Migrationsverket och Statens servicecenter i nytt samarbete
Migrationsverket och Statens servicecenter har tecknat ett serviceavtal gällande samverkan i ett pilotprojekt under fem månader, med start den 1 september. Pilotprojektet genomförs på servicekontoren i Borlänge, Mariestad och Visby där Migrationsverket avvecklar sina kontor, som en konsekvens av ett kraftigt minskat antal ansökningar om uppehållstillstånd i Sverige. Genom samverkan med Statens servicecenter kan sökande även i fortsättning få hjälp på orten.
– Jag ser väldigt positivt på den här möjligheten. Med tanke på att Migrationsverket inte kan ha samma lokala närvaro som tidigare så kan servicekontoren ge oss möjlighet att fortsätta ge personligt stöd på orten. För de sökande är det också en stor fördel att få hjälp av flera myndigheter på samma plats, säger Magnus Önnestig, chef för den nationella operativa avdelningen på Migrationsverket.
Hjälp att använda digitala tjänster
På servicekontoren kommer besökare till Migrationsverket få möjlighet att uträtta ärenden av allmän karaktär, vilket framförallt innebär stöd i att använda digitala självbetjäningstjänster och information om regelverk och processer. Besökarna kan också få hjälp med att skriva ut underlag och blanketter samt lämna in handlingar som vidarebefordras till Migrationsverket. Går inte frågorna att lösa ut med hjälp av allmän information och stöd i digitala tjänster kommer servicekontoren istället att hänvisa till rätt instans på Migrationsverket.
Målet är att erbjuda service till fler grupper
Samarbetet mellan myndigheterna påbörjas som ett pilotprojekt på tre orter med syfte att se över formerna för en eventuell permanent samverkan på fler servicekontor. Parallellt med pilotprojektet pågår ett analysarbete som ska ge svar på hur en framtida samverkan ska utformas.
Målet med pilotprojektet är att bedöma vilka tjänster servicekontoren ska kunna utföra åt Migrationsverket, utifrån juridiska och verksamhetsmässiga förutsättningar.
– Faller projektet väl ut kan vi utöka tjänsten till fler servicekontor i landet. Vi breddar vårt utbud och kan erbjuda service till fler grupper, säger Statens servicecenters generaldirektör Åsa Lindh.
På Statens servicecenters servicekontor ges sedan tidigare vägledning och service till medborgare och företagare i tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Mer information och kontakt
Statens servicenters presstjänst: 0722-059 428
Migrationsverkets presstjänst: 010-485 66 55
Nyckelord
Om
Statens servicecenter bidrar till en effektiv och tillgänglig statsförvaltning. Vi levererar administrativa tjänster till andra myndigheter och även lokal statlig service till privatpersoner och företag. Fram till och med år 2024 utökar vi till 147 servicekontor.
På våra servicekontor ger vi vägleding och service i tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Följ Statens servicecenter
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Statens servicecenter
Statens servicecenter får minskade anslag - servicekontoren blir färre29.1.2025 15:12:13 CET | Pressmeddelande
Statens servicecenter redovisar till regeringen hur lokal statlig service kan bedrivas med ett lägre anslag.
Nyrenoverat servicekontor öppnar i Sala9.1.2025 15:30:00 CET | Pressmeddelande
Servicekontoret i Sala har varit stängt för renovering. Den 13 januari öppnar verksamheten i nyrenoverade lokaler på Gillegatan 3.
Nya lokaler för statliga servicekontoret i Ystad8.1.2025 08:05:00 CET | Pressmeddelande
Statens servicecenters servicekontor flyttar den 17 januari in i nya lokaler på Sankt Knuts torg i Ystad.
Nu öppnar vi servicekontoret i Rinkeby15.10.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Den 15 oktober får invånare i Järva närmare till statlig service. På det nya servicekontoret kan du få stöd och vägledning i ärenden som gäller Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Statens servicecenter samlar statlig service i Normaling3.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 3 september får Nordmalningsbor närmare till statlig service. På det nya servicekontoret kan du få stöd och vägledning i ärenden som gäller Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum