Ny YouTube-serie ska locka fler ungdomar till naturen

- Vi vill visa vilken fantastisk plats naturen är att vistas i och även bredda bilden av vad man kan göra där. För oss som älskar och värdesätter naturen är det viktigt att allt fler börjar göra desamma. I slutändan är det en överlevnadsfråga att vi alla skapar positiva och hållbara relationer till naturen och då är det viktigt att ungdomar inte halkar efter utan att de inspireras på ett bra sätt, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.
I serien ”Mad About Nature” träffar William bland annat Markus Torgeby som sovit i naturen i fyra år och skrivit boken ”Sova ute” och kocken Lena Flaten som hittar råvarorna i naturen samt Yoga-Fia som yogar och vinterbadar i skogen.
De tre första avsnitten är filmade på Lundhags hemmaplan i Järpen i Jämtland. Det första avsnittet då William träffar Markus Torgeby sänds idag på https://www.youtube.com/lundhagssverige
William Forslund var en av grundarna till YouTube-kanalen Random Making Movies (RMM). Den hade över en halv miljon prenumeranter och var en av de största svenskspråkiga kanalerna på YouTube. William är själv naturintresserad och har bestigit Kebnekaise.
- Det känns både viktigt och spännande att få vara med och inspirera ungdomar i min egen ålder att upptäcka allt kul man kan göra i naturen. Den här serien har givit mig en aha-upplevelse och dessutom mersmak att hitta på nya upptåg i naturen och jag hoppas att även andra kommer att känna samma sak, säger programledaren William Forslund.
- Vår Sifo-undersökning visar att ungdomar och unga vuxna inte kommer ut i naturen för att de saknar sammanhang och sällskap. De finner dock detta i allt större utsträckning via digitala plattformar som YouTube, Instagram och TikTok. Att finnas här tillsammans med William Forslund är ett sätt att skapa sammanhang för denna grupp, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.
Om Lundhags Sifo-underökning
Under Coronaåret 2020 spenderade människor mer tid i naturen än året innan enligt friluftsföretaget Lundhags som låtit Sifo intervjua 1002 personer. 34 procent uppgav att de spenderade mer tid i naturen under 2020 jämfört med 2019. Av kvinnorna uppgav 41 procent att de spenderade mer tid i naturen, medan 27 procent av männen uppgav samma sak. Det finns dock grupper som halkat efter. 29 procentav alla unga vuxna och mer än en tredjedel (36%) av de med lägre inkomst har kommit ut mindre i naturen 2020, jämfört med 2019. Bland de yngsta (18-29 år) svarar 20 procent att deras naturupplevelser hindras av att de saknar sällskap eller ett sammanhang (förening, aktivitet eller liknande). Samma grupp svarar också att de både saknar kunskap om var de kan åka och om vad de kan göra i naturen.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.William Forslund möter Markus Torgeby som sovit ute i fyra år.Fler videor
Nyckelord
Kontakter
Caroline KarlströmKommunikations- och marknadschef, Lundhags
Tel:+4676774020caroline.karlstrom@brav.comBilder





Dokument
Länkar
Om
Om Lundhags
Lundhags grundades 1932 då Jonas Lundhag startade ett litet skomakeri på Frösön utanför Östersund. Jonas tillverkade tåliga kängor som skulle hålla en livstid - en ambition som leder oss än idag. Vi har fört Jonas arv vidare och tillverkar även kläder och ryggsäckar för vandring och friluftsliv samt långfärdsskridskor och turpjäxor. Vi vill att människor ska leva hållbara liv genom att komma ut i naturen och använda slitstarka produkter som håller och som kan lagas. Lundhags ingår av BRAV-koncernen.www.brav.com. Mer om Lundhags www.lundhags.com
Följ Lundhags/Brav Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lundhags/Brav Sweden AB
Lundhagskänga vinner Scandinavian Outdoor Award8.12.2025 14:56:24 CET | Pressmeddelande
Lundhags presenterar idag stolt sin vinternyhet: Skalkängan Myrk Insulated Pull-on Boot (utan snörning) – en modern tolkning av klassiskt svenskt skomakeri. Samtidigt står det klart att Myrk redan gjort starkt avtryck i branschen. Under Scandinavian Outdoor Awards utsågs modellen till vinnare i kategorin True Scandinavian, en av tävlingens mest prestigefyllda utmärkelser.
Nytt ledarskap blir starten på en ny resa för Lundhags24.9.2025 16:15:26 CEST | Pressmeddelande
Lundhags stärker sitt ledningsteam med två nyckelrekryteringar. Alexandra (Lexi) Sack tillträder som ny Managing Director och Mija Nideborn tar rollen som Head of Product & Design – en helt nyinrättad position. Tillsammans tillför de internationell ledarskapserfarenhet och stark produktkompetens, som blir centrala i Lundhags fortsatta utveckling och tillväxt.
Lundhags klättrar allt högre upp på fjället – lanserar sin första toppturskollektion17.9.2025 15:27:28 CEST | Pressmeddelande
Med Abisku Waterproof Jacket & Pant samt Abisku Touring Backpack tar Lundhags steget in i toppturens värld. Kollektionen är framtagen för krävande turer högt upp på fjället, men är samtidigt mångsidig nog för att passa utmärkt även på vandringen, långfärdsskridskoturen och klättringen. Resultatet är produkter som kombinerar låg vikt, hög prestanda och funktionalitet – året runt och i alla förhållanden.
Säkerhet och komfort i fokus när Lundhags lanserar nya kängor10.4.2025 14:35:32 CEST | Pressmeddelande
Lättvikt är en stark trend inom friluftslivet, från kängor och kläder till ryggsäckar. Men jakten på gram har en baksida och kan ibland innebära kompromisser – med skor och kängor som slits snabbare, är svåra att reparera och ger mindre skydd och stöd för fötterna, vilket kan innebära onödiga risker för den som är på vandring. På Lundhags utvecklar vi kängor och skor med fokus på rätt vikt, hållbarhet, säkerhet och reparerbarhet, utan att kompromissa med komfort och skydd. Årets nyheter är den komfortabla skalkängan Padje Light Trekking Boot samt Tived Trail Boot och Tived Trail Shoe.
Lundhags tar hem Scandinavian Outdoor Award - “Overall winner”10.12.2024 09:21:19 CET | Pressmeddelande
Lundhags mest avancerade expeditionsjacka Abisku Adventure Down Parka har vunnit Scandinavian Outdoor Award, en av de mest respekterade utmärkelserna inom outdoorbranschen. Priset delades ut på ISPO Munich, världens största sportfackmässa, som årligen samlar branschens ledande aktörer i München.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum