Nu blir det lätt att plocka rätt: CandyKing introducerar lösgodisemojis

– Våra högst ovetenskapliga studier visar att åtta av tio har känt besvikelse eller frustration när någon köpt med sig ”fel” lösgodis. Kommunikationskonceptet kommer att vara en av grundstenarna på CandyKings nordiska pick & mix-marknad, för att direkt sätta associationen mellan varumärket, lösgodis och personliga favoriter. Vi ser att lanseringen av våra emojis kommer att underlätta dialogen mellan vänner och familj som nu kan dela sina personliga favoriter med varandra på ett enkelt sätt, säger Andrea Lindgren, Head of Brand & Concept, Central Pick & Mix Cloetta.
Från och med vecka 17 finns CandyKings godisemojis att ladda ner hos AppStore och Google Play, sök på ”CandyKing Emojis”. Initialt finns storsäljare som Colaflaskor, Plopp, Körsbär, Center och Hot Lips i digitala emojiversioner, men fler kommer att fylls på över tid. Utvalda produkter finns redan nu även som GIF:ar på Giphy.
– Ur ett shopperperspektiv blir det nu lätt att plocka rätt vilket minimerar både sura miner hemma i TV-soffan men även svinnet som ligger väl i linje med vår hållbarhetsagenda. Inget lösgodis ska hamna i papperskorgen. Konceptet kommer att rullas ut i alla våra kanaler med kul och engagerande butiksmaterial och digitalt content. Vi hoppas kunna bidra till glädjen som uppstår när ens partner, barn eller kompis lyckas köpa en härlig mix av ens absoluta lösgodisfavoriter! säger Sandra Kirstein, Global Shopper Activation Manager, Central Pick & Mix Cloetta, som redan sett till att haffa sin personliga favorit Djungelvrål i emojiversion.
Med lanseringen av kommunikationskonceptet som förstärks med godisemojis fortsätter CandyKing att bygga varumärket och stärka sin position som premiumleverantör av lösgodis. Cloetta är den största leverantören av pick & mix i Europa. Lösviktsgodis har en mycket stark position i de nordiska länderna där Sverige står för 30 procent av den totala konsumtionen, medan övriga Norden står för 5-15 procent. Med över 500 godissorter att välja på erbjuder CandyKing valfrihet och smakglädje för alla.
Mer information
För mer information, välkommen att kontakta Andrea Lindgren via e-mail andrea.lindgren@cloetta.com.
Arbetsgrupp:
Nord DDB
Jonas Björlin/Caroline Wetterholm, Client Director
Tina Munck, Client Manager
Linnea Berglund, Planner
Kalle dos Santos, Art Director
Stefan Gustafsson, Copywriter
Andreas Dahlqvist, Chief Creative Officer
Anna Olivemark, Social Media Director
Moa Severin, Social Media Manager
Jesper Andersson, Media Planner
Christian Björnerhag, Content Designer Studio
Fredrik Källström, Graphic Designer Studio
Produktion
NORDx
Axel Wahlén, Developer
Mattias Nordenham, Senior Digital Designer
Albin Wikander, Technical Project Manager
Prince Talhaoui, Technical Director
Erik Hagström/Stefan Wikström, Producer
Kund
Andrea Lindgren – Head of Brand & Concept, Central Pick & Mix, Cloetta
Sandra Kirstein - Global Shopper Activation Manager Pick & Mix, Cloetta
PR-byrå
Linda Häggkvist, Strateg, Wangari Studio
Sara Furin, Projektledare, Wangari Studio
Nyckelord
Kontakter
Helena AntonCommunication Project ManagerCloetta Sverige AB
Tel:040-32 42 18helena.anton@cloetta.seBilder



Om

Besöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö
040-32 42 00https://www.cloetta.se/
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp och Sportlunch. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Cloetta undersökte hur och när glädje uppstår i Sverige – ett av världens lyckligaste länder25.3.2025 07:39:08 CET | Pressmeddelande
Under det senaste decenniet har jakten på lycka dominerat populärkulturen, men eftersom glädje är mer tillgängligt i vardagen och även erbjuder många okända positiva fördelar, vill Cloetta öka medvetenheten om vilken betydelse stunder av glädje har. Därför presenteras idag första upplagan av Cloetta Joy Report, en omfattande rapport på temat glädje i samarbete med Ipsos.
Ahlgrens bilar Syrlig Frukt – en klassiker i smakrik nytappning!6.2.2025 09:45:00 CET | Pressmeddelande
År 1953 ville Ahlgrens godisfabrik i Gävle tillverka marshmallows, men resultatet blev inte som de hade tänkt sig. Istället blev det skumgodisbitar som liknade bilar och smakade fantastiskt gott. Därmed var Ahlgrens bilar – Sveriges mest köpta bil född! Nu, 72 år senare, presenterar Ahlgrens bilar sin senaste familjemedlem – Syrlig Frukt.
Visa uppskattning med nya Gott & Blandat With love från Malaco!6.2.2025 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en perfekt mix av kärleksfulla och smakrika godisbitar i gåvoförpackning – en fin present att ge till någon som förtjänar lite extra uppskattning.
Närmare varannan svensk har känt oro för andedräkten – Cloetta Sverige introducerar mintpastillen Mynthon Zip Mint för omedelbar effekt6.2.2025 09:15:00 CET | Pressmeddelande
Önskan om en fräsch andedräkt är åldersöverskridande, och oro kopplat till dålig andedräkt uppstår framför allt i sociala situationer där vi umgås med andra. Detta framkommer i en färsk undersökning framtagen av Kantar Media på uppdrag av Cloetta Sverige. Därför är Cloetta Sverige extra glada över att introducera den sockerfria mintpastillen Mynthon Zip Mints, i smakerna Mint och Salmiac, på den svenska marknaden. Mynthon är sedan tidigare en stor favorit bland konsumenter i Finland, och från och med vecka 7 2025 kommer pastillen även finnas tillgänglig i Sverige.
Vårnyheterna från CandyKing är här – nu lanseras nio nya lösgodisbitar!6.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Väntan är äntligen över, nu lanserar CandyKing hela nio nya godisbitar och bland vårens nyheter kan tre bitar exklusivt plockas hos CandyKing: Sura Cola-Mango-flaskor, Cookie Dough Fudge och Djungelvrålklubban! Nyheterna finns att hitta i butik från och med vecka 7.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum