Framtidsoptimism i de grafiska branscherna

I förpackningsbranschen ser drygt 60 procent en framtid med ökad omsättning jämfört med föregående år. Ungefär hälften av företagen inom infomedia tror på en ökad omsättning. Det speglas också i att investeringsviljan är stark inom bägge segmenten. Många av företagen planerar att de kommer att växa genom förvärv och nya affärsområden.
– Att det skulle vara en skillnad mellan de olika segmenten var väntat. Det som känns positivt är den breda framtidstro vi ser nu. Inom både Infomedia och förpackningsindustrierna har man identifierat ett antal affärsmöjligheter som man tror starkt på, det stärker såklart den optimism vi ser nu, säger Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnis.
Syftet med undersökningen är att ge en samlad bild av hur medlemsföretagen ser på framtiden i branscherna. Undersökningen presenterades på ett webbinarium fredagen den 4 juni där vd Ravindra Parasnis presenterade resultatet. Medverkade gjorde även Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall.
Resultatet i stort
Sammanfattningsvis kan sägas att man har gott hopp om att omsättningen framåt kommer att vara mer positiv eller stabil oavsett om det är inom Förpackning eller Infomedia.
På total nivå ser vi i undersökningen att segmentet Förpackning har bättre resultat övergripande jämfört med Infomedia. Dels i sin upplevelse kring hur året 2020 har varit, tron på branschen och hur framtiden kommer att te sig ifråga om produktutbud och investeringar.
Ser man till produktsegment har man inom segmentet Infomedia en bild av att produktsegmentet förpackningar kommer att öka mest följt av etiketter/självhäftande dekaler. De produktsegment som i högst grad tros komma att minska är kataloger, magasin/tidskrifter samt accidenstryck/visitkort.
Inom Förpackningsföretagen tror en majoritet att e-handelsförpackningar kommer att öka och också livsmedel och läkemedel. Det marknadssegment som spås minska i högst grad är pappersindustrin.
Inom Infomedia finns en positiv bild framåt. Nästan hälften tror på att omsättningen kommer att öka. Inom segmentet Förpackning är andelen som tror att omsättningen kommer att öka eller förbli oförändrad hela 88%.
Framtida affärsmöjligheter
Sett till produktutbudet svarar ca hälften inom segmentet Förpackning att produktutbudet kommer att förbli oförändrat. Nästan en av tre oavsett segment tror att det egna produktutbudet kan komma att bli bredare. 14 procent inom Infomedia svarar att utbudet kommer att bli mer nischat.
På total nivå ser vi att de två vägar som flest företag som svarat kommer att välja är att försöka värva konkurrenter (27%) eller kommer inte göra några förändringar (23%).
Infomediaföretagen finner det i större utsträckning mer troligt att de kommer att försöka förvärva konkurrenter jämfört med Förpackning.
Bakgrund och deltagande
Branschundersökningen genomfördes mellan 29e mars och 18e april 2021.
Det gjordes ca 300 utskick och svarsfrekvens blev 40 procent. De som svarat på undersökningen är vd:ar i Grafiska Företagens medlemsföretag.
Delbranscher: Förpackning och Infomedia (Finpapper, screentryck och bokbinderier)
Resultatet i det här pressmeddelandet är starkt sammanfattat. För fördjupad information se vårt webbinarium som sändes den 4 juni. Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnis, presenterar rapporten tillsammans med Mats Kinnwall, chefekonom på Teknikföretagen, som också ger bilden av ekonomin som helhet. Här kan du se webbinariet.
Undersökningen kan laddas ner från vår hemsida. Där hittar du också båda presentationerna från dagens webbinarium.
FOTO: Erik Thor
Nyckelord
Kontakter
Joel Erikssonpressansvarig
Tel:072 205 78 94joel.eriksson@grafiska.seRavindra ParasnisVD
Fotograf: Niklas Palmklint
Bilder

Länkar
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. 350 kreativa medlemsföretag utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Allt från undervisningsmaterial för våra barns lärande till hållbara förpackningar för den gröna omställningen.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Illustrerar död och semester på Medelhavet – får pris11.4.2025 06:33:23 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Mare Nostrum – Vårt hav”, där badbollar och semesterparadis samsas med livbojar och kamp för livet, vinner den 27-åriga designstudenten Ebba Brännholm årets Print Power Award. Affischen belyser hur nära världens orättvisor är och rädslan för när saker vi i Sverige tar för givna, som mänskliga rättigheter, plötsligt är uppe för diskussion.
Försiktig nedväxling av löneökningstakten1.4.2025 02:41:42 CEST | Pressmeddelande
Löneavtalen för svensk industri är klara efter tuffa slutförhandlingar. Arbetsgivarna och Facken inom industrin har enats om ett tvåårigt löneavtal med ett sammanlagt avtalsvärde på 6,4 procent. Därmed är lönemärket satt för hela arbetsmarknaden.
Grafiska Företagen accepterar Opo:s hemställan21.3.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent. Nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Akut kompetensbrist i den grafiska branschen22.1.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det finns totalt 50 utbildningsplatser, men den grafiska branschen har ett årligt rekryteringsbehov på 250 personer. En ekvation som inte går ihop. För att möta kompetensbristen lanserar Grafiska Företagen tillsammans med GS-facket Grafisk validering som kan användas vid rekrytering och kompetensutveckling.
NYTT PRIS LYFTER FRAM SVENSK BOKPRODUKTION21.1.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande
9 av 10 svenska böcker trycks utomlands. Sverige riskerar att tappa kompetensen att självständigt producera böcker. För att lyfta fram svensk bokproduktion kommer ett nyinstiftat pris att belöna en bok som är formgiven och producerad i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum