Företagen allt mer nöjda i kontakten med Jönköpings kommun
- Vi är oerhört glada över att se att de kontakter vi har inom näringslivet blir allt mer nöjda med vår service för varje år. Det känns extra bra att alla förvaltningar förbättrat sina betyg och det ger oss energi att fortsätta arbeta med att utveckla vårt bemötande, säger Ann-Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande.
Tillståndsenheten inom Socialförvaltningen har förbättrats mest under det senaste året när det gäller kundnöjdheten. De hanterar bland annat restaurangers alkoholtillstånd. Där har NKI ökat från 73 till hela 81 under det senaste året.
- Siffrorna är ett kvitto på det ständiga arbete som pågår på enheten med service, kompetensutveckling samt en effektiv och rättssäker myndighetsutövning. Med myndighetsutövning följer ett ansvar om att tillvarata kundens intressen samtidigt som lagstiftningen ska följas, säger Ida Jerdmyr, chef för Tillståndsenheten.
"Personligt och proffsigt stöd"
Mark- och exploateringsavdelningens arbete med markfrågor har förbättrats allra mest sett till den senaste fyraårsperioden. Där har NKI gått upp från 61 till 80 på fyra år, varav en ökning från 75 till 80 senaste året.
- Vi vill vara en bra samarbetspartner när gäller att nyttja kommunens mark. För oss är det viktigt att ge goda förutsättningar för smidiga tillstånd och snabba processer så att näringsidkarna får ett personligt och proffsigt stöd. Det glädjer oss att vår satsning på att utveckla vårt bemötande uppskattas, säger Linda Helte, mark- och exploateringschef.
Digitalt i fokus på Bygglovsavdelningen
En av Stadsbyggnadskontorets avdelningar, Bygglovsavdelningen, har arbetat hårt med att utveckla sin verksamhet de senaste åren. Stort fokus har lagts på att ta fram digitala tjänster. NKI har förbättrats under året, trots att ett avsevärt antal fler ärenden hanterats.
- Nu kan våra medborgare ansöka och följa sitt ärende direkt i våra e-tjänster, vilket har varit mycket uppskattat. Vi har också blivit fler handläggare under året, samtidigt som vi har haft ett enormt tryck med många nya ansökningar. Vi jobbar hela tiden för att kunna ge ännu bättre service och förbättra tillgängligheten för våra medborgare, säger Anna Klahr, bygglovschef på Stadsbyggnadskontoret.
Satsning på mer kunskap
Jönköpings kommun kommer att fortsätta arbetet med att utveckla sin service till näringslivet. Inom kort kommer en stor utbildningssatsning att dra igång för att ge organisationen ytterligare kunskap inom området.
- Jönköpings kommun ska vara en aktör som stödjer näringslivets utveckling och genomför sin myndighetsutövning på ett serviceinriktat sätt. Vi är glada över att våra ansträngningar uppskattas av näringslivet och vi ser mycket fram emot att satsa vidare på detta framöver, säger Sven Rydell, näringslivschef.
Om undersökningen: Jönköpings kommun har enligt den nya ”Insiktsmätningen”, som genomförs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), förbättrat Nöjd-Kund-Index (NKI) inom alla mätområden. Undersökningen genomförs genom intervjuer med personer på företag som haft kontakt med kommunens olika förvaltningar och personerna får sedan bedöma hur man anser att kontakten fungerat. NKI har ökat från totalt 67 till 73 på fyra år, varav det senaste året inneburit en ökning från 70 till 73.
Nyckelord
Kontakter
Sven Rydell, näringslivschef, 036-105508
Ann-Marie Nilsson (C)Kommunstyrelsens ordförande
Ansvarsområde 1, ledningsfrågor
Erik BergerPresskommunikatör
Tel:036-10 57 22Tel:072-57 49 400erik.berger@jonkoping.seAnnica SnällKommunikationschef
Tel:036-105734annica.snall@jonkoping.seBilder
Dokument
Om
I Jönköpings kommun arbetar omkring 13 000 medarbetare för att ge våra drygt 148 000 invånare välfärd och service av hög kvalitet. Läs mer om våra verksamheter på kommunens webbplats.
Följ Jönköpings kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Jönköpings kommun
Så firas det nya året in i Rådhusparken18.12.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Jönköpings kommun bjuder in till ett stämningsfullt nyårsfirande i Rådhusparken den 1 januari 2026.
Pressinbjudan: De vinner Tillgänglighets- och bemötandepriset 2025 i Jönköpings kommun17.12.2025 08:20:00 CET | Pressinbjudan
Tillgänglighets- och bemötandepriset delas ut för att uppmärksamma och uppmuntra verksamheter och företag som har speciellt god tillgänglighet och gott bemötande. Torsdag 18 december är media välkomna att närvara vid prisutdelningen.
De kan vinna Jönköpings kommuns stadsbyggnadspris 20254.12.2025 09:13:44 CET | Pressmeddelande
Jönköpings kommun delar årligen ut Stadsbyggnadspriset till ett projekt färdigställt samma år, som bidrar till att utveckla stadsbilden i kommunen. Bland årets förslag till nomineringar fanns bland annat många nybyggda skolmiljöer, flera fina renoveringsprojekt och gröna inslag som vid Solåsens parkeringar. Här är de nominerade till Stadsbyggnadspriset 2025.
Vklass tilldelas upphandlingen av lärplattform för Jönköpings skolor2.12.2025 15:20:14 CET | Pressmeddelande
Jönköpings kommun tilldelar Vklass upphandlingen av lärplattform för kommunens grundskolor och gymnasieskolor.
Nytt ESF-projekt ska hjälpa fler att bli självförsörjande1.12.2025 17:08:52 CET | Pressmeddelande
Jönköpings kommun får 14 miljoner kronor i bidrag från Europeiska socialfonden för att hjälpa personer med försörjningsstöd att snabbare komma i arbete eller studier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
