Ny kampanj får danskarna att spendera sin semester i Danmark

På Thyborøn sätter man sig på en moppe, en Puch Maxi, och blir guidad, i Thy finns en fantastisk nationalpark att uppleva och i Köpenhamn kan man glida runt i kanalerna i en flytande jacuzzi. Detta är några av de unika upplevelser som kampanjen tipsar om och som ska få danskarna ut genom sin dörr, med inte ut från landet.
Kampanjen, som lanserades av VisitDenmark den 21 april, kommer rullas ut med annonser och reklamfilm. Den kommer också synas i sociala medier, i webisodes (streaming TV) och i flera andra format under året.
- Danmark är ett underbart semesterland med många fina och unika upplevelser, vilket förra årets många nöjda sommargäster bekräftade. Därför känns det klokt med en dansk kampanj. Möjligheten till upplevelser är många oavsett om du besöker museer i huvudstaden, ett rökeri på Bornholm eller gör kajakpaddling vid kusterna. Jag är glad att vi även i år kan inspirera danskarna att besöka och uppleva de många lokala turistattraktionerna som finns i landet och som ser fram emot att välkomna gästerna, säger den danske Handels- och Industriministern Simon Kollerup.
Fantastiska upplevelser och oväntade överraskningar
I år kommer kampanjen att ha ett nytt fokus jämfört med förra året, då den globala pandemin för första gången fick danskarna att semestra hemma.
Under kampanjen 2020 fick den omtyckta danska skådespelaren Martin Brygmann stå vid rodret i ”Meget mere end bare Danmark”-reklamfilmen. Då låg fokus på det magnifika och nostalgiska att semestra i en hemtrevlig miljö. Reklamfilmen hedrades med bl.a. en tredje plats av European Travel Commission och International Committee of Tourism Film Festivals.
I årets kampanj kommer fokus ligga på de många olika och oväntade upplevelserna du kan få i Danmark och nu kommer den folkkära skådespelerskan Mette Horn, känd från olika danska TV-serier som Mordkommissionen och Lykke, att vara frontfiguren i kampanjfilmerna.
Äventyrliga danskar kommer inspirera varandra
Mitt i allt nytt återfinns ett tema från förra årets kampanj. Då uppmuntrades danskarna att använda hashtaggen #baredanmark när de publicerade en bild av en upplevelse i Danmark på sociala medier. Hittills har det delats 75 000 inspirerande bilder från hela landet och antalet delade foton ökar fortfarande varje vecka.
Även i år kommer danskarnas egna bilder att spela en stor roll. Under kampanjen kommer fokus ligga på att involvera danskar med hashtaggen #baredanmark. Den kommer att fungera som en inspirationskatalog för äventyrssugna danskar och som en grogrund för att vägleda varandra till upplevelser i Danmark, vilket många danskar fick smak för under 2020.
- Det finns många danskar som ännu inte har bokat sin semester och därför satsar vi nu på en stor kampanj för att inspirera danskarna att stanna hemma i år igen. Förra året fick danskarna upp ögonen för vilket fantastiskt semesterland Danmark är och vi ser fram emot att visa ännu fler och nya överraskande upplevelser som vårt eget land erbjuder, säger VisitDenmarks VD Jan Olsen.
Kampanjen har utvecklats i samarbete med de lokala danska destinationerna.
Nyckelord
Kontakter
Kommunikationschef Anders Rosbo, VisitDenmark, mobil +45 41 10 70 31.
Bilder




Dokument
Om
VisitDenmarkNo. 18 Grand Central Centralplan 15
11120 Stockholm / Sweden
+46 (0) 768 35 00 31http://www.visitdenmark.com
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Tivolis fyrverkerier får Köpenhamn att spraka, gnistra och glittra16.12.2025 14:41:59 CET | Pressmeddelande
Tivoli i Köpenhamn bjuder på spektakulära fyrverkerishower den 25 och 26 december 2025, samt på nyårsafton. Fyrverkerimästaren Gunnar B. Knudsen firar 20 år och levererar färgsprakande shower med nya visuella uttryck. Evenemanget är en del av Tivolis julfirande fram till 4 januari 2026.
Ny global turismlösning från Köpenhamn3.12.2025 10:06:42 CET | Pressmeddelande
Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.
Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande
Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.
En turistambassadör med 20 miljoner följare11.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Hur konstigt det än kan låta, har den danska staden Odense – som ofta förknippas med att vara H.C. Andersens hemstad – inlett ett samarbete med en indisk ”Bollywoodstjärna”. Det är den indiska filmstjärnan Taapsee Pannu, med mer än 20 miljoner följare på Instagram, som blivit stadens nya globala turistambassadör.
J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande
En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum