar den i Sverige mycket populära Transporter. Nedan följer detaljerad information om de nya modellerna Transporter och Caravelle, som även erbjuds i ett helelektriskt utförande.
75 år med folkabussen - Volkswagen Transportbilar firar sin ikon8.3.2025 00:01:00 CET | Pressmeddelande
Volkswagen Transportbilar firar 75 år med Folkabussen, den transportbil (och minibuss och campervan) som har producerats längst i Europa. Den 8 mars 1950 lämnade den allra första transportbilen av generation T1 produktionsbandet i Wolfsburg. Sedan dess har fler än 12,5 miljoner VW-bussar tillverkats. Det gör den till Europas mest framgångsrika transportbil genom tiderna och som utvecklats till en kultbil för flera generationer. Upptäck folkabussens första sex generationer, fram till dagens tre produktlinjer med Transporter/Caravelle, Multivan/California och ID. Buzz/ID. Buzz Cargo.
Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare 2024 - Markus Ostermaier tillträder som ny märkeschef 202521.1.2025 11:02:57 CET | Pressmeddelande
I samband med att vi summerar Volkswagen Transportbilars resultat för 2024 och lanserar en helt ny Transporter, tillträder en ny märkeschef för Volkswagen Transportbilar i Sverige. Markus Ostermaier efterträder Helmut Löb som återvänt till Volkswagen Transportbilar i Hannover efter närmare fem år på tjänsten.
Fyrhjulsdrivna laddhybrider - Säljstart för Volkswagen Multivan och California eHybrid 4MOTION6.11.2024 13:58:42 CET | Pressmeddelande
Multivan och California eHybrid 4MOTION imponerar med en elektrisk räckvidd på ca 9 mil. Modellerna är också de första bilarna på Volkswagens MQB-plattform med elektrisk driven bakaxel som ger fyrhjulsdrift. Inom campingsegmentet bjuder California eHybrid 4MOTION ett fönster mot framtidens husbilar. Båda modeller finns nu att beställa hos Volkswagen Transportbilars återförsäljare.
Nu startar försäljningen av Volkswagen ID. Buzz GTX18.10.2024 10:53:28 CEST | Pressmeddelande
Med fyrhjulsdrift genom en motor på varje hjulaxel och kraftfull prestanda (total systemeffekt på 250 kW/340 hk), gör ID. Buzz GTX entré på Volkswagen Transportbilars hemsida och i säljsystemen ute hos våra 90-tal agenter runt om i Sverige. Om man vill beställa den snabbaste folkabussen någonsin, under dess 75-åriga historia, står valet mellan normalt axelavstånd och upp till 6 sittplatser eller långt axelavstånd (+ 25 cm) med 7-sitsig konfiguration som standard.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum