Sveriges Tidskrifter - ny strategi och logotyp för ny epok
– Vi valde att rikta in oss på att bygga den nya logotypen runt en symbol som till skillnad från Sveriges Tidskrifters gamla logotyp (vars symbol fokuserade på mediet) istället fokuserar på vad medlemmarna gör; kommunicerar. Kommunikation bygger på relationer. Istället för att låta namnet vara det som tar fokus i logotypen, låter vi symbolen vara det element som bär upp identiteten, förklarar Friends Agendas Art Director Magnus Jubro.
Syftet med Sveriges Tidskrifters nya strategi är att stärka stödet till nuvarande och framtida medlemmar som verkar i en bransch under stort förändringstryck. Briefen till Friends Agenda omfattade dessutom stöd för koncept- och affärsutveckling samt framställan av en ny visuell identitet.
– Taglinen “Publicister i samverkan” beskriver vilka medlemmarna är och vad de gör i en flora av kanaler. Många förknippar ordet tidskrifter endast med pappersmagasin, trots att tidskriftsbranschen jobbat kanalöverskridande i många, många år. Med taglinen nyanserar Sveriges Tidskrifter sin position och signalerar att medlemmarna i första hand är publicister, berättar Alexis Wicklin, senior rådgivare och ansvarig för strategi i uppdraget.
Det namnförslag som styrelsen presenterade vid årsmötet väckte diskussioner och medlemmarna bestämde sedan att behålla Sveriges Tidskrifter som namn på föreningen, och istället lägga till en tagline.
Den nya taglinen lyder “Publicister i samverkan” och finns med i logotypen under namnet Sveriges Tidskrifter.
– Logotypens nya symbol hämtar sin inspiration från det typografiska tecknet för citat. En internationell symbol som står för en exakt återgivning av något som sagts eller sägs i tal såväl som skrift. Något som knyter an till vad medlemmarna gör, berättar Magnus Jubro.
Idén bygger på insikten om rollen som Sveriges Tidskrifters medlemmar har i samhället, vilken makt de besitter och dess medföljande ansvar. Ett ansvar att väga varje publicering på guldvåg och noggrant välja sina ord. Inte för att de måste – men på grund av vetskapen att deras ord sprids. Publicister citerar och citeras och citattecknet får symbolisera publicistik; vilket innebär strävan efter kvalitet och hög standard. Oavsett om det handlar om förströelse, grävande journalistik eller yrkes- och organisationsinriktade tidskrifter.
Med citattecknet som grund har symbolen skräddarsytts för att spegla Sveriges Tidskrifter genom att bland annat duplicera tecknet – för att gå från singular till plural – samt addera en cirkel, vilket gör symbolen till leende ansikten, ett möte mellan människor. Något som speglar organisationens starka delningskultur, gemenskap och den nära relationen mellan medlemmarna (publicisterna) och deras konsumenter. Cirkeln gör även citat-tecknet till ett ”P” som i ”Publicister” – dvs medlemmarna, hjärtat i organisationen.
Symbolens typografiska ursprung är dessutom en blinkning och hyllning till Sveriges Tidskrifters historia och grund inom det tryckta ordet.
Designtidskriften CAP&Design har även skrivit om den nya grafiska profilen. Läs hela artikeln här.
Kontakter
Sara MorgeVice VD
Tel:+46 (0)73-682 60 36sara.morge@friendsagenda.seBilder
Länkar
Om
KRIS - FÖRÄNDRING - FÖRNYELSE
Friends Agenda är en PR- och kommunikationsbyrå som erbjuder rådgivning och rätt resurser för kommunikationsdriven verksamhetsutveckling.
Vi erbjuder partnerskap och effektivt stöd i kris, i förändringsarbete och skapar långsiktigt värde genom att öka förståelse, förtroende och på så sätt skapa nya möjligheter för dig som kund.
Följ Friends Agenda
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Friends Agenda
Cancerfonden väljer Friends Agenda5.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten har Cancerfonden varit ute i en pitch för byrå inom samhällskommunikation och politisk påverkan. Nu står det klart att valet föll på Friends Agenda.
Årets första halvlek – demokratiseringskampanjer, poddmakeri och lägereldsreality21.5.2024 14:43:26 CEST | Nyheter
Första halvan av 2024 lider mot sitt slut. I backspegeln ser vi ett halvår präglat av en ängslig och prisstyrd marknad där vi tvingats lära oss nytt och se alternativa lösningar. Vad är AI och hur kan vi använda oss av det, hur fortsätter vi stärka och förverkliga den gröna omställningen, hur kan kommunikation fungera som ett demokratiseringsverktyg och vilka mediala uppdrag är viktiga i en splittrad tid?
Silver och brons till employerbrandingkampanj för LKAB13.5.2024 09:35:52 CEST | Nyheter
SM i Employer branding gick av stapeln 10 april. LKAB:s kampanj "Shape the future go north" tog hem silvret i kategorin bästa kampanj och brons i Grand Prix-klassen.
Energiutblick - en ny podd om energifrågan10.4.2024 11:05:47 CEST | Nyheter
Friends Agenda producerar podden Energiutblick på uppdrag av Energimyndigheten. Den handlar om vår tids ödesfråga - energiomställningen. I podden Energiutblick får du en djupare inblick i de stora utmaningar och möjligheter vi står inför.
LKAB-magasin fick två silver13.9.2023 11:08:37 CEST | Nyheter
Kultje är en tidning från LKAB som ska få människor i Sverige och världen att vilja flytta till Norrbotten. Kultje är motsatsen till stiltje och beskriver allt som händer i norra Norrbotten kring LKAB och den gröna omställningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum