Var tionde manlig bilist tycker att det är okej att köra efter att ha druckit alkohol

Bilprovningen och MHF gör en årlig enkät om trafiknykterhet, normer och beteenden i frågor om alkohol och bilkörning. I den senaste mätningen gjord av Kantar Sifo i maj 2021 anser 10 procent av de tillfrågade männen och 4 procent av kvinnorna att det är okej att köra bil inom två timmar efter att ha druckit en starköl eller ett glas vin. 6 procent av männen uppger också att de, mindre än två timmar efter alkoholkonsumtion, har satt sig bakom ratten. Motsvarande andel bland kvinnorna är 2 procent.
I undersökningen tillfrågades respondenterna också om anledningen till att man valt att köra bil trots intag av alkohol. Bland svaren finns en övervikt (62 procent) för att man inte känt sig påverkad, och/eller ansett sig hålla sig under den lagliga gränsen för rattfylleri.
– Det är alarmerande att så många motiverar sitt agerande med att de håller sig under den lagliga gränsen, och nog inte skulle åka fast i ett nykterhetstest. Bilister har alltså fokus på den juridiska aspekten och inte risken för att skada sig själv och andra. Det borde vara tvärtom, säger MHF:s vd Göran Sydhage.
Högre tolerans bland höginkomsttagare och i storstäder
Årets undersökning visar också att toleransen för att köra trots alkoholkonsumtion är högre i storstadsregionerna (Stockholm, Göteborg och Malmö) än i övriga landet (6 jämfört med 3 procent). Dessutom är inställningen vanligare bland personer med en månadsinkomst om 35 000 kronor eller mer än övriga (6 jämfört med 4 procent).
– Vi värnar en säker trafikmiljö. Därför är det illavarslande att så många kan tänka sig att ge sig ut i trafiken alkoholpåverkade. Vi är särskilt förvånade över att invånare i storstäder tycks mer riskbenägna med tanke på att kollektivtrafiken oftast är väl utbyggd där, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.
I samband med Trafiknykterhetens dag delar MHF och Bilprovningens besiktningstekniker ut foldrar med information om konsekvenserna av rattfylleri.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 7–11 maj 2021.
Totalt intervjuades 2 400 personer i åldrarna 18–79 år, varav 2 179 personer med körkort.
Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
Fakta om rattfylleri
Varje dygn kör drygt 12 000 personer rattfulla i Sverige.
Varje år dör 60–80 personer i Sverige i trafikolyckor orsakade av rattfylleri.
Gränsen för rattfylleri går vid 0,2 promille. En person som har 0,2 promille kan känna sig lätt påverkad eller inte alls. Om man har druckit en öl eller ett glas vin bör man inte köra bil eller cykla på flera timmar. Det är svårt att själv räkna ut när alkoholen lämnat kroppen, eftersom dagsform, ålder, vikt och flera andra faktorer påverkar.
Trafiknykterhet måste handla om värderingar. Det är ett brott att köra alkoholpåverkad, men den främsta anledningen att alltid vara helnykter i trafiken måste ju vara att minska risken att döda eller skada någon.
Källa: MHF
För mer information
Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef Bilprovningen, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se
Micke Valier, kommunikationsansvarig MHF, mobil: 0765-48 97 20, e-post: micke.valier@mhf.se
Nyckelord
Kontakter
Göran SydhageVD
Tel:08-555 765 56goran.sydhage@mhf.seLars Olov SjöströmTrafiksäkerhetschef
Trafiksäkerhetsexpert på MHF
Micke ValierKommunikationsansvarig
Tel:0765 - 48 97 20micke.valier@mhf.seBilder

Om
MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 12 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.
Följ MHF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från MHF
Delta i Tylösandsseminariet Studio: ”När erfarenhet möter risk – om äldre och trafiksäkerhet”5.12.2025 14:51:02 CET | Pressinbjudan
Den 10 december sänder MHF Tylösandsseminariet Studio. Den här gången fokuserar vi på äldre och trafiksäkerhet. Allt fler svenskar är äldre, friska längre, och fortsätter köra bil. Det är positivt för frihet och delaktighet, men ställer nya krav på hur vi arbetar med trafiksäkerhet, vård, tillsyn och stöd.
MHF uppmärksammar “Vecka 45” nationella uppmärksamhetsveckan om alkohol, i år med fokus på äldre och alkohol30.10.2025 13:33:41 CET | Pressmeddelande
Under vecka 45 uppmärksammar MHF den årliga alkoholtemaveckan. I år riktas ljuset mot en grupp som sällan står i fokus i alkoholdebatten, nämligen äldre och alkohol.
MHF slår larm – många unga tror att cannabis är ofarligt i trafiken: ”En tickande bomb”20.10.2025 10:17:51 CEST | Pressmeddelande
En ny undersökning från Ipsos visar att fyra av fem unga svenskar uppfattar cannabis som farligt i trafiken. Det finns dock stora kunskapsbrister om hur länge cannabis verkar och hur mycket det påverkar körförmågan. Elva procent av svenskarna i undersökningen uppger att de har suttit i en bil som körts av en cannabispåverkad förare. Nio procent tror inte att cannabis påverkar hur en förare är bakom ratten.
26 september: Sverige uppmärksammar Trafiknykterhetens Dag – MHF i rikstäckande samverkan med Bilprovningen22.9.2025 09:01:04 CEST | Pressmeddelande
Den 26 september 2025 uppmärksammar MHF Trafiknykterhetens Dag över hela landet – i år i nära samverkan med Bilprovningen på stationer runt om i Sverige. Syftet är att sätta ljuset på de människor som drabbas av rattfylleri och mobilisera fler att agera mot alkohol- och drogpåverkan i trafiken.
Rättelse: fel ordval i MHF:s pressmeddelande om elsparkcyklar18.9.2025 11:51:21 CEST | Pressmeddelande
I vårt tidigare pressmeddelande ”MHF kräver skärpta regler för elsparkcyklar” råkade ett felaktigt ordval smyga sig in i en mening om vår granskning. Ordet ”olagliga” ska vara ”lagliga”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
