Efter succén – Julia & Julia tar sig an klimatet i nytt program
Inför USA-valet 2020 gav sig poddprofilerna Julia Frändfors och Julia Lyskova ut på turné för att lära sig allt om USA-valet och hur det påverkade oss här i Sverige. Nu tar de Aftonbladets klimatjournalistik till nästa nivå när de tillsammans med experter reder ut världens viktigaste fråga.
– Det är superenkelt att köra strutsmentalitet när det kommer till klimatet, och helt ärligt är det nog precis det jag själv gjort. Fram till nu. Vi är så tacksamma över att få varit med på den här resan och allt vi fått lära oss, framförallt att det faktiskt finns hopp! Det är inte kört! Vi har haft fantastiskt roligt samtidigt som vi lärt oss otroligt mycket, och det hoppas jag kommer synas genom rutan, säger programledaren Julia Frändfors.
Är det värre för klimatet att streama film på Netflix än att flyga? Hur kommer livet på jorden att se ut 2050? Är det för sent att göra något. Och vad är det som händer – egentligen?
Detta och mycket mer ska redas ut i programmet tillsammans med bland andra klimatjournalisten Jonathan Jeppsson, filosofen Torbjörn Tännsjö och hållbarhetsforskaren Line Gordon.
– Julia och Julia kommer med ett helt eget och unikt perspektiv och programmet är en viktig del av Aftonbladets klimatjournalistik. Jag hoppas att man som tittare känner att man har fått lära sig om klimatfrågan på ett helt nytt sätt, säger Victor Lundberg, producent på Aftonbladet.
I februari 2021 utökade Aftonbladet klimatbevakningen och lanserade en liverapportering som löpande bevakar klimatfrågan samt ger tittare möjlighet att ställa frågor.
– Det händer nu så mycket inom klimatområdet att nyhetsläget motiverar en ökad bevakning. Utöver alla större klimatreportage vi gör, så blir en ständigt pågående klimat-live löftet till läsaren att varje dag under året kunna hitta något om klimatförändringarna på sajten, sa Karin Schmidt då, redaktionschef på Aftonbladet.
”Julia & Julia & Jorden” är också en del i Aftonbladets nya videojournalistik som hämtar inspiration från flera internationella aktörer. Genom ny grafisk profil, innovativ klippning och flera nya redaktionella videoformat hoppas Aftonbladet göra Sveriges bästa kvällstidningsjournalistik i videoform.
Programmet har premiär den 5 juni och sänds i åtta avsnitt under sommaren 2021 exklusivt på Aftonbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Andreas Landmark, videochef, Aftonbladet. Telefon: 070-162 25 36. E-post:andreas.landmark@aftonbladet.se
Victor Lundberg, producent, Aftonbladet. Telefon: 08-725 20 00. E-post:victor.lundberg@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
