Stora samhällsekonomiska nyttor väntas med införande av Standard Business Reporting (SBR)
I slutrapporten för regeringsuppdraget ”Uppdraget att utveckla tjänsten för digital ingivning av årsredovisningar m.m. för alla företagsformer” N2018/02033/FF)” ingick en delrapport om Standard Business Reporting (SBR) som en bilaga. Parallellt med huvuduppdraget har Bolagsverket tillsammans med bland annat myndigheten för digital förvaltning (DIGG), Statistikmyndigheten SCB, Skatteverket, Tillväxtverket, Bokföringsnämnden och Finansinspektionen utforskat och definierat SBR och effekterna vid ett införande i Sverige. SBR är en metodik för att digitalt utbyta verksamhetsinformation på ett strukturerat sätt, till exempel finansiell information från årsredovisningar. Med SBR kan företagarnas rapportering till myndigheterna minska och företagsinformation kan delas och återanvändas mellan myndigheter.
– SBR gör det möjligt att bygga ett digitalt ekosystem för privata företag och myndigheter, säger Thomas Flank, verksamhetsutvecklare på Bolagsverket som lett uppdraget. Om vi kan strukturera och återanvända företagsinformation kan vi minska företagens administrativa bördor att rapportera till myndigheterna och skapa stora samhällsekonomiska nyttor, både i Sverige och Norden.
Från regeringens håll arbetar man för att det ska vara enkelt att digitalt komma i kontakt med det offentliga och att uppgifter ska om möjligt bara behöva lämnas en gång.
– Fördelarna uppstår såklart för företagaren när deras affärssystem når en ökad digitalisering och automatisering som myndigheterna kan ta del av, säger Thomas Flank. Det minskar behovet av rapportering, och från myndigheternas sida blir ärendehandläggningen effektivare. Vinnarna finns på båda sidor.
En förutsättning för Nordic Smart Government
I det nordiska projektet Nordic Smart Government (NSG), som verkar för att skapa ett digitalt ekosystem för finansiell information i Norden, är SBR en förutsättning, menar Thomas Flank.
– Visionen i NSG är att göra livet enklare och skapa värde för nordens små och medelstora företag genom att göra realtidsdata tillgänglig och användbar. För att göra den just tillgänglig och användbar behöver den vara strukturerad och utbytbar, säger Thomas Flank. Där är SBR nyckeln och prognoser visar att ett införande kan skapa värde för upp till 27 miljarder Euro per år.
Bred samverkan med andra myndigheter
I slutrapporten för SBR-uppdraget finns flera rekommendationer. Bolagsverket föreslås få ett samordnande uppdrag för etableringen av SBR i Sverige, och att det sker inom den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen för informationsutbyte som myndigheten för digital förvaltning (DIGG) driver.
– I uppdraget har vi haft en bred samverkan med andra myndigheter, säger Thomas Flank. DIGG driver just nu med två uppdrag, en förvaltningsgemensam digital infrastruktur för informationsutbyte och ramverk för nationellt grunddata. Dessa två uppdrag kommer att hantera både hur företagsinformationen enligt SBR både kan utbytas och hanteras på ett bra och effektivt sätt. För att vi ska lyckas med att förenkla för företagare är samverkan mellan myndigheter en förutsättning. Därför ser vi fram emot att driva detta vidare tillsammans med andra myndigheter och i slutändan nå Sveriges höga mål kring digitalisering.
Läs mer
Nyckelord
Kontakter
Stefan TärnhuvudPressansvarig
Tel:073 181 60 04stefan.tarnhuvud@bolagsverket.seOm
Bolagsverket ska skapa förutsättningar för ett näringsliv där man kan lita på varandra. Kärnan i vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och tillhandahålla företagsinformation, som skapar värde för samhället.
Pressbilder
Följ Bolagsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket
Bolagsverket får 17 miljoner för utvecklingen av digitala identitetsplånböcker – driver arbetet i Europa10.2.2025 14:02:23 CET | Pressmeddelande
Regeringen avsätter 17 miljoner kronor i budgetpropositionen för 2025 till Bolagsverket för att införa digitala identitetsplånböcker för juridiska personer. Samtidigt leder Bolagsverket, tillsammans med nederländska myndigheter, en fortsättning på EU:s storskaliga pilotprojekt för digitala identitetsplånböcker.
Avgiftsfri data när Bolagsverket och SCB lanserar värdefulla datamängder3.2.2025 10:27:15 CET | Pressmeddelande
Idag lanseras Bolagsverkets och Statistikmyndigheten SCB:s värdefulla datamängder om företag och företagande. Värdefulla datamängder är data som EU har beslutat ska erbjudas avgiftsfritt eftersom dessa kan bidra till innovation, skapa nya och förbättrade tjänster samt öka transparensen i samhället. – Bolagsverket kommer nu att tillgängliggöra information om företag och organisationer som både finns i våra och i SCB:s register helt avgiftsfritt. Då denna information blir tillgänglig för fler får vi en ökad transparens, kontroll och effektivitet i både samhället och näringslivet, vilket bidrar till ett tryggare och enklare företagande, säger Sara Söderholm, chef på samverkans- och informationsförsörjningsavdelningen.
Bolagsverket intensifierar arbetet mot ekonomisk brottslighet27.1.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Bolagsverket presenterar nu 24 åtgärder för att förhindra bedrägerier och stärka kampen mot ekonomisk brottslighet. – De negativa effekterna av att företag används som brottsverktyg är allvarliga, både för samhället och näringslivet. Bolagsverket är en viktig aktör i det sammanhanget och vårt grundläggande bidrag är kvaliteten i vår registerinformation, det vill säga företagsinformationen i våra register ska vara korrekta och spegla verkliga förhållanden. För att uppnå detta krävs möjlighet att dela information mellan oss myndigheter och effektiva åtgärder när vi identifierar avvikelser, säger Bolagsverkets generaldirektör Inga Otmalm.
Aktuell information rörande per capsulam (skrivbordsstämma)23.1.2025 15:08:18 CET | Pressmeddelande
Bolagsverket har i handläggningen av ärenden identifierat hinder mot registrering av beslut fattade vid så kallade skrivbordsstämmor i vissa fall. – Som ett led i arbetet med att motverka att företag används som brottsverktyg och för att säkerställa att uppgifterna i våra register är korrekta, utökar Bolagsverket nu kontrollerna i ärendehandläggningen, säger Bolagsverkets rättschef Maria Monthure.
Inbjudan till pressträff: Bolagsverket intensifierar arbetet mot ekonomisk brottslighet22.1.2025 13:38:56 CET | Pressinbjudan
Måndagen den 27 januari kl. 11 bjuder generaldirektör Inga Otmalm in till pressträff tillsammans med Therese Frennberg, avdelningschef för den brottsförebyggande avdelningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum